کاربردهایی از بتن که نمی دانید

زمانی که اسم بتن می آید، اکثر افراد ناخودآگاه ذهنشان به سمت ساختمان سازی می‌رود، که البته بخاطر کاربردهای زیادش در صنعت ساختمان سازی است، همین باعث شده است که قیمت تمام شده آپارتمان، به شدت به قیمت بتن وابسته باشد.

 کاربردهایی از بتن که نمی دانید

سیوان لند بعنوان یک استارت آپ نوآور در حوزه صنعت ساختمان، این دغدغه ساختمان سازان را متوجه شده و برای راحت تر کردن آنها  امکان استعلام آنلاین قیمت بتن آماده را به وجود آورده است.

 به گزارش ایسنا، بتن بعنوان پرمصرف ترین مایع جهان( بعد از آب)  شناخته شده است. احتمالا کمی غافلگیر شدید اما باید بدونید که بتن کاربردهای بسیار گسترده ای در صنعت ساختمان سازی، جاده سازی، معدن کاوی و... دارد ، از فونداسیون بگیر تا  طراحی داخلی  و نمای خارجی ساختمان. در ادامه به تفکیک به بررسی کامل بتن می‌پردازیم.

کاربرد بتن در نما داخلی و خارجی ساختمان

بتن نما یا همان بتن اکسپوز، نوعی از بتن است که به تازگی محبوبیت بسیاری پیدا کرده است به خصوص بین معماران و طراحان داخلی. این نوع بتن ، سطحی صیقلی و صاف دارد و می‌توان آن را در قالب و اشکال مختلف  به صورت پنل های آماده به عنوان نما در ساختمان های مختلف استفاده کرد.

بتن نما یا همان بتن اکسپوز طرح های مختلفی دارد، که می‌توان به طرح‌هایی مثل طرح حرمی، طرح های حجمی و ... اشاره کرد. از اصلی ترین مزایای این بتن محبوب  برای نما ساختمان می‌توان به داشتن ظاهری شیک و مدرن، مقاومت بالای آن، قابل شستشو بودن و راحتی نصب آن اشاره کرد.

 کاربرد بتن نیوجرسی در جاده

حتما تا به حال نیوجرسی های زیادی را تا به حال در سطح جاده دیدید، دقیقا یکی از کاربردهای اصلی نیوجرسی های بتنی در جاده‌ها بعنوان جداکننده است. بتن نیوجرسی علاوه بر  نقشی که در کم کردن خسارت ناشی از تصادفات جاده‌ای دارد، برای محافظت از عابران و کارگران در پروژه‌های عمرانی، موانع برای سیل بند و... استفاده می‌شود.

2

کارخانه های تولید کننده قطعات بتنی، برای تولید بتن نیوجرسی روش‌های مختلفی دارند اما به طور معمول از پنج روش متداول زیر استفاده می کنند. 1. بتن ریزی در قالب ایستاده 2.بتن ریزی در قالب ایستاده 3.روش تولید به صورت کاملا اتوماتیک 4.روش تولید نیوجرسی درجا 5.نیوجرسی بتن به روش سنتی

کاربرد بتن در ساخت دیوار پیش ساخته

زمان یکی از مهم ترین پارامتر برای ساختمان سازان  است، زیرا هر چه پروژه‌ای را سریع تر انجام بدهند، می‌توانند سراغ پروژه های دیگر بروند. همین  موضوع باعث شده که علاقه ساختمان سازان به دیوار های پیش ساخته بتنی خیلی زیاد بشه.

دیوارهای پیش ساخته بتنی، دیوارهایی هستند که در کارخانه های مخصوص و خارج از پروژه طراحی و ساخته می‌شود سپس به محل پروژه ارسال می‌شود. اگر بخواهیم خیلی خلاصه روند ساخت دیوار های بتنی پیش ساخته رو بیان کنیم، در واقع  به این شکل است که بتن آماده در قالب های مخصوص که البته میلگرد هم در آنها وجود دارد، ریخته می شود.

اگر دوران همه گیری کورنا را در روزهای اول در چین به یاد بیارید، احتمالا باید کلیپ ساخت بیمارستانی  1500 تختی که در  چین برای بیماران کورنایی  که فقط در عرض 10 روز ساخته شد را به یاد بیارید. یکی از عوامل موفقیت چین در ساخت این بیمارستان در عرض 10 روز، استفاده از دیوار های پیش ساخته بود، مگر نه تقریبا چنین کاری غیر ممکن بود.

کاربرد بتن در ساخت اسکلت بتنی

احتمالا  اسکلت بتنی زیادی را در سطح شهر تا به حال دیدین. اسکلت بتنی یا به عبارتی دیگر سازه بتنی، کاربردش فقط محدود به اسکلت ساختمان های مسکونی نیست، و در  ساخت پل ها، ستون، سدهای مستحکم، کارخانه بزرگ، ساخت باند فرودگاه و... کاربرد دارد.

البته اسکلت بتنی یک رقیب دیگر هم به نام اسکلت فلزی دارد، از اصلی ترین مزایا اسکت بتنی شکل پذیری بالا، هزینه کم سازه بتنی نسبت به سازه فلزی، زمان کمتر در اجرا، استحکام بالا و... است.

کاربرد بتن در ساخت سقف و کف سازی

برای ساخت  کف ساختمان و سقف ساختمان یکی از مهم ترین عضوهای سازه‌ای، دال بتنی است که برای تشکیل سطوح افقی صاف مانند کف، عرشه سقف و سقف استفاده می‌شود. دال ها بر اساس کاربردشان، نوع های مختلفی دارند اما یکی از وظیفه های اصلی تمامی دال ها، ایجاد صفحه‌ای صاف برای ساخت سقف و کف ساختمان است.

فوم بتن از دیگر محصولات درست شده از بتن است که در بین ساختمان سازان از محبوبیت بالایی برخوردار است، فوم بتن یکی از رقیب های اصلی پوکه است که بیشترین کاربرد آن در کف بندی طبقات و شیب بندی بام است.

فوم بتن از ملاتی که از آب، سیمان، فوم کفزا و ماسه بادی یا ماسه نرم تشکیل می‌شود و دارای چگالی بسیار کمی است که در نتیجه وزن سازه را هم کاهش می‌دهد. اما در نهایت به علت قیمت سیمان توصیه به استفاده از سیمان می‌شود.

3

در نهایت

 خوب تا اینجا تعدادی از کاربردهای اصلی بتن را سعی کردیم بیان کنیم، همانطور که تا الان متوجه شدید تمامی این محصولات و مصالح ساختمانی، محصول و فراورده‌ی از بتن آماده است. به این معنا که قیمت بتن تاثیر مستقیمی روی قیمت این محصولات و فرآرودهای بتنی خواهد گذاشت. سیوان لند هم چون دیجیکالا، آمازون، ترب، ایمالز، بستری را فراهم آورده است که شما می‌توانید  قیمت بتن آماده و  اکثر سبد مصالح پایه تان را به صورت آنلاین استعلام بگیرید و در صورت نیاز از سیوان لند سفارش دهید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها