ورق سیاه چیست؟ + مزایا و معایب آن

ورق فولادی که در دمای بالا‌تر از 930 درجه سانتی‌گراد تحت عملیات ‌نورد گرم با فشار ساخته شده و خاصیت فرم‌پذیری بالایی دارد و سطح خارجی آن به حالت مات درآمده و دارای آثار اکسیداسیون و زنگ‌زدگی است، به‌عنوان ورق سیاه شناخته می‌شود.

ورق سیاه چیست؟ +  مزایا و معایب آن

ورق آهن سیاه، یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انواع ورق‌های فولادی است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. انواع مختلفی از ورق‌های فولادی وجود دارند که امکان استفاده آن‌ها در زمینه‌های مختلف را فراهم کرده است.

ورق سیاه چیست؟

یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف، ورق سیاه یا ورق گرم است که از کوره‌هایی با دمای بالا عبور کرده و با روش‌ نورد گرم ساخته می‌شود. برای تولید این ورق‌ها، شمش‌های فولاد، آهن و آلومینیوم در یک فرایند ذوب می‌شوند و سپس با استفاده از تجهیزاتی مانند غلتک‌های خط‌نورد به‌شکل ورق در می‌آیند.

ویژگی ورق سیاه

ورق‌های سیاه با خواص شیمیایی و مکانیکی خاص خود، مشخصات منحصر‌به‌فردی دارند. هر یک از گرید‌های این ورق‌ها، باید طبق استاندارد‌های مختلف تولید شده و با پارامتر‌های خاصی هم‌خوانی داشته باشند. افراد متخصص درزمینه فولاد، معمولا برای بررسی ویژگی‌های شیمیایی و مکانیکی ورق‌های سیاه، از جداول استاندارد این محصولات بهره می‌برند.

ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد ورق سیاه شامل استحکام بالا در کشش، انعطاف بی‌نظیر، مقاومت در برابر آسیب‌های جابه‌جایی و انتقال و پایداری در برابر ضربات و فشار‌های مختلف است.

انواع ورق سیاه

ورق سیاه به‌دلیل تنوع در مواد اولیه، جزئیات آلیاژ، اندازه، ضخامت و کاربردهای مختلف به ‌انواع مختلفی تقسیم می‌شود. هریک از این انواع، در زمینه‌های خاصی استفاده می‌شوند و کاربردهای متنوعی دارند. در ادامه، پرکاربردترین انواع ورق را بررسی خواهیم کرد.

ورق سیاه معمولی

براساس میزان کربن موجود در فولاد، ورق‌های فولادی می‌توانند دارای سطح سختی مختلفی باشند. ورق‌های سیاه معمولی براساس مقدار کربن، به 2 گرید ST37 و ST52 تقسیم می‌شوند. علاوه‌بر کربن، عناصر دیگری نیز در این ورق‌ها استفاده می‌شوند. در ST37، عناصر مانند فسفر، گوگرد، سیلسیم، منگنز و کربن حضور دارند، اما در ورق‌های ST52 این عناصر با درصد متفاوتی یافت می‌شوند. ورق‌های سیاه، براساس نوع عرضه به بازار به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

ورق سیاه رول شده، کویل یا کلاف

ورق‌های سیاهی که به‌شکل رول، کویل یا کلاف قرار دارند، به اندازه‌های مختلفی از 100 تا 200 سانتی‌متر عرض و طول نامحدود عرضه می‌شوند. ضخامت این ورق‌ها نیز بین 5/1 تا 15 میلی‌متر متغیر است.

ورق سیاه فابریک یا شیت

ورق فابریک یا شیت با ضخامت بیش‌از 15 میلی‌متر تولید می‌شود و در اندازه‌های مختلفی قابل تهیه هستند، اما اندازه‌های 1000*2000 و 1250*2500 و 1000*6000 و 1500*6000 و 2000*6000 و 2000*12000 بیشترین استفاده را نسبت به‌ ابعاد دیگر دارند.

در دنیای صنعت، 2 نوع ورق گرم سیاه به نام‌های ST37 و ST52 شناخته می‌شوند. این 2 نوع ورق، نماد St را در خود دارند که به‌معنای استحکام است. عدد پس از ST نشان‌دهنده میزان سختی ورق برحسب کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

jkjkjkj

سفارش سازی ورق سیاه

سفارشی‌سازی ورق سیاه یکی از بهترین روش‌ها برای تطبیق محصولات فولادی با نیاز‌های مختلف و پروژه‌های ویژه به‌حساب می‌آید. برش‌دهی، یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های سفارشی‌سازی است که با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای انجام می‌شود.

این‌روش به شما اجازه می‌دهد تا ورق‌ها را با ابعاد و شکل‌های مختلف برش داده و با اندازه‌های دلخواه خود هماهنگ کنید. هر پروژه نیاز‌های خاصی دارد و برش‌دهی به شما این امکان را می‌دهد که ورق‌ها را با دقت و صحت بالا برش دهید و با ابعاد مد ‌نظر خود تنظیم کنید.

کاربرد ورق سیاه

ورق سیاه یکی از محصولات پایه‌ای و متنوع در صنایع مختلف است که براساس استاندارد‌های مختلف تولید می‌شود. این محصول در‌ واقع به‌عنوان ابزاری برای تولید محصولات صنعتی مانند پروفیل‌های ساختمانی و قطعات خودرو استفاده می‌شود. به همین دلیل، کاربرد‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • استفاده از ورق آهن سیاه در ساخت انواع مقاطع فولادی
  • کاربرد ورق آهن سیاه در صنعت ساختمانی
  • استفاده از پلیت کربن استیل در ساخت انواع مخازن
  • صنایع مادر و استراتژیک
  • کاربرد ورق سیاه در صنایع نظامی
  • استفاده از ورق آهن سیاه در حمل‌و‌نقل

قیمت ورق سیاه

هر ورق فولاد، دارای ویژگی‌ها و عوامل مختلفی است که بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. این عوامل به 2 دسته فنی و جانبی تقسیم می‌شوند. ویژگی‌های فنی مانند نوع، ابعاد و استاندارد ورق، قیمت نهایی را تعیین می‌کنند. هزینه ورق سرد معمولا بیشتر از ورق گرم است، خصوصا اگر ضخامت و طول آن بیشتر باشد.

عوامل جانبی مانند عرضه و تقاضا، نرخ ارز و قیمت جهانی فولاد نیز تاثیرگذار هستند. همچنین، مسائل سیاسی و اجتماعی، نوع شرکت تولیدکننده و شرایط ورودی و خروجی نیز می‌توانند قیمت ورق را تغییر دهند.

گروه بازرگانی آهن یک به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان ورق سیاه، محصولات خود را با دقت دسته‌بندی می‌کند و ارتباط مستقیم با کارخانه‌های تولیدی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از قیمت‌های ورق گرم، می‌توانید به لینک https://ahan1.com/Category/sheet/black-sheet مراجعه کنید.

تفاوت ورق سیاه گرم و سرد

ورق فولاد به‌وسیله فرایند رولینگ ساخته می‌شود. در این فرایند، اسلب‌ها و بیلت‌ها با استفاده از غلتک و رولینگ شکل داده می‌شوند و به ضخامت و ابعاد مورد نظر می‌رسند. دمای استفاده‌شده در فرایند رولینگ یکی از مهم‌ترین عوامل برای تولید ورق است.

براساس دمای استفاده‌شده در فرایند رولینگ، ‌نورد به 2 دسته گرم و سرد تقسیم می‌شود تا ورق‌های با‌کیفیت، انعطاف‌پذیر و مستحکم تولید شود. توضیحات بیشتر در مورد این ورق‌ها:

  • ورق گرم برخوردار از دمای بسیار بالا است که به‌شکل‌دهی صفحات کمک می‌کند. این دما به حدود 1000 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و سطح ورق آهن سیاه صاف نیست.
  • ورق سرد با دمای پایین‌تری از 200 تا 350 درجه سانتی‌گراد شکل می‌گیرد. این نوع ورق‌ها دارای سطح صیقلی و براق هستند و نیاز به فرآیند پیچیده‌تری برای شکل‌دهی دارند. به‌علاوه، ورق سرد شکل‌پذیری پایینی دارد.

hjhjjj

تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه

ورق‌های سیاه و گالوانیزه به‌عنوان 2 نوع ورق پرکاربرد در صنعت‌های مختلف شناخته می‌شوند. اگرچه این 2 نوع ورق تا حد زیادی شبیه به یکدیگر هستند، اما تفاوت‌های مهمی نیز دارند. در مطالب بالا ما با ورق سیاه آشنا شدیم. اکنون به بررسی تفاوت‌های اصلی این 2 نوع ورق می‌پردازیم:

  • یکی‌ از تفاوت‌های مهم بین ورق‌های سیاه و گالوانیزه، زمان تولید شناخته می‌شود. ورق‌های گالوانیزه مشکی با سرعت بالا تولید و در کم‌ترین زمان ممکن به مشتری تحویل داده می‌شوند، اما برای تولید ورق‌های سیاه نیاز به زمان بیشتری است.
  • ورق‌های سیاه مانند دیگر ورق‌های فولادی، مقاومت کم‌تری در برابر خوردگی دارند، در‌حالی‌که ورق‌های گالوانیزه به‌طور خاص برای استفاده در محیط‌های با رطوبت بالا طراحی شده‌اند.
  • ظاهر ورق‌های سیاه مات است، در‌حالی‌که ورق‌های گالوانیزه صاف، صیقلی و شفاف هستند. همچنین، ورق‌های سیاه از نوع ورق فولادی پایه و ورق‌های گالوانیزه از نوع ورق فولادی ثانوی تولید می‌شوند.

تولید کنندگان برتر ورق سیاه

در پایان، ما به شما برترین تولیدکنندگان ورق سیاه را معرفی می‌کنیم. گروه بازرگانی آهن یک به‌عنوان نماینده بسیاری از تولیدکنندگان معتبر ورق فولادی شناخته شده و به متقاضیان، ارزان‌ترین و باکیفیت‌ترین محصول را ارائه می‌دهد.

ورق سیاه اصفهان

ورق سیاه اهواز

ورق سیاه گیلان

جمع‌بندی

افرادی که به‌دنبال استفاده از ورق سیاه هستند، باید ابتدا اهداف خود را مشخص کنند و سپس عوامل مختلف را در نظر بگیرند.علاوه‌بر این، درصد عناصر مختلف مورد استفاده در فولاد نیز بر خواصی مانند سختی تاثیرگذار است.امیدواریم این مقاله برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مفید واقع شده باشد. اگر سوالی درباره این محصول دارید، حتما با ما درمیان بگذارید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد