چرا تندروها جنگ را بر انتقام‌های دیگر از اسرائیل، ترجیح می‌دهند/ می‌خواهند پزشکیان را استحاله کنند؟

یکی از اهداف اصرار بر ترجیح جنگ بر دیگر روش های انتقامی می‌تواند تبدیل پزشکیان از یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب به یک رئیس‌جمهور اصول‌گرا باشد.

چرا تندروها جنگ را بر انتقام‌های دیگر از اسرائیل، ترجیح می‌دهند/ می‌خواهند پزشکیان را استحاله کنند؟

بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران، برخی در اظهارنظرهایشان تاکید کردند این ترور با هماهنگی اسرائیل و آمریکا صورت پذیرفته. حتی برخی از ائمه جمعه، که علی‌القاعده در سیاست خارجی تخصصی ندارند، و البته انبوهی از چهره‌های ریز و درشت جناح اصول‌گرا، دولت ایالات متحده را در کنار اسرائیل در ترور هنیه دخیل دانستند. نه در مقام حدس و گمان که با قطعیت و بی‌تردید.

     معلوم نیست چنین نظری از سر عادت ابراز می‌شود یا واقعا محصول خرد سیاسی این افراد است؟ چون دولت بایدن در ماه های آخر به شدت پرهیز دارد از ایجاد شرایط منتهی به جنگ در خاورمیانه.

   رسانه‌های آمریکایی در روزهای اخیر نوشته‌اند دولت بایدن معتقد است ترور هنیه مذاکرات آتش‌بس در غزه را مخدوش کرده و همین موجب تشدید تنش بین بایدن و نتانیاهو شده است. بنابراین کسانی ادعای نقش مستقیم دولت آمریکا در ترور هنیه را می توان در ادامه این سنت و  عادت دانست با ربط و بی‌ربط هر موضوعی را به آمریکا نسبت می‌دهند تا انقلابی‌گری‌شان را پر کنند!

  البته برخی از این افراد می‌دانند دولت بایدن در حالی که نتانیاهو را تحت فشار قرار داده بود برای پذیرش آتش‌بس، قاعدتا نمی‌توانست موافق ترور هنیه باشد؛ ولی طرح علنی چنین ادعایی علیه دولت آمریکا، این سود را برای آنان دارد که مانع از بهبود رابطه ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری پزشکیان می‌شود.

  ممانعت از چنین تحولی، الآن بیش از پیش برای افراطیون داخلی اهمیت دارد؛ چراکه آن‌ها تا قبل از نامزدی کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، منتظر به قدرت رسیدن ترامپ بودند ولی الآن که بایدن کنار رفته و هریس رقیب ترامپ شده، شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات، به اندازه سابق نیست.

  اگر ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود، نیازی نیست تندروهای داخلی فتیله تقابل بین ایران و آمریکا را بالا ببرند؛ خود ترامپ چنین کاری را انجام خواهد داد. ولی چون احتمال پیروزی هریس در انتخابات جدی به نظر می‌رسد، تندروهای وطنی ترجیح می‌دهند از فرصت ناشی از ترور هنیه برای تشدید تقابل بین ایران و آمریکا استفاده کنند.

  بنابراین اصرار اصول‌گرایان تندرو بر حملهٔ نظامی به نیروهای آمریکایی در کنار حمله به اسرائیل، معنایی جز این ندارد که تندروهای داخل کشور، وقوع جنگ را تنها راه پیش‌برد برنامه سیاسی خودشان می‌دانند.

   یکی از اهداف این برنامه می‌تواند تبدیل پزشکیان از یک رئیس جمهور اصلاح‌طلب به یک رئیس جمهور اصول‌گرا باشد. در واقع با این فرض تندروهای داخلی در پی آن‌اند تا دولت پزشکیان به دولت دوم رییسی بدل شود نه دولت سوم خاتمی.

    البته بدیهی است که جنگ‌طلبی از این جنس دلایل دیگری هم دارد. مثلا ممانعت از کاهش تحریم‌ها و تشدید انسداد فضای سیاسی و اجتماعی کشور.

       این در حالی است که حتی اگر اسرائیل به حمله محتمل ایران پاسخی ندهد، می‌توان حدس زد پس از حمله آتی نیز دیر یا زود اسرائیل مجددا دست به اقدامی زند که نیاز به واکنش باشد و بدیهی است  این وضع نمی تواند دیری بپاید و کار به حملات نظامی مستقیم دوطرفه می‌انجامد. 

    بنابراین باید منتظر بود تا هریس جانشین بایدن شود بلکه در دولت کامالا هریس توافقی شکل گیرد. ولی تندروهای داخل کشور ظاهرا می‌خواهند تا پیش از روی کار آمدن دولت جدید دموکرات‌ها، ایران را علاوه بر جنگ با اسرائیل، درگیر جنگ با آمریکا هم بکنند تا پیشاپیش فاتحه هر گونه تنش‌زدایی را بخوانند.

  این همه اصرار بر نقش داشتن آمریکا در ترور اسماعیل هنیه ولو آنها انکار کنند اگر از سر عادتِ آمریکاستیزی و متهم ساختن آمریکا در تمامی حوادث نامطلوبِ انقلابیون نباشد، جز با هدف ایجاد تنش بین ایران و آمریکا از سر چه می‌تواند باشد؟

   خسارات تنشی که کشور را درگیر جنگی با مصارف داخلی کند برای مردم است و مصارف آن برای تندروهایی که برای انتقام در مقابل ترور انگار ایده‌ای جز واکنش نظامی  ندارند در حالی که راهکارهای دیگر (‌به جز جنگ) و در زمان‌های دیگر هم متصور است و یگانه روش درگیر ساختن کشور در جنگ نیست.

منبع: عصر ایران
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 33
  • ناشناس
    3

    شاید منافع در تندروی باشد .

  • تاه
    5

    پزشکیان آخرین امید حکومت برای احیای خودش است همه این را میدونند

  • ناشناس
    4

    مساله اصلا آقای پزشکیان نیست. یک عده ای کاسبی تحریمشان گره خورده به اینگونه مناقشات، منازعه بیشتر، کاسبی پررونق تر. عده ای دیگر هم از سر شکم پری و خوشی زیر دل زدن هست، بساط جنگ را دوست دارند ، خودشان را کنار می کشند مثل جنگ ایران و عراق، شعار می دهند و رجز می خوانند و دیگران را ترغیب به مبارزه می کنند و مدام وعده بهشت می دهند، شاید بدینگونه هم منافعشون بیشتر تامین شود هم کمی سرگرم شوند.

  • ناشناس
    11

    وااااااااااي از اينهمه تحقير اصلاحطلب ها خفه نميشن
    توي كشورت عمليات نظامي شده يه نفر رو زدن كشتن بعد از اينم درس مذاكره ميگيريد بابا همون آمريكايي و اروپايي هم بهشون بر ميخوره و انتقام ميگيرند
    پس بي زحمت به آمريكا و انگليس هم ياد بديد به يمن كشتي هاشون رو ميزنه يمن رو نزنن و درس مذاكره ظريف طور رو در پيش بگيرند

  • ناشناس
    9

    انتقام. انتقام..........

  • ناشناس
    5

    ازسر عادت ماهیانه است

  • ناشناس
    1

    نگاه به پیش کسوتاشون میکنند میبینند اونا از قبل جنگ به چه جاها که نرسیدند تاسی میکنند !!

  • سید عباس
    3

    طبق قوانین سازمان ملل و مجوز شورای امنیت اقدام کنید، کفار برای اقدام نظامی مجوز می گیرند لذا خرج کردشان را هم می گیرند. پس ما چرا حق و حقوقمان را ثابت نکنیم وبا رای مثبت و اعطلاف ،اقدام نکنیم. هیچ کار امام خمینی (ره) خارج از قوانین بین‌المللی نبود.

  • علی
    5

    اولا اسراییل بدون چراغ سبز آمریکا کاری انجام نمیده ثانیا چه خانم هریس و چه ترامپ رئیس جمهور بشه توافقی که به نفع ما باشه صورت نمیگیره یعنی آمریکا قبول نمیکنه دوما اگه ایران سری قبل چند جای حساس اسرائیل را زده بود اسرائیل این قدر پفیوز نمیشد و ثانیا چرا نویسنده رو جواب دادن ایران حساسه نه روی ترور چندین از دانشمندان هستی کشور خودش که بدست اسرائیل صورت گرفته و چه بسا اگه ایران جواب دندان شکن ندهد باز آینده اسرائیل به ترور شخصیت های دیگر دست بزند

  • ناشناس
    3

    بخدا هیچ کس راضی به جنگ نیست...ولی اگر اقدام نظامی علیه اسرائیل انجام نشود اسرائیل با خودش می‌گوید ماکه هرکاری کنیم ایران پاسخ نظامی نمی‌دهد پس دفعه ی بعد جریحتر میشود ودر داخل خاک ایران هرماه افراد موثر وکارآمد نظام و مقاومت را شهید میکند..هیچ بعیدنیست اگرپاسخ نظامی قاطعی ندهیم دفعه ی بعد سیدحسن نصرالله د

  • Ali
    0

    درداخل ایران شهید کنند

  • Ali
    9

    ای کاااش همه کشورهای اسلامی مثله یمن باغیرت و شجاع ونترس بودند....خدا ریشه ی ظریف و امثاله ظریف رو تو ایران بخشکونه...آخه وقاحت چقدر که ظریف کثیف خودش رو با سرداردلها حاج قاسم مقایسه می‌کرد...ظریف بیشرف فک نکنم حتی از نزدیک سنگر وجبهه دیده باشه..حتی بخاطر اذیت شدن درگرما به خودش زحمت رفتن به راهیان نور رو هم نداده..

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      برو یمن و لبنان بجنگ و هر غلطی خواستی بکن از مردم مایه نزار .. هزاران هزار شهید تا الان دادیم نتیجه اش شد ه نردبان ترقی واسه منفعت طلبان و دزدان .. از شکم سیری حرف میزنی یا طالب قدرتی

  • اسماعیلی
    4

    به‌عنوان مدعی انسانیت وسکوت در جنایتی که قلب هر انسان را بدرد می آورد جایز نیست ،باید زودتر دست بکار می‌شدیم، که شهادت هنیه سبب شد مجوز حمله بگیریم ،دوستانی که امریکارا در ترور هنیه شریک نمی‌دانند،اگر آمریکا در پاسخ ایران بی طرف ماند حق با شماست ،واگر اینکار را نکند حتی راه مذاکره با آمریکا را به جهت قدر دانی هم الزام آور هستش ،فارغ از هر گرایشی ،حمله برق آسا به اسرائیل لازم ،وبه کوچکترین واکنش نظامی آمریکا بسرعت ناوهادر خلیج فارس وهر کجا که امکانش هست با تمام توان امکان پذیر ،تنگه هرمز ومراکز نفتی کشورهای خائن عربستان وخلیج فارس نابود ،وآمریکا باید بداند در این جنگ هیچ سودی نخواهد برد ،حماقت براش گران خواهد بود،در ،بی طرفی سودش کلان ،و مذاکره وچه بسا نزدیکی ومذاکره وقدردانی از آمریکا بایسته هستش ،اینکه اسرائیل خون آشام تنبیه نشود اشتباه وذلت است ،علیرغم نامدیریتی در کشور در گذشته وعدم حمایت از قشر فقیر تا هم اینک وسکوت وبی تفاوتی که از مظالم در کشور هستش ،همت هر چه سریعتر مدیریت جدید را می طلبد که حمایت مردم را یکپارچه پشت حاکمیت حفط کند ،به حول قوه الهی وحرمت خون شهدا در راه مبارزه با ظلم ودرنده خویی وجنایت بی سابقه خداوند پشتیبان وحفظ مان خوا هد شد ،ما باجنگ۸ افروزی استکبار خون های باارزشی را در دفاع مقدس اهدا کردیم،،شاید هزینه داشته باشد ولی ارزشش را دارد ،به دستان دعای آزادگان جهان ورضایت خداوند پشتیبانان خواهد برد

  • اسی هستم
    4

    حمله باید انجام بگیرد ،،به مخالفین ضمن عرص ادب ،،استکبار واسرائیل علاوه بر جنایت ودرندگی بی سابقه در غزه ،وتجاوز به حریم ومهمان کشی باید تنبیه بشود در حد نابودی ،،ودوستان مخالف حمله اسراییل واربابش علاوه بر تحمیل جنگ توسط صدام ،طی این چهل سال هر کاری تونسته ،علیه کشور ما انجام داده ،ترور دانشمندان وطن وهزاران جنایت علیه ایران ،وحتی تحریم وزورگویی زیر سر این رژیم فاسد هستش هنیه با شهادتش ،بهترین مجوز رو برای ایران ،وانتقاد خون کودکان غزه رو فراهم کرده استفاده نکنیم ،به انسانیت ،به سکوت در مقابل ظلم ،به تاریخ باختیم ،تن دادیم به خفت ،وخواری ،ظلم به خون شهیدان مظلوم ،شک نکنید خداوند به حرمت خون شهدا حافظیان خواهد بود

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      برو لبنان اونجا دارند نام نویسی می‌کنند

  • ناشناس
    2

    هنوز جنگ نشده اصلاحاتی خودشان را خیس کردند!

  • ت ی
    0

    دیگه بقالی سر کوچه هم میدونه،اسراییلیها،دقیقه 90 ب امریکاییها،اطلاع میدن،یعنی زمانی کار انجام شد و درز،اطلاعات هیچ فایده ندار،حالا چرا آقایون میکنم کار آمریکایی‌ها بود،خدا داند،یا نفوذین،یا می‌خوان ب خاطر بقا،،ایران رو ب 50 سال قبل برگردونن،بله جنگ یعنی بدبختی

  • هموطن
    0

    بعضا نفوذی و جاسوس هستن و تعمدا به جنگ با اسرائیل تاکید میکنند میخوان کشور و حکومت جمهوری اسلامی رو به فنا بدن

  • ایران
    3

    ساده لوح نباشین و دل به آمدن هیچ کسی داخل آمریکا نبندین تجربه ثابت کرده اینا فقط نابودی ایران رو میخوان حالا به هر روشی یا با جنگ یا با برجام ظریف معلومه شما هم از جنس ظریفی

  • ناشناس
    0

    خالا اکه جنگ نشه ،مگه ،وضع خیلی خوبه ،همینجوری ،داریم نابود میشیم ،حداقل ،جنگ شاید تکلیف رو یسره کنه ،این دنیا ،بخدا لینقدرها هم ارزش نداره ،حداقل واسه ما گرفتارها مردم عادی والا جنگ بهتره تا زره زره اب شیم

    نظرات شما -
    • بی نام
      0

      موافقم از اون جهت که حداقل با چند تا بمباران هسته‌ای انشاالله همه مون از دست این آدم های که مردم رو اسیر سیاست های خودشون کردند راحت نی شدیم

  • بایرامعلی قامجلات
    3

    جنگ جنگ تا پیروزی مرگ بر ضد ولایت فقیه پرود بر رزمندگان سلحشور سلام بربسیجی سلام بر دلاور میدونی چرااااا

  • ناشناس
    0

    آمریکا اگر دخیل نبود اسرائیل را محکوم و مثل ایران تحریم می کرد نه اینکه به ایران هشدار می داد باید اسرائیل تو منگنه می گذاشت

  • سید مهدی ابراهیمی
    0

    بالای ۹۰درصدجمعیت آماری رای دهندگان به پزشکیان بجزچندنفرکابیته معرفی شده بقیه را قبول ندارندوخواستارپس گرفتن معرفی شده گان واصلاح آن هستندومی گوینداگرقرابوداین افرادباشنداصلا چرااتتخابات شدمثلا مومنی با وحیدی چه فرقی داردوزیرکشوربایداز افرادمتخصص دانشگاهی سیاسی و اقتصادی بایدمعرفی می شدنه یک نظامی بازنشسته

  • ناشناس
    1

    مرگ بر منافقی که این حرفها را میگه. جنگ تا نا بود شدن اسراییل

  • حسین حسینی
    1

    نویسنده تلاش کرده با جدا سازی حساب آمریکا از رژیم صهیونیستی چهره آمریکا را تطهیر نماید غافل از اینکه اصل مشکل آمریکاست بعد رژیم صهیونیستی

  • صالحی
    2

    پزشکیان ودارودستش سالهاست که ایران رو میچاپن با رانت و کارهای دیگه اینکه از واضحاته

  • ناشناس
    1

    همه میدونن اسراییل سگ هار امریکاست واگه حمایت امریکا نبود اسراییل مرد میدان حماس هم نیست چه برسد با ایران شما هم بیش ازاین برای امریکا دم تکان ندهید

  • ناشناس
    0

    تندروها در ایران جمعیت کوچک وبی فکری هستند که به عاقبت کار نمی‌اندیشند اینا تنبل ها وخنگای کلاس بودند با زور اسلحه در کشور مقامشونو حفظ میکنند

  • هاشمی
    0

    بزرگترین خواسته اسرائیل این است ایران را وارد جنگ کند و کشورهای غربی هم به دنبال اسراییل به نام دفاع از اسرائیل ائتلاف کنن و ایران‌را جمعا بزنن .این آرزوی نتانیاهو‌است د ایران نباید اسرائیل را به خواسته اش برسلند

  • رضا
    0

    من کلا مخالف صددرصد این دولت اخوندا هستم تمام عمرم زندگیم بابت اعتراض به اینها درزندان بودم ولی چرا این قدر بی عرضه هستید اسراییل باید بدونه که ایران فقط تواین منطقه کشورریشه داری هست دوم وقتی کسی میاد حریم کشورت نقض میکنه مهم نیست چکارکرده باید درس محکمی بهش داد به نظرم الان موقع این هست که ایران اسراییل بزنه وحتی اعلام کنه اتم داره تا ارامش به مردم وکشوربرگرده واسه همیشه حتی اگراونها بعدش با بمب اتم چند شهرایران ازبین ببره بازم ایران باید بجنگه وجوابشون دوباره بااتم بده مرگ یک بار شیون هم یکبار پس اینقدر بزدل نباشید ترسو نباشید من اولین کسی هستم که حاضر خودم وکل طایفه م خاکستر بشیم ولی بعد مردم ایران به ارامش کامل برسن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگه راست میگی، چند ساله ای و چند سال زندان بودی؟
      تمام عمرت!!!!!!!!
      چقدر باورپذیره حرفات

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد