ماجرای نام خانوادگی سابق رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

دو سوم از روسای جمهور ایران به نام دیگری غیر از فامیلی اول خود مشهور هستند.

ماجرای نام خانوادگی سابق رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

نام خانوادگی آقای مسعود پزشکیان به یک مسئله تبدیل شده است. دیروز در ارمنستان یک زبان‌شناس ارمنی در رسانه‌ها مصاحبه کرد تا به مردم این کشور بگوید که این نام، یک نام ارمنی نیست. ماجرای این نام چیست؟

یک: یک روز بعد از انتخابات، بخش اسکن شده صفحه توضیحات شناسنامه آقای پزشکیان در برخی کانال‌های تلگرامی اصولگرا منتشر شد که در آن نوشته شده بود: «طبق ماده ۴۲ قانون ثبت احوال و اجازه شماره ۴۳۴۶۸ مورخ ۲۱/۱/۳۵ ثبت احوال، نام خانوادگی صاحب سند از پوزیده به (پزشکیان) تغییر یافته است». بنابراین نام خانوادگی سابق آقای پزشکیان، پوزیده بوده است. پوزیده در لغت، طبق لغت‌نامه دهخدا یعنی «کسی که عذر می‌آورد.»

دو: مشخص نیست که نام خانوادگی پزشکیان کی به پوزیده تغییر کرده است. ابراهیم ایوبی، وکیل دادگستری می‌گوید:«احتمال اول با توجه به توضیحاتی که در این صفحه آمده این است که این اقدام قبل از سال ۱۳۵۵ صورت گرفته باشد. چرا؟ چون در میان قوانین ثبت احوال قانونی که ماده ۴۲ آن مربوط به تغییر نام خانوادگی باشد قانون مصوب سال ۱۳۱۹ است که تا تیر ماه سال ۱۳۵۵ اعتبار داشته است. در ۱۶ تیر ماه ۱۳۵۵ قانون جدید ثبت احوال اجرایی می‌شود که تاکنون هم معتبر است.»

سه: ماده ۴۲ قانون سال ۱۳۱۹ ولی شرایط بسیار سختی را برای تغییر نام خانوادگی در نظر گرفته است و آن هم این است که «تغییر نام خانوادگی باید منحصراً به فرمان اعلیحضرت همایون شاهنشاهی باشد و هیچ کس حق ندارد بدون اجازه قبلی در نام خانوادگی‌خود هیچ گونه تغییری بدهد. درخواست‌کنندگان باید دلایل خود را به وزارت کشور اظهار کرده و پس از بررسی به وسیله نخست‌وزیر به عرض پیشگاه ‌اعلیحضرت همایون شاهنشاهی برسد.»

چهار: از این روست که ایوبی معتقد است: «با توجه به رویه ادارات ثبت احوال در موارد مشابه و طولانی شدن گرفتن اجازه از پادشاه برای هر تغییر نام خانوادگی، به احتمال قریب به یقین اجازه شماره ۴۳۴۶۸ مورخ ۲۱/۱/۳۵، مربوط به تفویض اختیار شاه به اداره ثبت احوال بوده است.»

پنج: اما خود این فرضیه دو ایراد دارد. نخست اینکه اگر نام را پدر تغییر داده باشد، معمول نیست که در صفحه توضیحات فرزند او این نکته درج شود. دوم هم اینکه «ثبت احوال انتخاب هر واژه‌ای را برای نام خانوادگی اجازه نمی‌دهد و نمی‌شود از روی دلبخواه شخصی نام خود را پزشکیان بنامد بدون اینکه مثلا فردی در این خاندان پزشک نبوده باشد.»

شش: از این روست که فرضیه دوم ایوبی این است که «متقاضی تغییر خود مسعود پزشکیان بوده باشد و او پس از اشتغال به طبابت یا شروع به تحصیل رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز این کار را انجام داده باشد.»

هفت: اما این فرضیه هم ایرادی دارد و آن هم اینکه پزشکیان که متولد سال ۱۳۳۷ است پس از پایان اعتبار قانون سال ۱۳۱۹ باید برای تغییر نام خانوادگی خود اقدام کرده باشد و در آن زمان دیگر قانون مصوب ۱۳۱۹ و ماده ۴۲ آن معتبر نبوده است. ماده ۴۲ قانون جدید هم اصلا در مورد تغییر نام نیست بلکه در مورد استفاده همسر از نام خانوادگی شوهر خود است. 

هشت: از این ایراد حقوقی بگذریم و به ماجرای نام خانوادگی ارمنی برسیم. برخی ارمنی‌ها وقتی با نام رئیس جمهور ایران مواجه شدند تصور کردند او از ارامنه است زیرا سبک تلفظ و نگارش این اسم به سبک اسامی ارمنی است. 

9 : دیروز هرچ مارتیروسیان، زبان‌شناس ارمنی، در این زمینه توضیح داد که پسوند «یان» نشان دهنده تعلق این فرد به پدران و اجداد و خانواده است و یک پسوند ایرانی است که در زبان ارمنی هم وجود دارد مثل اسامی ارمنی مشهوری چون آبراهامیان یا هاکوپیان و ممکن است زبان فارسی این پسوند را از زبان ارمنی گرفته باشد.

10: نکته بعدی در مورد نام خانوادگی سایر روسای جمهور است. ایران تاکنون ۹ رئیس‌جمهور داشته و در این میان فقط سه نفر به نام اولیه خود مشهور هستند: بنی‌صدر، رجایی و خاتمی. نام خانوادگی آیت‌الله خامنه‌ای در شناسنامه، حسینی است. نام خانوادگی هاشمی رفسنجانی، هاشمی بهرمانی. نام خانوادگی اولیه احمدی‌نژاد صبورجیان و نام خانوادگی اولیه حسن روحانی، فریدون. ابراهیم رئیسی هم در اصل ابراهیم رئیس‌الساداتی بود. 

 

ببینید: تصویر جدید سه فرزند رهبر انقلاب در یک مراسم ختم

 

منبع: هفت صبح
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 63
  • محمود
    4

    سلام
    به نظرم هیچ ایرادی نداره که نام فامیلی قبلا چی بوده و حالا چی شده و چه جوری شده و از مسیر این کار انجام شده .مهم عملکرد و مثبت واقع شدن هست .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      مثل حسن فریدون
      ببخشید حسن روحانی (معروف به حسن کلید ساز)

    • ناشناس
      2


      حکومتها و دولت ها نه توسط مردم بنا میشوند و نه یک شبه حکومتی عوض میشود بلکه سالها روی یک موضوع کار میشود منافع کشور ها و صندوق بانک جهانی را لحاظ میکنند هیچ حکومتی را برای اصلاح وضع موجود ان کشور و رفاه و اسایش مردم ان کشور تغییر نمیدهند بلکه فقط و فقط منافع کشور های قدرتمند و کشور های جهان برتر را در نظر میگیرند افرادی هم که بعنوان دولت و حکومت وارد میدان میکنند باز با حساب و کتاب و با در نظر گرفتن نوع وابستگی به انان و گرایش های فکری ان اشخاص انتخاب میشوند . در کشور ما اکثر مدیران و کارگزاران و مسئولین همه با نام های مستعار و غیر حقیقی در ایران مشغول کار هستند یک حالت پنهانکاری در ارائه هویت اصلی خودشان دارند علت ان هم بخاطر نوع حکومت و مادام العمر انقلابی بودن است البته کسی از مسئولین سابق حکومت گذشته کشور ما دیگر زنده نیست که این حضرات احساس خطر بکنند و هویت پنهان را انتخاب کنند . فقط میماند نوع روابط با دیگر کشور های دنیا و گرایش های فکری و عقیدتی و احساس خطر کردن از جهان مترقی و دموکراتیک که انهم قصه خودرادارد غرض نام و فامیل اقای دکتر پزشکیان اگر در سال ده بار هم عوض شود برای این مردم سود و زیانی ندارد فقط عملکرد وانجام وظایف محوله ودیدگاه ایشان به رفع مشکلات و معضل های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است و ایا اراده و توانائی رفع این همه مشکلات درست شده را دارد یا خیر وایا سنگ اندازی های قدرتهای بزرگ ادامه دارد یاخیر . بقول معروف توکاری و من کاری تا بگذرد مداری این را بدانیم اقای دکتر پزشکیان به تنهائی هرگز نمیتواند تغییراتی در جهت رفاه و اسایش مردم و تعالی مملکت انجام دهند ؟ مابرون را ننگریم و قال را – مادرون را بنگریم و حال را .////

  • بابک
    3

    جالبه
    همه مسئولین تغییر فامیلی داده اند

  • بی غرض
    6

    الغرض؟!

    نظرات شما -
    • 🙄
      22

      یعنی برات مهم نیست یه مثلا افغانی بیاد ریئس جمهور مملکت ت بشه جناب الغرض ...

  • چای دبش باغ ازگل
    13

    انسان نجیب زاده انسان بودن و درستکار زندگی کردن چه سخته وچه زیباست این سختی‌ها آرزوی موفقیت برای شما و کابینه دولت چهاردهم دارم!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      نیامده دعوای کارشناس کارشناس راه انداخت فقط کارشناس حق نظر داره

    • حسن ستار
      0

      اونهم کارشناس بالای۸۰ سال سن

  • لیلا
    4

    این متن کارشناسی نشده ،بیشتر جَو سازی کردین 🤨خانواده من در سال ۱۳۷۲ فامیلی قبلی رو عوض کرد و فامیلی جدید انتخاب کرد هر فامیلی رو ثبت احوال عوض نمیکنه یا باید معنای بدی داشته باشه یا تلفظش مشکل داشته باشه یا اسم مکان باشه هزاران نفر تا الان فامیلاشون رو عوض کردن حتما هم باید پسوند بزارن مثل زاده،یان،کیا،راد،نسب و...

  • ناشناس
    0

    اگر این موضوع مهمه چرا از خودش نمی پرسید

  • ناشناس
    3

    دنبال لحافت ملا هستید بروید کمک کتید مشکل کشور خل بشه بابا

  • ناشناس
    1

    دوستی میگفت اگر دوست داری تمام سوابق و تاریخچه خانوادگی‌ات را بدونی یک بار کاندید انتخابات شو. حتی کاندید شورای شهر یا روستا

  • ناشناس
    6

    که چی

  • تلمبه
    12

    سم پاشی کنید تا میتوانید ارازل اوباش کسی که بین اکثریت محبوب هست پیش خدا هم عزیز است

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      2

      خدا بهت گفت؟؟؟!!!!!!!

  • داستان
    16

    روز اول تبلیغات من گفتم یه رفیق داشتم فامیلیش شهری بود در صورتی که روستایی بود بعد شهری شد .در هر صورت عقده شهری بودن داشت . اخرش چون شهری شد فامیلیش شهری شد.

    نظرات شما -
    • ارسلان
      2

      ۹۹ درصد مسئولان کشور فامیلی عوض کردن گر قرار است مست گیدند در تمام سطوح مدیریتی باید.... تازه عیوب مهمتری هم بعضیهاشان دارند حتی فامیلشون با بجه هاشان فرق میکنه مهم کارآمدی مردم دوستی درک و شعور مطابق روز است

    • حسن ستار
      0

      به داستان
      به گفته ارسلان
      مهم مردم دوستی ودرک وشعوراست
      درضمن خیلی ازروستائیان وعشایر سگشان شرف داره به بعضی ازشهرها

  • ناشناس
    5

    پوزیده یکی از خدایان یونانی است
    معنی فارسی هم یعنی بهانه و پوزش آورنده
    رو کردن این مسئله چه مفهومی از سوی شما دارد
    چرا اینقدردر زندگی مردمتجسس می کنید وقتی قآن می فرماید لاتجسس

  • ناشناس
    20

    عجب نام خانوادگی ضایعی!

  • ناشناس
    6

    باید قبل تغییر نامش با کارشناسان مشورت می‌کرد

  • ناشناس
    35

    کسی که فامیل خودش را نپذیرد ملیت خودش را انکارخواهدکرد

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      هزاران نفر فامیل خودارعوض میکنند
      وباافتخار میگن ایرانی هسیم وازفلان قبیله

      پس چرندنگو

  • ناشناس
    3

    اين همه وقت گذاشتيد چي نوشتيدخداوكيلي،يه كم تأمل.........

  • شهباز
    3

    میگه یه بنده خدایی به هرکس می خواست که زنش بشه می گفت دوشرط اگرقبول کنی باهات ازدواج میکنم یکی اینکه اگرخواستی نان بخوری نه گوشه نان ونه وسط نان نبایدبخوری خوراک هم همینطوره گوشه خوراک نه ازوسط خوراک درکل نمی خواست زن بگیره حالاهم آقای ریس جمهور بنده خداهرروزیه عده آدم بیکاروسهم خواه راه می افتند دنبال اینکه سنگ بندازن جلوپای این بنده خداباباخحالت بکشین ول کنین بزارین مردم زندگی کنندبه چه چیزهای گیرمیدن

  • همرزم هادی
    3

    این مملکت را ازفلاکت بیرون بکشاند نام فامیل او هرچه میخواهد باشد آقایان بافامیلی اولیا ی خدا گند زدند شاید انشاالله غیرازاین فامیلی کشور ساخته شود

  • ناشناس
    3

    اینکه نام یا فامیل فلان شخص این بوده یا پدر بزرگش فلان دین یا شغل داشته چه دردی از مردم حل می کند هر کسی برای خودش گذشته ای دارد خوب یا بد ،چه کسی به شما اجازه داده تا در زندگی خصوصی مردم کندوکاو کنید ؟

  • حمید
    5

    جدا از فامیلی هر چی که باشه،باید به آرای مردم احترام گذاشت منتخب مردم کشور ایران است

  • حسن
    4

    ببرین کل بدن مسعود پزشکیان رو بررسی کنید ببینید چند تا تارمودارد بعدببینین چندتاشون سیاه وچندتاش سفیدن شاید تونستین بهانه ایی دربیارید

  • ناشناس
    1

    چرت نگو . عموی من سه سال پیش فامیلی شو عوض کرد هیچ مشکلی هم نداشت خیلی راحت و بی دردسر

  • ناشناس
    1

    تنها مشکلیکه ایجاد میکنه برای مدارک دانشگاهی و تحصیلات هست که با فامیلی قبلی ثبت شده

  • جالینوس
    4

    این یکی رو، جای پیغمبر قالب نکنین به ملت،
    بیخیال بابا

  • بابک
    22

    پزشکیان یا همون پوزیده یا ) بهانه اورنده) واقعا بهش میاد.چون از الان از زیزکارطفره میرود واموررا به گردن ظریف ودیگران می اندازد .
    اخرش دیدنیه......

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جماعت سرخورده ساندیس خور دست بردار نیستید اسم آدم
      ممکنه قدیمی باشه یا اصلاً زیبا نباشه حالا خیلی مهمه ؟؟ آقای پزشکیان تمام زندگی و خانواده واصل ونسبش برای مردم رو هست ایشون یه مرد ایرانی اصیل هستند هر کاری هم بکنید نمی تونید بر زمین بزنیدش خیلی زرنگ هستید برید چای دبش و باغ ازگل رو پیدا کنید چی شدند ؟

  • ناشناس
    3

    در بیشتر موارد دیگر پسوند داشته که الان هم بکار برده می شود و فریدون و پوزیده حذف و بجایش روحانی و پزشکیان برده شده است

  • ناشناس
    17

    فامیلی قبلیش خیلی با شخصیتش تطبیق داشته . پوزیده : عذر آورنده . بنده خدا هی توی مناظره ها میگفت نمی تونیم ،نمیشه ، محاله ، امکان نداره .

  • ناشناس
    22

    مسعود پوزیده ،رئیس جمهور اقلیت 16 میلیونی

  • نسرین
    3

    حلا چرا دل وروده فامیلی بقیه رییس جمهورها روبه این مفصلی بیرون نریختین ؟ .روراست بگین ،دنبال چی هستین .

  • ناشناس
    3

    مسئولینی که فامیلی شأن با پستشان همخوانی داشت (یا عمدا عوض کردند)پرورش (آموزش و پرورش)پزشکیان (بهداشت)آقازاده(نفت)خاموشی(نیرو)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بانكي وزير اقتصلد

  • ناشناس
    2

    مشکل اقلیت حل شد هیچی پیدا نکردن رفتن سراغ شجره نامه و تضعیف قهرمان ملی که حاصر شده در مقابل انجمن های غوغاسالار و تو خالی بایستدو به درمان اقتصاد برسد و کاسبان تحریم را رسوا کند

  • پیشگوی عصر
    0

    تجسس حرام است حرام خواران کشور ایران و کاسبان تحریم و گروهکهای نفاق شهید بهشتی میگوید امریکا از ما عصبانی باش و از عصبانیت بمیر مصداق گروهک منحرف اقلیت و ضد ملت و کشور است بجای تقویت وحدت و مدیریت کلان بدنبال تهمت و افتراع و فسق و فجور هستند رسوا خواهید شد

  • ناشناس
    2

    حالااین چیزهابرای ملت نون آب شد؟؟

  • ناشناس
    2

    یه وری نگاه کردن شروع شد

  • ناشناس
    8

    خدا شاهده اگه این فامیلی برا قالیباف بود الان نظرات یه چی دیگه بود و به جلیلی و قالیباف حمله میکردن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ارمنی ها از ساندیس خور ها خیلی وطن خواه تر هستند ساندیس خور ها وطن رو فروختند به کیک و ساندیس

  • ناشناس
    1

    اصلا برامون مهم نیست حاشیه درست نکنید

  • ناشناس
    1

    این اهالی جلیل پرست خیالشون راحت !
    برای همیشه صدارت از شما سلب شد !
    دیگه اگر ۱۶ ملیون پزشک هم کاری نکرد هیچوقت کسی دنبال شما ۵ درصدیها راه نمی افتد مطمئن باشید !
    بنفع شماست که تخریب نکنید و بر سر شاخه نشسته بن نبرید !!!

  • اشکان
    0

    کل مملکت دست اعراب بوده و هست،حالا شما فشار رو احساس کردید که یه شخص ارمنی شده رئیس جمهور،به نژادپرستی باشه که 90 درصد جامعه قاطی داره ژنشون و باید برن همونجایی که تعصبش رو هم میکشن

  • ناشناس
    0

    انشااللہ نان ھمیشگی بصورت شرعی مجانی شوڈ

  • ناشناس
    0

    درایران و دربین سیاستمداران اصلا مسئله مهمی که به شخصیت و جایگاه شغلی فرد آسیبی بزنه و اونها رو زیر سوال ببره ، نیست.اتفاقاً براشون خیلی هم طبیعی و عادی هست و شاید به این چیزها افتخار هم بکنن.

  • ناشناس
    1

    اگرسوریہ یمن ولبنان ثروتمندبودندودفاع میکردندھمیشہ ازفلسطین ھزاران میلیارددلارمااونجافرستادہ نمیشدالان جز۱۰کشورثروتمندجھان بودیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دفاع نمیخواد

  • ناشناس
    0

    کلی تو ایران پسوند یان داریم یعنی چی که ارمنیه؟؟ احمدیان حسینیان محمدیان اکبریان نوریان قنادیان کواکبیان یونسیان و ..... این حرفا رو از کجا درمیارید؟

  • ناشناس
    0

    حرف مفت هست

  • ناشناس
    0

    تمام مشکلات حل شده این هم درست می‌شود

  • ناشناس
    0

    همچین داستانهایی رو بسپرید به استادان رائفی پور و یا پورمسعود چنان ببرند بچسبونند به پدر جد یهود و صهیونیست و دست آخر پزشکیان سر از منطقه آبا اجدادی یهودهای فاران عربستان قبل از اسلام در بیاره. ول کنید این خزعبلات رو،مقاله ۸ ماده ای در آوردین برای فامیلی طرف؟

  • ناشناس
    0

    مصاحبه یک ارمنی برای شما حجت است دنبال چه چیزی هستند واقعا جای تاسف است

  • علی
    0

    فقط دارن میگردن چیزی نقطه ضعفی مشکلی از پزشکیان پیدا کنن

  • ناشناس
    0

    در ايران يك نفر حداكثر چهار نسل قبل خود را مي شناسد قبل ان را نمي شناسد

  • ناشناس
    0

    چقدر شفافیت وجود دارد در این تاریخ انقلاب

  • ناشناس
    0

    مشکل مردم نام خانوادگی ایشونه؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد