به مناسبت سالروز شکست تاریخی آمریکا در طبس

شن ها چگونه یانکی ها را نابود کردند؟/ مروری بر راز سر به مهر عملیات پنجه عقاب/ آیا بنی صدر جاسوس بود؟/ آمریکا قصد داشت محل سکونت امام (ره) را بمباران کند

نیروهای آمریکایی نقشه داشتند که اگر عملیات پنجه عقاب به موفقیت برسد، چند نقطه کلیدی مانند پاستور، مقر استقرار امام خمینی (ره) و... را نیز بمباران کنند که هیچکدام از این ها به وقوع نپیوست.

 شن ها چگونه یانکی ها را نابود کردند؟/ مروری بر راز سر به مهر عملیات پنجه عقاب/ آیا بنی صدر جاسوس بود؟/  آمریکا قصد داشت محل سکونت امام (ره) را بمباران کند

به گزارش خبر فوری، امروز، 5 اردیبهشت سالروز حادثه مهم شکست نظامی آمریکا در طبس است. این عملیات در سال 1359 و با هدف آزادی گروگان های آمریکایی انجام شد که در تسخیر سفارت آمریکا دستگیر شده بودند. با این حال، نتیجه عملیات برای آمریکا فاجعه آمیز بود و با وقوع طوفان شن، عملیات تبدیل به یک شکست تمام عیار شد.

حادثه طبس که تحت عنوان عملیات «پنجه عقاب» هم شناخته می شود، تاثیرات سیاسی بسیار زیادی در ایران و آمریکا داشت. این حادثه تاکنون از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. به مناسبت سالروز این واقعه قصد داریم 10 نکته جالب و مهم درباره این عملیات بیان کنیم:

1.ماموریت تیم اجرایی عملیات پنجه عقاب چه بود؟

طبس 4

گروه شبه‌ نظامی متعلق به مرکز فعالیت‌ های ویژه سازمان سیا که توسط افسر بازنشسته نیروی ویژه ارتش، ریچارد جی. میدو در تهران هدایت می ‌شد، دو مأموریت داشت: کسب اطلاعات درباره گروگان‌ها و محوطه سفارت و انتقال نیروهای دلتا از نزدیکی شهر گرمسار (صحرای 2) به محوطه ‌ای نزدیک به سفارت ایالات متحده در تهران.  در واقع مهم ‌ترین اطلاعات، از طریق آشپز سفارت که توسط دانشجویان آزاد شده بود به ‌دست آمد. گروگان‌ها در محوطه سفارت و شش تن از آن‌ها در ساختمان وزارت امور خارجه ایران، نگهداری می‌شدند.

قرار بود نیروهای آمریکایی از مرزهای شرقی وارد خاک ایران شده و بعد از سوخت گیری در صحرای نزدیک به طبس (صحرای یک) به گرمسار بروند (صحرای 2) و سپس به تهران رفته و گروگان ها را آزاد کنند. به این صورت که نیروهای ویژه بعد از آزادی گروگان ها به سمت ورزشگاه شیرودی رفته و با بالگرد بگریزند. نقشه بعدی این بود که گروگان ها را داخل هواپیما (در فرودگاهی در قم) کرده و از مرزهای غربی و دریای عمان خارج کنند.

2. چگونه عملیات با شکست مواجه شد؟

ساعت 10 شب 4 اردبیهشت اولین هواپیما شامل کماندوها به زمین صحرای یک (در طبس) می ‌نشیند و در ادامه بقیه هواپیماها نیز به مقصد می ‌رسند.

هشت فروند بالگرد که عرشه ناو هواپیمابر را به قصد کویر مرکزی ایران را ترک کرده بودند در ارتفاع پایین (حدود 120 متری) وارد حریم هوایی ایران می شوند. ایجاد مشکل فنی برای یکی از بالگردها در آسمان شمالی استان کرمان باعث می‌شود تا خدمه یکی از بالگردها با بالگرد دیگری به ناو هواپیما برگردند تا عملیاتی که قرار بود با هشت فروند بالگرد انجام شود با شش فروند به کار خود ادامه دهد.

بالگردها به ترتیب در صحرای طبس فرود آمدند تا برای ادامه عملیات به هواپیماهای هرکولس نزدیک شده و سوخت‌گیری کنند. بادهای ماسه‌ ای در کویر طبس خلبان‌ها را عصبانی کرده بود. نقص فنی سومین بالگرد در هنگام سوخت‌گیری تمام معادلات را برهم می زند تا فرماندهی دستور لغو عملیات را صادر کند.

در ادامه توفان شن، فاجعه بعدی را رقم می‌ زند و برخورد یکی از بالگردها با هواپیمای سوخت ‌رسان انفجار بزرگی را ایجاد می کند.

انفجار هواپیماها باعث می‌شود تا نیروهای ویژه دلتا با از دست دادن یک فروند سوخت‌ رسان سی 130 و کشته شدن هشت خلبان و خدمه پرواز بدون درگیری با نیروهای نظامی ایران، آسمان و زمین جمهوری اسلامی ایران را ترک کرده و راهی جزیره مصیره در دریای عمان شوند.

3. تلفات آمریکا در این عملیات چقدر بود؟

طبس

طی این عملیات، شش هواپیما و هشت بالگرد نیروهای مسلح آمریکا برای آزادی 53 گروگان در تهران، وارد حریم هوایی ایران شدند. در حین این عملیات، 3 بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت، عملیات با کشته شدن 8 نفر در نزدیکی طبس و برخورد یک هواپیمای سی130 و یک بالگرد سی‌اچ53 و باقی‌ماندن 5 بالگرد بر روی زمین، شکست خورد.

4. تنها شهید ایرانی حادثه طبس که بود؟

آمریکا ساعاتی پس از شکست مفتضحانه در صحرای طبس بیانیه ای با مضمون شکست منتشر کرد: در عملیاتی در صحرای طبس برای آزادی جان گروگان‌های اسیر در ایران با شکست رو به رو شد و اسناد سری و مهمی در بالگردها به جای مانده است.

گفته می‌شود پس از اینکه مدت زمان کوتاهی از پخش این اعلامیه از سوی کاخ سفید گذشت به دستور مستقیم بنی صدر، که در آن زمان سمت فرماندهی کل قوای ایران را برعهده داشت، بالگردهای به جا مانده از عملیات آمریکایی‌ها بمباران شد و اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد که در منطقه از بالگردها محافظت می‌کرد، به شهادت رسید. وی در یزد، آرامستان خلد برین دفن شده است.

5. مهم ترین راز حادثه طبس چیست؟

همانطور که گفته شد، پس از شکست عملیات نیروهای آمریکایی و به جا گذاشتن تجهیزاتشان، نیروهای ایرانی از این واقعه خبردار شدند. محمد منتظرالقائم، فرمانده وقت سپاه پاسداران یزد، به محل واقعه می ‌رود. همزمان بدون اطلاع از حضور نفرات سپاه، هواپیماهای نظامی نیروی هوایی ایران در دو نوبت به گشت هوایی بر فراز منطقه می ‌پردازند. در گشت هوایی اول دو جنگنده اف14 بر فراز تجهیزات باقی‌مانده آمریکایی به پرواز درآمدند. در پرواز این دو جنگنده، کنترلر رادار از آن‌ها خواست تا به تجهیزات شلیک کنند. با شلیک هواپیماها، بقایای ارتش آمریکا نابود شده و محمد منتظر نیز به شهادت می رسد.

 در مورد علت و دستور این شلیک بحث های زیادی مطرح شده است. بسیاری معتقدند جاسوسان آمریکا در دولت حضور داشتند و برای دست پیدا نکردن نیروهای سپاه به اسناد محرمانه زودتر بقایای ارتش آمریکا را بمباران کردند. گمانه زنی درباره این حادثه هنوز هم ادامه دارد.

6. تاثیر شکست نظامی آمریکا در داخل این کشور چه بود؟

جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا به ‌دنبال شکست در طبس و عدم حل بحران گروگان‌گیری، در انتخابات ریاست جمهوری سال 1980 از رقیب خود رونالد ریگان جمهوری خواه شکست خورد.

همچنین، ژنرال بکویث، فرمانده عملیات پنجه عقاب بعد از این ماجرا از ارتش آمریکا استعفا داد.

7. بمباران دومی در کار بود؟

نیروهای آمریکایی نقشه داشتند که اگر عملیات پنجه عقاب به موفقیت برسد، چند نقطه کلیدی مانند پاستور، مقر استقرار امام خمینی (ره) و... را نیز بمباران کنند که هیچکدام از این ها به وقوع نپیوست. همچنین آن ها تصمیم داشتند که اگر درگیری ایجاد شد نیروهای خود را پس از آزادی به فرودگاه تمرینی نیروی هوایی در نزدیکی قم ببرند و بلافاصله کماندوها و جاسوسان را به مصر و عربستان منتقل کنند.

8. ماجرای اسارت زائران حرم امام رضا (ع) چه بود؟

طبس 3

در شب قبل از عملیات (یعنی 4 اردیبهشت) دو دستگاه تانکر بنزین از سمت یزد به طبس در حال حرکت بودند که به محض پیدا شدن این دو دستگاه یکی از تفنگداران آمریکایی با موتور تریل و اسلحه به سمت تانکر می‌رود و خودرو را به رگبار می ‌بندد که راننده که فکر می ‌کند قاچاقچیان جلویش را گرفته‌اند بلافاصله از ماشین خارج شده و خود را به ماشین پشت سری می ‌رساند بعد از این جریان یک دستگاه اتوبوس به محل حادثه رسیده و با تفنگداران آمریکایی مواجه می‌شود که آنها اتوبوس را به خارج از جاده هدایت کرده و در آنجا مسافران را پیاده کرده و مورد اهانت و ضرب و شتم قرار می‌دهند.

در حالی که دستان مسافران از پشت بسته شده بود و فریاد الله اکبر و یا امام زمان و یا امام رضا به فریادمان برس سر می‌ دادند انفجار بسیار مهیبی در بیابان رخ می‌دهد که آن انفجار ناشی از برخورد بالگرد با هواپیمای سوخت‌رسان بود؛ علت این برخورد نیز طوفان شن و عدم دید خلبان‌ها بوده است. بعد از انفجار، نیروهای امریکایی با هلیکوپترهای سالم به عمان بر می‌گردند؛ در واقع شکست نظامی آمریکا در این لحظه صورت می‌گیرد.

9. محل دقیق حادثه طبس کجا است؟

حادثه طبس در موقعیت جغرافیایی 33.0730556.55.89468887 اتفاق افتاد. محل حادثه طبس در 240 کیلومتری یزد، 508 کیلومتری اصفهان و 808 کیلومتری تهران واقع شده است.

10. پیام امام خمینی (ره) بعد از حادثه طبس

در روز شکست عملیات آمریکایی ‌ها، رهبر فقید انقلاب، امام خمینی (ره) با محکوم کردن جیمی کارتر طی سخنانی گفت: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی‌کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست.»

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 54
  • ترامپ
    23

    طوفان شن ساخته مغز فندقی ها بود این هلیکوپتر ها توسط شوروی سابق بمباران شدند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      یعنی میخواهی بگویید شاه خائن را روسیه سرنگون کرد ؟ نه امکان نداره که انقلاب ما روسی باشه ، اصلا حرفش را نزن

    • زمان
      23

      اگر روس ها بمباران كرده بودند بايد همه تجهيزات و نفرات از بين مي رفتند

    • متفاوت
      2

      ترامپ واقعی مغزفندقی نیست اما قطعا ترامپ قلابی مغزفندقیه چون نمیدونه که قدرت ذهن ازهرقدرتی بالاتره و میتونه بسی کارهابکنه.

    • ایرانی آباد و آزاد
      3

      هیچگاه واقعیت را به مردم نگفتند و نخواهند گفت . ابنها همواره به مردم تلقین می کنند که این انقلاب الهی و وصل به امدادهای غیبی !!!!! می باشد که عمر سیاسی خود را از راه ترویج خرافات طولانی کنند. چهل و چهار ساله که با مردم صادق و شفاف نیستند و همواره انکار و تکذیب و پنهانکاری و دروغ به مردم خود و دنیا را سرلوحه سیاستشان بوده است.

    • ناشناس
      1

      خائن.!! ازایران پرُاز خادم امروزبگو

  • علیرضا
    11

    یعنی اصلا کار روسها نبود ؟
    جالبه
    تاریخی که بعضیا نوشتن یه چی دیگه میگه
    ما ازش چیز دیگه ای برداشت میکنیم

  • ناشناس
    12

    عین داستان حسین فهمیده دروغ محض به خورد ملت دادن. دیگه اگه بگین ماست سفیده مردم میگن دروغه

    نظرات شما -
    • محمد.،،
      3

      اینها اینقدردروغها وتوَهُماتشون راتکرارکردندخودشون باورشون شده.وغافل ازاینکه هیچکس بخصوص نسل تازه اینهاوحرفهاشون راباورنمیکند

  • حسن
    6

    نقشه اشغال سفارت وبمباران نیروهای آمریکایی تماما کار روس‌ها بود.

    نظرات شما -
    • 2

      توسریالی ‌که چندی پیش توسط تلویزیون جمهوری اسلامی پخس شد .(به نام روزهای ابدی) اذعان شد که تسرف سفارت کار توده ای ها بود.
      حالا چرا یه عده کاسه داغ تر از آش شدن ؟

  • ناشناس
    8

    دروغ ، دروغ و دروغ ، ملت را گوسفند فرض کرده اند . همه می دانند ارتش روسیه آن عملیات را انجام داد . روسیه تصور کرده بود که آمریکا به روسیه حمله کرده ، بعد از حمله روسیه به نیروهای آمریکایی بخاطر جلوگیری از جنگ ، آمریکا موضوع حمله روسیه را کان لم یکن تلقی کرد .

    سال ۵۹ ملت ناآگاه بودتد ، امروز هیچکس چنین دروغی را باور نمی کند . این حقایق سینه به سینه به نسل های بعدی منتقل می شود .

    طوفان شن !!!!!!!!!!!!؟؟؟

  • علی
    3

    امریکاییها خودشان مقدمات و رایزنی و تامین امنیت زمینی و هوایی لازم برای انتقال امام از پاریس به تهران را تدارک دیدند و امام را به ایران فرستادند چون قدرت ایران در منطقه مثل خاری در چشمشان بود مملکت رو به هم ریختند و امام را روانه تهران کردند دوست نویسنده خبر اگر امریکا با امام خمینی مشکلی داشت در بهترین حالت براحتی در پاریس ایشون رو نگه میاشت و اجازه خروج نمیداد و در بدترین حالت طی عملیاتی پول میدادند و قصد جان ایشون رو در پاریس میکردند یا در نهایت هواپیما را به صورت ناشناس در هوا منهدم میکردند و گردن هم نمیگرفتند مورد داریم تو سال 2021 با این همه امکانات و دروبین و تکنولوژی هواپیما را ساقط کردند و گردن نمیگیرند و اگر فیلم چند دوربین نبود قابل اثبات هم نبود چه برسد سال 1357 که امکاناتی هم نبود احتیاجی به عملیات نظامی در داخل خاک ایران اونم حمله نظامی و بمب باران نبود یه ترور ساده هم میتونستند در زمان بی در و پیکری ایران بعد ار ورود امام انجام بدن پس امریکا موافق و طراح حضور امام خمینی در ایران بود تا خیالش از برگشت شاه و در دست گرفتن دوباره حکومت راحت بشه سیاست کثیف امریکا بر هم زدن ثبات کشورهای خاور میانه و جلوگیری از قدرت گیری و پیشرفت انها میباشد و تا وقتی میتواند به هدفش بدون جنگ برسد مثل تحریمهای ایران که از جنگ کشور و اقتصاد و مردم را بیچاره تر کرده و پسرفت رو رقم زده برای کشور ما یا حمله نظامی و اشغال افغانستان و عراق تا چند سال عدم ثبات را در هر کشوری تضمین میکند و میرود سراغ کشور بعدی تا افغانستان رونق گرفت افغانستان را تخلیه و تحویل طالب ها داد تا به عصر حجر برگردانند افغانستان را و خیالش برای چندین سال از پیشرفت افغانستان راحت شد منطقه و کشور ما بازیچه امریکایی ها شده دوران خاتمی و رونق سیاسی و اقتصادی رو تبدیل کردند به ورشکستگی اقتصادی و قطع روابط با دنیا و خیالشان فعلا از ما هم راحت است چون در حال فرآیند خود نابودی هستیم مسئولین مشغول دزدی و اختلاس و زمین خواری و کاسبی تحریم و رشوه هستند مردم هم در کوچه خیابان و فروشگاه ها جیب یکدیگر را میزنند دیگر چطور میشود یک کشور را نابود کرد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دقیقا درسته ، جیمی کارتر خمینی را به ایران آورد ، کارتر عضو حزب دموکرات آمریکااست او اکنون ۱۰۰ ساله است . دولت های دموکرات با نظام ایران رابطه خوبی دارند ، انقلاب ایران ساخته آنهااست .

  • ناشناس
    5

    طوفان شن!!!

  • ناشناس
    1

    دراین عملیات آمریکا شکست خورد اما تمام دارایی ایران وحتی پول بابت گروگانها ازایران گرفت و۴۰سال هست که با تحریمشون ملت ایران را بیچاره کردند دراصل اونها پیروز شدند

  • ناشناس
    10

    دوستان اشتباه نکنید.توسط شن بود.
    شن‌ها رروسی بودن

  • M
    37

    میبینم که باز غرب گداهای عزیز افتادن به خزعبلات گویی تا بلکه یه طوری رسوایی تاریخی ارباباشون رو ماسمالی کنن.عزیز م تاریخ رو که نمیشه این طوری تحریف کرد.تازه اگه حرف شما راست باشه که بی عرضگی اربابتون رو نشون میده.شوروی تجهیزات آمریکایی رو بمباران کنه و آمریکا هم مثل هر در گل مانده هیچ غلطی نتونه انجام بده🤣🤣🤣🤣

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      بحث همسایه فرق فوکوله m خان

    • ناشناس
      5

      ما گفتیم طوفان شن بوده شما هم بگید طوفان شن بوده !

    • ناشناس
      3

      خوش بحال ارباب شما با داشتن نوکرایی مقل شما.
      به جناب پوتین تبریک میگیم. که بعد از اینهمه جنایت های روسیه در ایران باز هم مثل شما ها رو تو ایران داره

    • 6

      ساندیس ات رو خوردی ، شرق گدای پلشت

    • M
      5

      خخخخخ.چوب که برداری گربه دزده حساب کار دستش میاد.یه کم میو میو کنید شاید اربابتون یه آشغالی چیزی جلوتون پرت کرد.راستی ببخشید شما تخصص تون پارس کردن و دم‌ تکون دادن برای یانکی هاست

    • مهدی
      3

      M فکر کنم مغز فندقی درجه یک باشی که توی بازار کم پیدا میشه!

    • 4

      تو پاچه خواری شرق رو می کنی بعد به دیگران میگی غرب گدا ؟؟؟ آدم گدایی غرب رو بکنه شرف داره اون موبایلی که باهاش ضد آمریکا می نویسی ساخت آمریکااست . روسیه بجز تجاوز به ایران و جلوگیری از توافق
      چه سودی داشته ؟؟؟

  • عادل از قطب شمال
    9

    بازم جمهوری اسلامی مثل حسین فهمیده داره داستان سرایی میکنه. خودت امریکایها هم اعتراف کردند که توسط بمب های لیزری روسیه مورد هدف قرار گرفتند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      تا به اینجا که رسیدیم بمب لیزری ندیدیم و نشنیدیم

  • پرسشگر
    5

    حالا که دیگه خود آمریکا هم اسنادش رو فاش کرده و شکستش در آن زمان از شوروی رو اعلام کرده ، این داستان سرایی ها یه کم هیجان به اذهان تزریق میکنه و باعث بیان الفاظ نامطلوبی میشه .

  • آرمین
    12

    مردم ایران خودشون تحلیل گر شدن داستان هواپیما مسافربری رو خلیج فارس که ناو آمریکای زد اونم ی طرح مسخره جنگنده زیرش بچسبه برسه ناو بزنه مردم به کشتن دادن اینم از دروغ طوفان

  • مصیبت
    7

    همش دروغه عین فیلم سازا فیلم ساختند حتی در انفجار ریاست جمهوری که ۴۹ نفر مرده بودند آن را ۷۲نفر اعلام کردند که مثلا با یاران امام حسین ع یکی باشه ومردم بگویند به به عجب امامی ما آن زمان در شهریار زندگی می کردیم آخوندا می آمدند دم درها گدایی میکردند با بلند گوی دستی روضه می خواندند شستشوی جنازه غسل جنازه ودفن وکفن جنازه کار آخوند بود الان شدند سرور وچون کارشان شستن جنازه وروضه خوانیست مملکت به این روز افتاده با اون ادعایی که اول انقلاب می کردند باید کشور ما در دنیا حرف اولو میزد الان از آخر اولیم رییسی روضه خوان شده رییس جمهور قالیباف که باید مدافع حرم میشد شده ریس مجلس نوباوه جانباز شده بدون سواد شده نماینده مجلس سواد سه تاشونو جمع کنی شاید لیسانس بشه حتی حتی با اون کلمه امام هم بازی شد که روی مردم تعسیر بذاره

    نظرات شما -
    • علی
      0

      خیلی تعسیر گذار بود.

  • نیشتر
    6

    واقعه طبس ارتباط مستقیم با جزایر کوريل (جزایر مورد مناقشه ژاپن و روسیه )دارد.فکر می کنم کارشناسان نظامیان شوروی سابق بهتر بدانند.

    نظرات شما -
    • علی
      2

      کارشناسان نظامی شوروی سابق سر همان قضیه بمب لیزری نعره ای زدند و سر به بیابان گذاشتند.
      یک جو میهن دوستی در شما نیست، وگرنه جزایر کوریل ( مجمع الجزایری در جنوب تنگه برینگ) را به طبس ربط نمیدادی.

  • الف
    7

    این فقط یک بدبیاری برای آمریکا بوده که طوفان بشه و خلبان ناشی به هواپیما بزنه بقیه اش داستانه

    نظرات شما -
    • زمان
      9

      بنظرم امريكايي ها خوش شانس بودند اكر مي امدند تهران همه شان كشته مي شدند

  • ناشناس
    6

    آمریکا خودش امام برای ما درست کرده بود بعد میاد خونه امام خودش را بمباران کنه.

  • فرزاد جوادی اوچ آغاج
    14

    آیا غیر از اینست که انقلاب اسلامی ایران در امتداد ظهور آقاست؟ آیا قدرت ذهنی فردی مثل امام راحل با عقل جور درمیاد- عاقلان نقطه ی پرگار وجودند ولی ولی ولی عشق داند که در این دایره سرگردانند . افرادی که بصیرت ندارند هیچ وقت نخواهند فهمید صم بکم عمی فهم لا یبصرون
    همچنانکه قوم لوط، موسی، هود ، ثمود و ابوبکر ، عمر و حسن فریدون از درک آن عاجز ماندند.و جعلنا من بین ایدیهم سدا و من خلفهم سدا فهم لا یبصرون

  • ناشناس
    7

    جعل مردم خاورمیانه حد و اندازه ندارد، یک طوفان و پدیده اقلیمی و طبیعی را معجزه و به نام خودشان سند زده اند، مثل همان زمانی که عکس را در ماه دیدند!!!!! از این دست معجزات هر ماه در اطراف دنیا اتفاق می افتد!!! ولی هیچ حکومتی نمی گوید خدا به کمک من امده است و از این قبیل خرافات و مزخرفات

    نظرات شما -
    • علی
      7

      این یک نمونه، که این بنده خدا، جهل را نوشته جعل.
      متاسفانه وقتی بیسوادی با عدم غیرت ملی و حس میهن پرستی ترکیب می شود، یک فرد حاضر است امداد الهی را به سلاح لیزری ندیده و نشنیده شوروی نسبت بدهد.

    • ناشناس
      1

      جناب علی آقا از این اشتباه ها پیش میاد حرف ع کنار حرف ه هستس اشتباه شده.
      ولی این تو اصل پیام تاثیری نداره.
      عین حقیقته

    • ناشناس
      0

      علی اقا خوب اشتباه تایپی کرده این دلیل نفهم بودن نیست حالا خودت خیلی بافهم و شعوری؟!

  • علی
    4

    بسیار خجالت آوره که بی سوادها که خود را روشنفکر هم می دانند، طوفان شن را که یا از الطاف خدا بوده یا حادثه ای طبیعی، به روسیه ( اتحاد جماهیر شوروی) نسبت می دهند.
    حتی سابق تر که معنای سلاح لیزری را نمی دانستند، می گفتند شوروی از مسکو با سلاح لیزری زده.
    واقعا جای تاسف عمیق دارد.

  • کریمی
    3

    این فقط یک بدشانسی برای امریکا بود شاید اگر این اتفاق نمی افتاد جوی خون در تهران براه می انداختن منافقین و جاسوسان هم حضور داشتند الان تاریخ طور دیگری تعریف می شد پس همان لهتر که در طبس خوردن بهم یا روسیه زد و جان شهرونان بخطر نیافتاد وگر نه انقلابیون هم به سهم خودسون عدیی بیگاناه مجازات می کردند اون وقت در مملکت قانونی وجود نداشت پس راضی باشید که امریکا به هر ترتیب نفله شدن شکر

  • متفاوت
    1

    حالا کارشوروی بوده یا ژاپن یا هرکی دیگه یا اتفاقی ، ادم دیندار دراهدافش خلاصه اش میکنه و میگه کارخدابوده و دروغ هم نمیگه.مهم این بود که امریکاییها تو این حرکت موفق نشدند وبه نفع امام شد.معجزه در برخی کارها یعنی همین.مثل اینکه اقا ما دیشب شام نداشتیم یک دفعه ازجایی که گمانمان نمیرفت چندپرس برنج وخورشت نذری بهمون رسید،واقعا معجزه شد اقا.معجزه که شاخ ودم نداره.

  • ناشناس
    3

    اگر اون موقع طوفان شن حمله آمریکا را خنثی کرد و انقلاب را نجات داد.
    چرا این روزها طوفان دلار نمیاد تا تحریم آمریکا را خنثی کرده و انقلاب را از نکبت اقتصادی نجات دهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      چون اون موقع یوم الله بود وحالاشده یوم الشیطان.اول انقلاب کلا جو امیدواری وعشق بود ولی حالا اون جوامیدواری وعشق وجود نداره. خواستن توانستن است ودرهرکاری عشق کارسازاصلی است.

  • ناشناس
    1

    سلام.
    نظرات مختلفه.
    اما نمیدونم چرا بعضی حرفها رو که به مرغ پخته توی دیگ بگی خندش میگیره.بعصی ها باور دارن و به باورشون اصرار دارن.
    یا برای مفت خوردنه. یا از روی جهله

  • ابی
    0

    بزرگترین اشتباه انگلیس وفرانسه آوردن اخوندا بود البته خود مردم بیسواد اون موقع مقصر بودند

    نظرات شما -
    • 2

      شک نکن که انگلیس و فرانیه روی علف نچریدن.
      خوب فهمیدن چکار کردن.
      بزرگترین دشمنشون در خاورمیانه و در طول تاریخ رو از سر راهشون برداستند

  • ناشناس
    3

    یک کمی از اون شن میخام. بریزم سرم شاید شفا پیدا کنم ایقدر ساده لو نباشم

    نظرات شما -
    • متفاوت
      1

      راه دوری نرو بنده فکرمیکنم اون شن حالا تبدیل شده به گردوغبار که خودش میاد روی سرت یشینه تا ازسادگی بیایید بیرون .نگران نباش.

  • مهدی
    2

    اینقدر ملت رو با یاوه سرایی اسکل نکنید لطفا

  • ناشناس
    6

    طوفان شن ؟؟؟ !!!!!!!!!!!!!!!

    روسیه به نیروهای آمریکایی شلیک کرده بود .

  • امیر
    8

    بمب اتم شوروی زد اونجارو چون کویر بود گفتن طوفان شن دست غیب😁

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها