شهری با معماری خشتی قاجاری؛ سفر به بهشت تاریخی مازندران/ ویدئو

اینکه بخواهیم آخرین ماه تابستانی خود را به جایی سفر کنیم که هم از طبیعت آن نهایت لذت را ببریم و هم از جامعه بومی آن برخوردار شویم، "آلاشت" یا همان آشیانه عقاب یکی از بهترین مقصد برای سفرهای آخر هفته است.

شهری با معماری خشتی قاجاری؛ سفر به بهشت تاریخی مازندران/ ویدئو

چرا که این شهر کوچک در ارتفاعات پل‌سفید مازندران علاوه بر  طبیعتی زیبا و بکر و هوایی مطبوع، کوچه‌های باریک و سنگفرش شده‌اش همراه با خانه‌های خشتی و معماری خاصش و سقفهای شیروانی رنگی رنگی‌اش تجربه یک سفر بی‌نظیر را در ذهن‌ها به ثبت خواهد رساند.

آلاشت، این بهشت تاریخی مازندران با فاصله چهار ساعته به تهران، از مسیر فیروزکوه عبور می‌کند،  تا به سوادکوه و پل‌سفید برسید که در این مسیر هم پل ورسک را مشاهده خواهید کرد و هم غار باستانی اسپهبد خورشید را.

با ورود به دو راهی آلاشت از شهر سفیدرود باید مسیری ۳۷ کیلومتری بسیار زیبا با جاده پرپیچ خم و کوه‌های بلند را پشت سر بگذرانید.

 در این مسیر  ۴۵ دقیقه‌ای درختانی با میوه‌های وحشی و حتی سبزی‌های خود رو همچون چوچاق هم در سراسر این جاده رویایی به چشم خواهید دید که امکان چیدن آن‌ها برای همگان فراهم است البته به شرطی که آسیبی به طبیعت و درختان وارد نشود.

photo_2024-08-29_10-41-18

پیش از آلاشت، تپه‌ای به نام "کاربار تپه‌سر" با درختانی انبوه و مسیری جنگلی وجود دارد که هم می‌توان در آنجا کمپی برپا کرد و هم می‌توان ساعاتی را برای تماشای زیبایی‌هایش و قدم زدن در لابه‌لای درختان گذراند.

اما قسمت پرماجرای سفر، رسیدن به شهر تاریخی آلاشت با معماری خشتی قاجاری منحصر بفردش است که می‌توان در کوچه پس کوچه‌های باریک آن قدم زد و در عین حال از محصولات صنایع دستی و بومی آن که توسط زنان محلی به فروش می‌رسد دیدن کرد.

اما آلاشت علاوه بر طبیعت و معماری خاصش با دو نماد خانه رضاشاه و رصدخانه‌اش شهرت دارد.

خانه رضاشاه که موزه مردم‌شناسی نامیده می‌شود یک خانه قدیمی و چوبی به سبک خانه‌های اصیل مازندرانی است که می‌توان در بازدید از آن، آثار تاریخی را در این موزه تماشا کرد و از تراس آن به طبیعت بی‌نظیر آلاشت نگریست.

رصدخانه این شهر هم به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه صاف و به دور از آلودگی، امکان تماشای ستارگان با تلسکوپ‌های قوی و مطالعه نجوم را فراهم می‌کند.

در این شهر، خانه مسافرها و اقامتگاه‌هایی برای اقامت گردشگران وجود دارد که می‌توان با ماندن شبی در این شهر زیبای تاریخی مازندران، به تماشای غروب و طلوع دریاچه ابر آن نشست.

اما با توجه به قرار گرفتن این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده به دلیل وجود حیات وحش، در سفر به این شهر و منطقه مراقب اینکه هیچگونه ردپایی از خود در طبیعت برجای نگذارید، باشید.

همچنین ضمن احترام به مردم محلی و کمک به اقتصاد جامعه بومی، از آلودگی صوتی و بصری خودداری کنید.

روستا

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • Black eagle
    1

    ایتجا زادگاه رضاشاه بزرگ و منزل پدریشه ن معماری قاجاری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد