دامن زدن ایالات متحده به تنش در تنگه تایوان و تأثیر مخرب آن بر روابط واشنگتن و پکن

ارتش آزادیبخش خلق چین به عنوان یک نیروی قدرتمند همچنان قاطعانه به هرگونه اقدام در جهت تحریک به "جدایی تایوان" پاسخ خواهد داد.

دامن زدن ایالات متحده به تنش در تنگه تایوان و تأثیر مخرب آن بر روابط واشنگتن و پکن

روز پنجشنبه در نشست یکی از کمیسیون‌های کنگره آمریکا این ادعا مطرح شد که سرزمین اصلی چین در حال آماده شدن برای درگیری احتمالی در تنگه تایوان است و احتمال دارد این درگیری اوایل سال آینده میلادی رخ دهد. تحلیلگران در واکنش به این ادعا خاطرنشان کردند که آمریکا طبق عادت قصد دارد برای تامین منافع استراتژیک خود علیه چین و یافتن توجیهی برای همدستی بیشتر با تجزیه‌طلبان طرفدار «جدایی تایوان» موجب تشدید تنش‌ در منطقه شوند.

آنان همچنین هشدار دادند در شرایطی که روابط چین و آمریکا در مسیر رسیدن به ثبات‌ بیشتر پیش می‌رود، دامن زدن آمریکا به تنش در منطقه از طریق تشویق مقامات جدایی‌طلب تایوان و مداخله واشنگتن در مسئله تایوان علاوه بر تضعیف صلح و ثبات منطقه، بر پایه‌های ثبات دیپلماتیک در روابط دو کشور نیز تأثیر مخرب خواهد داشت.  

کمیسیون بازبینی‌های اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین (USCC) روز پنجشنبه در نشستی به بررسی این موضوع امکان آماده شدن چین برای یک درگیری احتمالی در تنگه تایوان پرداخت. رسانه «صدای آمریکا» با استناد به صحبت‌های چند کارشناس در این نشست اعلام کرد که چین در حال آماده شدن برای درگیری احتمالی در تنگه تایوان و حتی رویارویی مستقیم با آمریکاست و به همین دلیل لازم است آمریکا اقدامات چین را با دقت بیشتری تحت نظر قرار دهد.

کمیسیون بازبینی‌های اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین پیوسته به عنوان نهادی برای برانگیختن مباحث مختلف در مورد موضوعات مرتبط با چین عمل کرده است. به گفته «لو شیانگ»، پژوهشگر فرهنگستان علوم اجتماعی چین، افزایش تنش فزاینده ‌ با چین در راستای منافع ایالات متحده به شدت بخشیدن به رقابت استراتژیک با چین است و آمادگی برای امکان مداخله بالقوه در هر گونه درگیری احتمالی در تنگه تایوان را نیز در برمی‌گیرد.

در نظر گرفته شدن امکان مداخله در مناقشه تنگه تایوان از سوی ایالات متحده نشان می‌دهد که واشنگتن یک عامل مشکل‌آفرین واقعی است و همیشه قصد دارد راهی برای تضعیف صلح و ثبات منطقه پیدا کند.این کارشناس همچنین چنین رفتاری را نشان‌دهنده عدم مسئولیت‌پذیری ایالات متحده در حفظ یک رابطه پایدار با چین می‌داند.

در پی تحرکات نظامی و اظهارات تحریک‌آمیز اخیر نیروهای جدایی‌طلب و نیروهای مسلح در جزیره تایوان، «جانگ شیائوگانگ»، سخنگوی وزارت دفاع چین روز جمعه هشدار داد: هر چقدر که بر رویکرد تهاجمی تجزیه‌طلبان «جدایی تایوان» اضافه شود، به همان میزان بر سرعت نابودی آنها افزوده خواهد شد.

«لای چینگ ته»،‌ رهبر جدید منطقه تایوان اخیراً هنگام بازدید از نیروهای گروه موشک‌های ضد کشتی مستقر در ساحل های فنگ در شرق منطقه تایوان، ضمن عکس گرفتن با خودروی حامل موشک ضد کشتی مافوق صوت «شیونگ فنگ ۳»  (Hsiung Feng III) گفت که از این نیروهای مستقر در خشکی برای مقابله با حمله نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق چین از طریق دریا استفاده خواهد شد. رئیس نیروهای نظامی تایوان گفت در صورت ورود نیروهای ارتش آزادیبخش خلق چین به محدوده «‌12 مایل دریایی حریم هوایی و آب‌های سرزمینی» تایوان، نیروهای نظامی تایوان «حق دفاع از خود» را به اجرا خواهند گذاشت.

سخنگوی وزارت دفاع چین در واکنش بیان چنین سخنانی از سوی مقامات تایوان، این پرسش را مطرح کرد که با توجه به آنکه منطقه تایوان بخشی از سرزمین چین است، چطور می‌تواند به اصطلاح "حق دفاع از خود" داشته باشد؟

او همچنین گفت که مقامات حزب دموکراتیک پیشرو در تایوان به رهبری لای چینگ ته با به راه انداختن تعمدی این نمایش سیاسی قصد دارند خود را جسور نشان دهند اما این حرکت‌های به ظاهر قوی تنها ضعف داخلی آنان را نشان می‌دهند.

او در ادامه افزود: ارتش آزادیبخش خلق چین به عنوان یک نیروی قدرتمند همچنان قاطعانه به هرگونه اقدام در جهت تحریک به "جدایی تایوان" پاسخ خواهد داد.

 

منبع: رادیو بین المللی چین
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    لطفا چین پاره کن

  • آشنا
    1

    عجیب است که رهبران تایوان از تجربه جنگ اکراین درس نمی گیرند !! یعنی آنها نمی دانند که غربی ها هیچ ارزشی برای جان شهروندان آنها قائل تیستند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد