خوشحالی صهیونیست ها از اختلاف ایران و روسیه بر سر زنگزور/ تحلیل رسانه اسرائیلی ها در مورد مساله آذربایجان

ماجرای کریدور زنگزور و اختلافات ایران و روسیه باعث شده اسرائیلی ها خوشحال شده و مانور زیادی روی آن بدهند. آنها امیدوارند که بین تهران و مسکو اختلاف پیش بیاید تا ایران، حامی جهانی خود را از دست بدهد. پایگاه جروزالم پست در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

خوشحالی صهیونیست ها از اختلاف ایران و روسیه بر سر زنگزور/ تحلیل رسانه اسرائیلی ها در مورد مساله آذربایجان

در زیر خلاصه این گزارش ترجمه و ارائه می گردد.

 

به گزارش خبر فوری، در حالیکه صهیونیست ها جنگی بزرگ را در غزه و لبنان آغاز کرده اند، تل آویو به دنبال این است که از طریق ایجاد روابط دوستانه با کشورهای جهان، آنها را راضی به سکوت در مقابل جنایاتشان در غزه و لبنان باشند. از سوی دیگر، صهیونیست ها تلاش دارند که رابطه ایران، به عنوان محور مقاومت در منطقه و سایر قدرت های جهانی را بد کنند.

ماجرای کریدور زنگزور و اختلافات ایران و روسیه باعث شده اسرائیلی ها خوشحال شده و مانور زیادی روی آن بدهند. آنها امیدوارند که بین تهران و مسکو اختلاف پیش بیاید تا ایران، حامی جهانی خود را از دست بدهد. پایگاه جروزالم پست در گزارشی به این موضوع پرداخته است. در زیر خلاصه این گزارش ترجمه و ارائه می گردد.

اختلاف ایران و روسیه بر سر زنگزور

در گزارشی که در روزنامه جروزالم پست منتشر شده، آمده است که مناقشه ای بین روسیه و ایران بر سر کریدوری که آسیا، اروپا و خاورمیانه را به هم متصل می کند، در جریان است، زیرا تهران با حمایت مسکو از این پروژه (یعنی الحاق کریدور زنگزور به آذربایجان) به خاطر قطع ارتباط خود با ارمنستان، مخالف است.

کریدور "زنگزور" که مناقشه دو کشور حول آن می چرخد، یک مسیر اصلی حمل و نقل زمینی است که آذربایجان را به منطقه خودمختار نخجوان متصل می کند.

جروزالم پست گزارش داد که مقامات بلندپایه روسیه اخیرا حمایت خود را از این کریدور که آذربایجان را از طریق دور زدن پست های بازرسی ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل می کند، اعلام کرده اند. تهران نیز به نوبه خود نارضایتی عمیق خود را از حمایت مسکو از این کریدور اعلام کرد، زیرا اگر این کریدور تحت حاکمیت آذربایجان و نه ارمنستان باشد، ارمنستان را از نظر جغرافیایی از ایران جدا می کند.

طبق ادعای جروزالم پست، یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایران به وب‌سایت بریتانیایی میدل ایست آی گفته که تاکید مقامات ارشد کشور، حراست از مرزهای ایران با ارمنستان است. البته این مقام ایرانی گفته که ایران نیروهای نظامی خود را در مرز مستقر نخواهد کرد مگر اینکه به این نتیجه برسد که پاسخ به هرگونه تلاش خارجی برای جدا کردن مرزهای ایران از ارمنستان ضروری است.

این روزنامه اسرائیلی خاطرنشان کرد که شراکت بین باکو و مسکو همچنان قوی است. آذربایجان قبلا بخشی از شوروی بوده و ارتباط وثیقی با روسیه داشته است. اگرچه باید در نظر داشت که آذربایجان در تلاش برای دستیابی به تعادل بین منافع غرب در اوکراین و تمایل به اجتناب از رویارویی با روسیه است و سیاستی معتدل و چند جانبه را اتخاذ کرده است.

تحلیلگر جروزالم پست مدعی است که رابطه آذربایجان و روسیه چالش های بزرگی برای تهران به وجود خواهد آورد. از سوی دیگر، باکو تلاش دارد با غرب نیز رابطه وثیقی ایجاد کند. آذربایجان با معرفی خود به عنوان جایگزین روسیه به عنوان کشوری که می تواند امنیت انرژی اروپا را تامین کند، به غرب کمک می کند تا از وابستگی به نفت و گاز روسیه خلاص شود. باکو از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند و کمک های بشردوستانه به کی‌یف ارسال کرده است.

با توجه به اینکه کشور آذربایجان یکی از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده، آذربایجانی ها از عواقب آنچه ممکن است در انتظارشان باشد آگاه هستند و می دانند که اگر خشم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برانگیزانند، با عواقب بدی مواجه خواهند شد. به همین دلیل، سعی دارند رضایت روسیه را هم جلب کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

مساله دیگر، مربوط به تلاش روسیه جهت سرنگونی دولت ارمنستان و جایگزینی آن با یک رژیم به اصطلاح «دوست» است. دولت نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در حال حاضر به غرب و ایران نزدیکتر است تا مسکو، اما روابط تجاری آن با روسیه علیرغم کودتای اخیر همچنان قوی است. این مساله نیز باعث اختلاف ایران و روسیه شده است.

معمای زنگزور برای اسرائیل

تحلیل جروزالم پست نشان می دهد که اسرائیل از اختلاف ایران و روسیه خوشحال است. برخی تحلیل ها حاکی از این است که اسرائیل خود، از طریق نفوذ در آذربایجان شروع به ایجاد اختلاف میان ایران و روسیه کرده است. این مساله نشان می دهد که ایران باید در عین حفظ منافع خود، در روابطش با همسایگان و به خصوص روسیه احتیاط بیشتری داشته باشد تا جلوی سوء استفاده اسرائیل را بگیرد.

منبع: خبر فوری
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • چای دبش باغ ازگل
    0

    روسیه هم از فرصت ب دست آوردن نهایت سواستفاده را می‌کند!!! ایران زمین ثروتمند احساس تنهایی و خنجر خوردن می‌کند بنده ب عنوان یک ایرانی حالت خفگی ناشی از پاره شدن وطن دارم!!! راه حل وجود دارد آیا!!!

  • کریمی قدوسی
    0

    انشاءالله ایران با تمام دشمنان ملت ایران همچون چین و روسیه و عراق و لبنان و ....قطع رابطه کند و صدها میلیارد دلار پول نفت را به حلقوم آنها نریزد ‌.
    به امید آن روزها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد