ناصرالدین شاه مبهوت زیبایی‌های آلمان/ مثل جای پریان و جنیان بود/ قلیان حاضر نبود، سیگار آتش زدم

ناصرالدین شاه قاجار خاطره ای درباره سفر خود به آلمان و گشت و گذار در شهر بادن بادن این کشور نوشته است.

ناصرالدین شاه مبهوت زیبایی‌های آلمان/ مثل جای پریان و جنیان بود/ قلیان حاضر نبود، سیگار آتش زدم

ناصرالدین شاه به نوشتن خاطرات روزانۀ خود اهتمامی جدی داشت و این کار را در سفرهای دور و درازش هم ترک نمی‌کرد. خود او نام یادداشت‌هایش را «روزنامه» گذاشته بود؛ این روزنامه‌ها جزئیاتی بسیار جالب و خواندنی از کارها و احوالات روزمرۀ شاه و درباریانش را در اختیار ما می‌گذارند.

دومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در فروردین سال ۱۲۵۷ شمسی آغاز شد؛ او در این سفر ابتدا به روسیه رفت و سپس عازم کشورهای مجارستان، آلمان، فرانسه و اتریش شد.

بیشتر بخوانید: مهمان‌نوازی شاه قاجار در اردوی سرخه‌حصار/ عروسی عزیزالسلطان چگونه گذشت؟

خاطره‌ای که در زیر می‌خوانید مربوط به روز چهارشنبه ۱۵ خرداد سال ۱۲۵۷ است؛ در این روز شاه در شهر بادن‌بادن آلمان حضور داشته و به گشت و گذار در محیط سرسبز اطراف این شهر پرداخته است.

ناهار را منزل خورده، بعد سوار کالسکه شده رو به جنوب بادن‌باد رفتم . . . همه جا پل‌های زیاد خوشگل باریک از این طرف به آن طرف رودخانه ساخته‌اند و کنار این رودخانه عمارت ییلاقی تک تک زیاد است، بسیار باصفا و پرگل ... در گرمخانه‌ها اقسام میوه و گل‌ها تربیت می‌کنند . . . زن و دخترها و مردها پیاده و سوار کالسکه صبح و عصر در گردش هستند . . .

راندیم برای بالا، همه‌جا مثل بهشت، جنگل، سایه، گل، چمن، سبزه، پاک، تمیز. در این راه‌ها یک پر کاه نریخته بود، مثل کف دست تمیز . . . هر قدر چشم کار می‌کرد سبز و جنگل کاج‌ها سر به آسمان برده مثل بهشت.

خلوت هم بود، احدی آمد و شد نمی‌کرد، مثل جای پریان و جنیان بود، تا رسیدیم به یک چشمه بسیار خوبی . . . آب سرد صاف باریکی از بالای لوله توی حوضچه می‌ریزد، این صدای آب نازک و اطراف همه گل‌های رنگ به رنگ و جنگل و تمام زمین چمن و گل، آواز مرغ‌های خوش‌الحان، یک عالم روحانی غریبی بود. چون قلیان حاضر نبود، یک سیگاری آتش زده قدری کشیدم. دهنم را بدطعم کرد، دورانداخته سوار شده باز سربالا رفتم . . .

منبع: فرادید
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    4

    مردیکه مملکت رو به امان خدا ول کرده بود و فقط فکر عیش و نوش هوس بازی بود از این سفر ها هیچ چیزی عاید مردم ایران نشد نه دانشگاهی ساخت نه زیر ساختی برای ایران ایجاد کرد فقط نوشته مثل بهشت بود نه از چیز مدرنی صحبت کرده
    فقط یه دوربین عکاسی که خودش خوشش امده بود رو برای بازی و سرگرمی اورده بود ایران

    نظرات شما -
    • عطا
      8

      محض اطلاع پیشنهاد می گردد بدون علم و با اتکاء به توهم و بی سوادی شخصی لطفا نظر ندید:
      در دوره حکومت ناصرالدین‌شاه بسیاری از اختراعات، ابداعات، مفاهیم، خدمات و ادارات و سازمان‌های دنیای غرب برای اولین بار وارد ایران شد که می‌توان به دوربین عکاسی، تلگراف، ضرب سکه، چاپ اسکناس و تمبر، انتشار روزنامه، چراغ گازی، راه‌آهن، سازهای موسیقی غربی مانند پیانو، ثبت اسناد رسمی، بانک، پلیس، نیروی دریایی، سالن تئاتر، مدرسه (دخترانه و پسرانه) و دانشگاه (دارالفنون) اشاره کرد.

  • علی
    0

    دادش شما ناصرالین شاه رو با امیر کبیر اشتباه گرفتی این کار هارو امیرکبیر کرد که اخر سر تمامشو با اقای امیر کبیر حساب کرد (ایشون رو در حمام فین کشت
    این شاه عزیز شما وقتی به مسافرت می رفت اولین همراهانش حرمسرای ایشون بوده

  • زهرا
    0

    ناصر جون فقط عاشق تفریح بوده هرجام رفته هی گفته زنای کجا خوشگلن زنای کجا خوشگل نیستن این دغدغه پادشاه مملکت بوده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد