آشنایی با تدابیر اصلاحات چین در عصر جدید؛ نگاهی به حرکت کلیدی چین برای ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی

حزب کمونیست چین پنجشنبه 18 جولای (28 تیر) در بیانیه سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی خود راهبرد جدید این حزب مبنی بر تعمیق همه‌جانبه اصلاحات و پیشبرد مدرنیزاسیون به سبک چینی را ارائه داد. از پیشنهاد تعمیق همه‌جانبه اصلاحات در سال 2013 توسط «شی جین‌پینگ» گرفته تا تعمیق بیشتر همه‌جانبه اصلاحات در این جلسه، اصلاحات و گشایش حرکتی کلیدی برای تعیین موفقیت یا شکست مدرنیزاسیون به سبک چینی قلمداد می‌گردد.

آشنایی با تدابیر اصلاحات چین در عصر جدید؛ نگاهی به حرکت کلیدی چین برای ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی

با نگاهی به تاریخچه اصلاحات و گشایش در چین ظرف بیش از 40 سال گذشته، در هر جلسه عمومی حزب حاکم چین، کمیته مرکزی حزب مسائل عمده اصلاحات و گشایش را بررسی کرده است. هر موقعی که توسعه کشور به دوره کلیدی می‌رسد، مردم امید زیادی به اصلاحات جدید و سیاست‌های گشایش خواهند داشت. سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که به تازگی به پایان رسیده، نقطه عطف دیگری در اصلاحات و گشایش در چین خواهد بود.

△سومین جلسه عمومی بیستمین کمیته مرکزی حزب کمونیست چین از 15 تا 18 جولای 2024 (25 تا 28 تیر) در پکن برگزار شد. شی جین‌پینگ دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین (ردیف اول) و سایر اعضای کمیته دائمی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین وارد محل برگزاری شدند.

جلسه عمومی معتقد است که چین اکنون وارد دوره‌ای حساس برای ترویج همه‌جانبه ساخت کشوری قدرتمند و تحقق رستاخیز ملی از طریق مدرنیزاسیون به سبک چینی شده است. شی جین‌پینگ، رهبر چین تاکید کرد که اصلاحات و گشایش «حرکت کلیدی» است که موفقیت یا شکست مدرنیزاسیون به سبک چینی را تعیین می‌کند.

با نگاهی جامع به «تصمیم کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در خصوص تعمیق بیشتر همه‌جانبه اصلاحات و ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی» (از این پس «تصمیم» نامیده می‌شود) که در این جلسه عمومی بررسی و تصویب شد، این «حرکت کلیدی» هم «استقرار راهبردی سیستماتیک» و هم «اقداماتی مشخص برای پیشرفت عمیق» به شمار می‌رود.

این «تصمیم» تحلیلی عمیق از موقعیت‌ها و مسائل جدیدی که با ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی با آن مواجه است، ارائه می‌کند. می‌توان گفت که این «تصمیم» یک سند برنامه‌ریزی شده برای تعمیق بیشتر همه‌جانبه اصلاحات برای حزب حاکم چین در عصر کلیدی و سفر جدید بوده، به طور کامل منعکس کننده ابتکار تاریخی حزب کمونیست چین با محوریت شی جین‌پینگ برای بهبود و توسعه نظام سوسیالیستی با ویژگی‌های چینی، ترویج مدرن‌سازی تونایی حکمرانی ملی چین و عزم قوی حزب حاکم چین برای تعمیق بیشتر همه‌جانبه اصلاحات و گشودن چشم‌اندازهای وسیع برای مدرنیزاسیون به سبک چینی است.

حوزه‌های اصلاحی اشاره شده در این «تصمیم» بسیار جامع هستند، از جمله ایجاد یک نظام اقتصاد بازار سوسیالیستی در سطح بالا، بهبود نظام و مکانیسم‌ها برای ارتقای توسعه اقتصادی با کیفیت بالا، ایجاد نظام و مکانیسم‌هایی برای حمایت از نوآوری جامع، بهبود نظام مدیریت اقتصاد کلان.

بهبود نظام و مکانیسم‌های توسعه یکپارچه شهری و روستایی، بهبود نظام و مکانیسم‌های سطح بالا برای گشایش در برابر جهان خارج، بهبود نظام دموکراتیک مردمی در کل فرآیند، بهبود نظام حاکمیت قانون‌مدار سوسیالیستی با ویژگی‌های چینی، تعمیق اصلاح نظام و سازوکارهای فرهنگی، بهبود نظام تامین معیشت مردم، تعمیق اصلاح نظام تمدن زیست محیطی و ارتقای نظام امنیت ملی و نوسازی توانمندی‌ها، ادامه تعمیق اصلاحات دفاعی و ارتش، بهبود نظام سطح رهبری حزب حاکم در تعمیق بیشتر همه‌جانبه اصلاحات و ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی نیز از دیگر موارد اصلاحی هستند.

چگونه می‌توان «اصلاحات را به طور همه‌جانبه تعمیق داد»؟

این «تصمیم» پیرامون ویژگی‌ها و الزامات درونی مدرنیزاسیون به سبک چینی اقدامات دقیق را مطرح کرد.

△صبح زود نخستین روز سال 2024 میلادی، در شهر ووهان استان هوبیِ، صدها هزار نفر در خیابان ‌پیاده‌روی 1.6 کیلومتری گردهم آمدند و هوای بسیار سرد زمستان هم نتوانست از اشتیاق مردم جلوگیر کند

به عنوان مثال، در این «تصمیم»، با تمرکز بر نظام اقتصاد بازار سوسیالیستی که تضمین مهمی برای مدرنیزاسیون به سبک چینی محسوب می‌شود، ایجاد یک بازار یکپارچه ملی و بهبود نظام اساسی اقتصاد بازار مطرح شده است. با تمرکز بر وظیفه اصلی توسعه با کیفیت بالا، بهبود نظام و مکانیسم توسعه نیروهای مولد جدید سازگار با شرایط محل، ترویج بهبود نظام ادغام عمیق اقتصاد واقعی و اقتصاد دیجیتال، بهینه‌سازی نظام و مکانیسم صنعت خدمات، کامل‌سازی نظام و مکانیسم ایجاد زیرساخت‌های مدرن و بهبود سیستم ارتقاء انعطاف‌پذیری زنجیره تولید و عرضه و سطح امنیت آن، مطرح شده است. با تمرکز بر یکی از ویژگی‌های مدرنیزاسیون به سبک چینی مبنی بر این که مدرنیزاسیون به سبک چینی مدرن‌سازی با هماهنگی تمدن مادی و تمدن معنوی است، وظایف «تحریک نوآوری و خلاقیت فرهنگی کل ملت» و «ایجاد یک سیستم ارتباط بین‌المللی اثربخش‌تر» مطرح شده است.

اصلاحات و گشایش، مکمل یکدیگر و ارتقاءدهنده یکدیگر هستند. گشایش به دنیای خارج نماد روشن مدرنیزاسیون به سبک چینی است. در این «تصمیم» آمده است که باید با تکیه بر مزیت‌های بازار فوق‌العاده بزرگ چین، در جریان گسترش همکاری‌های بین‌المللی، توانایی خود برای گشایش را افزایش دهیم و نظام جدید اقتصادی باز در سطح بالاتر را ایجاد کنیم. باید با ثبات گشایش نهادی را گسترش دهیم، اصلاحات نظام تجارت خارجی و نظام سرمایه‌گذاری موسسات خارجی و مدیریت سرمایه‌گذاری چین در خارج را تعمیق بخشیم، طرح گشایش منطقه‌ای را بهینه‌سازی کنیم و سازوکار ساخت مشترک و با کیفیت بالای «کمربند و جاده» را بهبود و ترویج دهیم.

از «تعمیق همه‌جانبه اصلاحات» تا «تعمیق بیشتر همه‌جانبه اصلاحات»، شی جین‌پینگ رهبر چین تشبیه روشن «بازی شطرنج» را مطرح کرده است.

آقای شی از «حرکت کلیدی» اصلاحات و گشایش برای طرح‌ریزی و اجرای راهبردی اقدامات کلیدی استفاده کرده و با اصلاحات نظام اقتصادی و به منظور ترویج انصاف و عدالت اجتماعی و افزایش رفاه مردم، به طور مداوم یک جریان مستمر از مدرنیزاسیون به سبک چینی را در همه ابعاد ایجاد کرده است.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد