علت توقف برتری اتمی مصر بر اسرائیل از زبان دانشمند برجسته مصری

اولین دارنده مدرک دکترای فیزیک هسته‌ای در مصر اعلام کرد، جنگ‌هایی که کشورش در طول دهه‌های گذشته داشته مانع از برتری آن بر اسرائیل در زمینه هسته‌ای شده است.

علت توقف برتری اتمی مصر بر اسرائیل از زبان دانشمند برجسته مصری

لطیفه النادی، دانشمند مصری دارای مدرک دکترای فیزیک هسته‌ای در گفت‌وگو با روزنامه "الیوم‌ السابع" در پاسخ به سوالی درخصوص دلیل "توقف رویای هسته‌ای کشورش" گفت: پس از جنگ سه جانبه علیه مصر در سال ۱۹۵۶ (جنگ مصر با نیروهای اسرائیلی، انگلیسی و فرانسوی) فشارها برای بستن کامل پرونده انرژی اتمی افزایش یافت چرا که ما نسبت به تمامی دولت‌های اطرافمان از جمله "اسرائیل" برتر بودیم.

النادی که موسس اولین مرکز علوم لیزر در مصر، آفریقا و خاورمیانه است و در کشورش ملقب به "مادر فیزیک هسته‌ای" است، تصریح کرد: پژوهش‌های ما از آنها پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر بودند اما ناگهان بودجه مالی این پروژه‌ها متوقف شدند و ما قادر به خرید تجهیزات یا انجام فرآیند محافظت یا توسعه و پیشرفت تجهیزات‌مان نبودیم و دریافتیم ما دیگر اولویت رهبری سیاسی نیستیم.

این دانشمند معروف مصری خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از دانشمندان ناامید شدند، برخی از آنها به روسیه و آمریکا مهاجرت کردند اما من و برخی از همکاران تصمیم گرفتیم که در مصر بمانیم و در زمینه‌های دیگر پیشرفت داشته باشیم.

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها