نکات، تکنیک‌ها و اهمیت تنظیم دقیق صدای پیانو

کوک شامل تنظیم تن و کیفیت صدا پیانو بوده و به طور کلی به یک سری کارها از جمله تمیز کردن و تعمیر آن اشاره دارد. اگر پیانو به طور منظم کوک نشود، آهنگ آن به تدریج از کوک خارج خواهد شد.

نکات، تکنیک‌ها و اهمیت تنظیم دقیق صدای پیانو

کوک پیانو برای حفظ ثبات صدای پیانو و حفظ لحن زیبای آن ضروری است. با توجه به اینکه سیم‌ها منبسط و منقبض می‌شوند، گام‌ها تغییر می‌کنند، باید توجه داشت که نیاز به سرویس پیانو و تنظیم کوک آن هم مطرح خواهد بود. تنظیم صدای پیانو به دوام پیانو کمک می‌کند. اگر پیانو به درستی کوک نشود، به ساختار پیانو فشار وارد کرده و باعث خرابی آن خواهد شد. کوک و رگلاژ پیانو در هر صورت نیاز خواهد بود و ارتباطی با کیفیت پیانو و یا برند آن ندارد. از این رو سوالات مطرح شده مربوط به کوک به موقع و نحوه تنظیم آن خواهد بود! با در نظر داشتن این فاکتور که سیستم عملکردی پیانو از دیگر ابزارهای صوتی پیچیده‌تر است، نیاز به تخصص و مهارت در نحوه صحیح کوک و رگلاژ پیانو مطرح خواهد بود. به همین سبب در ادامه با مجموعه رویال پیانو بزرگترین مجموعه تخصصی پیانو قصد داریم با ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با سرویس پیانو، شما را با تفاوت‌های کوک و رگلاژ و اهمیت اجرای درست آن آشنا کنیم.

 

کوک و رگلاژ‌ پیانو چیست؟

کوک شامل تنظیم تن و کیفیت صدا پیانو بوده و به طور کلی به یک سری کارها از جمله تمیز کردن و تعمیر آن اشاره دارد. اگر پیانو به طور منظم کوک نشود، آهنگ آن به تدریج از کوک خارج خواهد شد. پین‌های کوک برای تنظیم و کوک کردن پیانو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این حالت از سرویس پیانو، باید سیم‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که فرکانس هر یک به فرکانس استاندارد برسد.

به منظور رسیدگی به فاکتورهایی چون میزان کردن وزن کلاویه‌ها، تنظیم فاصله چکش‌ها و زمان رفت و برگشت آن‌ها و بک چک‌ها و تنظیم کردن لت آف، باید سراغ رگلاژ پیانو رفت. از طرفی می‌توان گفت این سبک تنظیم مربوط به تنظیم جنبه‌های مکانیکی پیانو برای جبران اثرات سایش، فشرده شدن و تغییرات ابعادی در قطعات چوبی و پشمی به دلیل تغییر رطوبت است. برای حفظ عملکرد و طول عمر پیانو تنظیم حرکت پیانو، کلیدها، چکش‌ها و پدال‌ها، در قالب رگلاژ اهمیت پیدا می‌کند.

همانطور که یاماها ایران می فرماید:

کوک کردن ساز پیانو در مقایسه با سازهای ذکر شده تفاوت های اساسی دارد. اولین تفاوت مربوط به تعداد سیم های این ساز می باشد که این تعداد در پیانو های استاندارد به بیش از 230 سیم می رسد. درحالی که تعداد سیم های یک ویلن به 4 و گیتار کلاسیک به 6 محدود می شود! تعداد زیاد سیم های پیانو کوک کردن آن را بسیار مشکل تر می کند ولی خوشبختانه ماندگاری کوک در این ساز بسیار طولانی تر از سازهای زهی دیگر است. 

زمان مناسب برای کوک و رگلاژ پیانو

کوک پیانو - تصویر 2

هر سیم پیانو با نیروی ثابتی کشیده می‌شود. بنابراین، حتی اگر پیانو ننوازید، سیم‌ها به تدریج در طول زمان کشیده شده و گام دچار اعوجاج می‌شود. برای اینکه همیشه پیانو را با صدای صحیح بنوازید، باید حداقل سالی دو بار به طور منظم کوک شود. این کشیدگی به خصوص در طول سال اول و پس از خرید پیانو، دارای فشار بیشتری است، بنابراین حتی می‌توان دوبار در سال برای سرویس پیانو و کوک کردن اقدام نمود. کوک به عنوان یک بررسی سلامت برای پیانوی شما از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه نباید از رسیدگی به آن غافل شوید.

به علاوه این فاکتور را در نظر بگیرید که کاهش و افزایش دفعات سرویس پیانو در طول سال، به میزان استفاده شما هم بستگی خواهد داشت. به همین سبب برای نوازندگان حرفه‌ای که روزانه چندین ساعت صرف استفاده از پیانو می‌کنند، توصیه می‌شود حداقل 3 الی 4 بار در سال برای کوک و رگلاژ پیانو خود اقدام کنند.

علائم نشانگر نیاز به سرویس پیانو

سرویس پیانو - تصویر 3

در صورتی که نیاز به کوک پیانو مطرح شود، صداهایی که از پیانو می‌آیند ناهماهنگ به نظر می‌رسند و ملودی به طور دقیق بیان نمی‌شود. این به این دلیل است که کشش سیم در طول زمان و به دلیل رطوبت تغییر کرده. همچنین تغییرات کیفیت صدا در اثر عواملی غیر از کشش سیم رخ می‌دهد. به بیان ساده‌تر، انقباض و انبساط چوب پیانو نیز باعث می‌شود که صدا از همگامی خارج شود.

به علاوه اگر صفحه‌ کلید ضعیف حرکت کند، ممکن است فشار دادن کلیدها دشوار شود یا ممکن است تولید صدا مشکل باشد. این مشکل اغلب به دلیل خراب شدن مکانیسم‌های داخلی پیانو یا مسدود شدن آن با اجسام خارجی ایجاد می‌شود. به طور کلی علائمی که می‌توان به عنوان هشدار برای تنظیم در نظر گرفت، شامل مواردی است که در ادامه مطرح شده:

• کاهش پاسخ پیانو به تغییرات دینامیک

• صدای اضافی هنگام نواختن

• بالا ماندن کلیدها

• عدم کارکرد صحیح پدال‌ها

ساختار پیانو و مکانیزم کوک

با درک اصول اولیه کوک پیانو، قادر خواهید بود در زمان مناسب کوک کنید و عملکرد پیانو خود را حفظ نمایید. توجه داشته باشید که طول عمر پیانو شما به کوک صحیح آن بستگی خواهد داشت. به همین دلیل آشنایی با ساختار و عملکرد پیانو در روند کوک آن اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

پیانو از ساختار پیچیده‌ای شامل سیم، کلید و چکش تشکیل شده است. کوک فرآیند حفظ گام صحیح با تنظیم کشش سیم‌ها است. تیونرها از ابزارهای ویژه‌ای برای تنظیم دقیق کشش سیم‌ها و تنظیم گام استفاده می‌کنند.

چگونه پیانو را کوک کنیم؟

کوک و رگلاژ پیانو - تصویر 4

با تنظیم کلیدها و چکش‌ها می‌توانید صدا را متعادل کنید. در این راستا نیاز به دقت ویژه نسبت به هارمونی صدا مطرح خواهد بود. در نتیجه لازم است محدوده فرکانسی هر نوت را لحاظ نمایید. اینکار با استفاده از دستگاه تیونر قابل انجام بوده و می‌توان با دقت به قرار دادن هر نت در هارمونی مناسب پرداخت.

توجه داشته باشید که این دستگاه برای تنظیم یکی از سیم‌ها مورد استفاده قرار گرفته و به منظور تنظیم صدای دو سیم بعدی، باید از قدرت شنوایی بهره گرفت. در واقع با در نظر داشتن اینکه هر چکش به 3 سیم برخورد می‌کند، باید به این نکته توجه داشت که این سه سیم روی فرکانس استاندارد 440 هرتز تنظیم شود. به این نکته هم توجه کنید که هر گونه اختلال صوتی در کلید‌ها، می‌تواند نیاز مجزایی به تنظیم داشته باشد.

در حالت کلی باید گفت یک پیانو که به درستی کوک شده باشد، آهنگ و کیفیت نواختن آن بهبود پیدا می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا برای مدت طولانی از این دستگاه استفاده کنید. از آنجایی که کوک پیانو نیاز به مهارت‌های تخصصی دارد، مهم است که تیونری را استخدام کنید که در این زمینه حرفه‌ای باشد. ما در مجموعه رویال پیانو با برخورداری از کادر حرفه‌ای در زمینه کوک و رگلاژ پیانو، بهترین خدمات ممکن را در اختیار شما قرار می‌دهیم. از این رو نیازی به نگرانی در رابطه با سرویس پیانو نخواهد بود.

کوک پیانو مهارتی است که باید تنها توسط متخصصان با تجربه انجام شود. بسیاری از تکنسین های تیونینگ، از جمله مجموعه رویال پیانو این خدمات را ارائه می دهند. ما در رویال پیانو معتقدیم که هر پیانو، به عنوان یک اثر هنری، نیازمند مراقبت و توجه ویژه‌ای است. از این رو، تیمی از مجرب‌ترین تکنسین‌ها و متخصصین پیانو در این مجموعه گرد هم آمده‌اند تا با ارائه خدماتی در سطح استانداردهای بین‌المللی، تجربه‌ای متفاوت و خاطره‌انگیز را برای شما عزیزان رقم بزنند. 

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد