مذاکرات آتش بس غزه چرا شکست خورد؟/ همه آنچه در نبود حماس، در دوحه گذشت / اختلاف میان بایدن و نتانیاهو به اوج رسید

مذاکرات آتش بس غزه درحالی بار دیگر شکست خورد که به‌ نظر می‌رسد امیدواری واشنگتن به از سرگیری زودهنگام این گفتگوها رویایی بیش نباشد.

مذاکرات آتش بس غزه چرا شکست خورد؟/ همه آنچه در نبود حماس، در دوحه گذشت / اختلاف میان بایدن و نتانیاهو به اوج رسید

در جریان این مذاکرات ویلیام جی برنز، رئیس سیا و برت مک گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید به مقامات اسرائیلی و همچنین شرکای میانجی مصر و قطر برای گفتگوهای تازه در دوحه با هدف پایان دادن به درگیری و بازگرداندن گروگان‌های اسرائیل به خانه پیوستند.

قاضی حمد، یکی از اعضای تیم دیپلماتیک حماس پس از شهادت اسماعیل هنیه، مذاکره کننده اصلی این گروه، در ماه گذشته در جریان سفرش به تهران، تایید کرد که نمایندگان حماس دیگر در مذاکرات آتش‌بس حضور نخواهند داشت و همین امر عامل اصلی شکست گفتگوها شد. 

براساس گزارش واشنگتن پست، اسرائیل به طور علنی نقش خود را در ترور رهبر حماس نه تایید و نه تکذیب کرده است، هرچند که به طور خصوصی به مقامات آمریکایی اعلام کرد که آنان مسئول این ترور بوده‌اند.

تنش‌های منطقه‌ای بر سر این دور جدید دیپلماسی بزرگ است، زیرا ایران و حزب‌الله لبنان قول داده‌اند به تلافی ترور هنیه و همچنین فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله، به اسرائیل حمله کنند. اما نشانه هایی در روز پنجشنبه وجود داشت مبنی بر اینکه از سرگیری مذاکرات صلح می تواند حملات جدید از آن سوی مرزهای لبنان را به تعویق بیاندازد.

یکی از افراد دارای روابط نزدیک با حزب‌الله به شرط ناشناس ماندن به این دلیل که اجازه اطلاع رسانی به رسانه ها را ندارد، گفته: «می‌توانیم بگوییم که حزب‌الله عملیات تلافی‌جویانه خود را در جریان مذاکرات قطر آغاز نخواهد کرد، زیرا نمی‌خواهد به خاطر مانع تراشی در مذاکرات یا توافق احتمالی پاسخگو باشد». انتقام می تواند منتظر بماند و فوری نیست و محدودیت زمانی هم ندارد.»

حماس می‌گوید در صورت دریافت «تعهد واضح» از سوی اسرائیل در مورد پیشنهاد اخیر خود، دوباره به مذاکرات وارد خواهد شد. حسام بادران، یکی از اعضای شاخه سیاسی این گروه شبه‌نظامی، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت که مذاکرات باید بر یک «طرح روشن» برای اجرای چارچوب توافقی که حماس در اوایل ماه جولای با آن موافقت کرده، متمرکز شود.

به گفته یکی از مقامات نزدیک به مذاکرات که مانند دیگران به شرط ناشناس ماندن صحبت کرده این گروه به میانجی‌ها اطلاع داده است که در صورت بروز تحولات یا پاسخ جدی به مسائل حساس از سوی اسرائیل، پس از جلسه پنج‌شنبه با آنها دیدار خواهد کرد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دیپلمات های قطری به ما اطمینان داده‌اند که برای حضور نمایندگان حماس تلاش خواهند کرد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت که مذاکرات روز پنجشنبه بر "جزئیات اجرای" یک توافق احتمالی متمرکز است. او گفت که "کارهای زیادی برای انجام باقی مانده است" و به احتمال زیاد توافقی در روز پنجشنبه حاصل نمی شود و انتظار می رود مذاکرات روز جمعه ادامه یابد. او گفت: «موانع باقی مانده قابل غلبه است و ما باید این روند را به پایان برسانیم.

با این حال یک منبع رهبری در حماس گفته: نتایج جلسات [آتش بس غزه] در دوحه شامل تعهد به آنچه در ۲ ژوئیه توافق شد، نیست.

کانال ۱۳ اسرائیل  به نقل از مقامات ارشد تیم مذاکره کننده گفته است: شاهد کاهش قابل توجه شکاف بین اسرائیل و حماس بودیم، [اما هنوز] شکاف‌هایی وجود دارد.

آمریکا امیدوار بود آتش‌بس در غزه مانع از پاسخ تهران به گستاخی تروریستی تل‌آویو شود اما حالا این مذاکرات بی نتیجه مانده است.

سفارت ایران در بیروت اعلام کرده است: در صورت لزوم می‌توانیم از هر نقطه‌ای در ایران به دشمن حمله کنیم. همزمان، یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز جمعه خواستار حمایت بریتانیا و فرانسه از حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به ایران در صورت حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل شد!

اما فشارها بر اسرائیل برای پذیرش آتش بس بیشتر شده است. رویترز می‌گوید: نخست وزیر هند در تماس با نتانیاهو بر ضرورت آزادی گروگان‌ها، آتش بس و ادامه کمک ها تاکید کرده است.

قطر، آمریکا و مصر هم در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که طرف‌های میانجی طی روزهای آینده به بررسی جزئیات اجرای طرح آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهند.

در این بیانیه آمده است که تیم‌های فنی طی روزهای آینده کار بر روی جزئیات اجرای طرح پیشنهادی واشنگتن از جمله بندهای انسانی و اسرا را ادامه خواهند داد. 

این بیانیه می‌افزاید که مسئولان بلندپایه دولت‌های قطر، آمریکا و مصر اواخر هفته آینده بار دیگر در قاهره با هم دیدار خواهند کرد به این امید که بتوانند به توافق دست یابند. در این بیانیه آمده است که مذاکرات دوحه موثر و سازنده بود و در فضایی مثبت انجام شد.

در بخش دیگری از این بیانیه ذکر شده است که واشنگتن با حمایت قطر و مصر طرحی را پیشنهاد داده که از اختلافات بین طرفین می‌کاهد و با آنچه بایدن اعلام و شورای امنیت نیز تایید کرده بود، همسو و سازگار است.

میانجی‌های قطری، مصری و آمریکایی تاکید کردند که پیشنهاد آمریکا بر اساس نکات توافقی است که هفته گذشته به دست آمد و شکاف‌های باقی مانده را پر می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده که شرایط برای دستیابی به توافق، آزادی اسرا، امدادرسانی به غزه و آرام‌سازی تنش‌ها در منطقه فراهم شده است.

با این‌حال یدیعوت آحارونوت به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیل نوشته: اسرائیل پیشنهاد آمریکا را دریافت کرده است. این پیشنهاد برای نتانیاهو کاملا غیرقابل قبول است. همه علاقه مند به گسترش این حس هستند که اوضاع خوب پیش می‌‌رود. مایه تاسف است که شهروندان خود را با توهم فریب دهیم. از خوش بینی اغراق آمیز در مذاکرات حمایت نمی‌کنیم.

بایدن اما خیلی خوش‌بینانه به مسائل می‌نگرد. او ساعتی قبل در دفتر بیضی شکل به خبرنگاران گفت که "ما بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده ایم". او تاکید کرد که نمی‌خواهد "بدشانسی به وجود بیاید" و افزود شاید ما در آنجا چیزی داشته باشیم اما هنوز هم آنجا نیستیم، اما نسبت به سه روز پیش به آن نزدیکتریم.

با این وجود دفتر نخست وزیری اسرائیل: "اسرائیل از تلاش های آمریکا و میانجی ها برای منصرف کردن حماس از رد توافق آزادی گروگان‌ها قدردانی می‌کند. اصول اساسی اسرائیل برای میانجی‌ها و آمریکا به خوبی شناخته شده است و اسرائیل امیدوار است که فشار آنها حماس را به سمتی سوق دهد که اصول 27 می را بپذیرید تا جزییات توافق اجرایی شود».

وزارت بهداشت غزه روز پنجشنبه گفت که تعداد شهدای فلسطینی ها از ۴۰ هزار نفر فراتر رفته است - نقطه عطفی تلخ که بر مقیاس تلفات جنگ در این منطقه محصور تاکید می کند. براساس آمارها اکثر شهدا زن و کودک هستند.

فکر شلتوت، مدیر گروه امدادی کمک های پزشکی برای فلسطینیان مستقر در غزه می‌گوید: "آیا می دانید از دست دادن ۴۰ هزار نفر از مردم خود به چه معناست؟ یعنی ۴۰ هزار زن، کودک، جوان، بزرگسال و سالمند دیگر آنجا نخواهند بود. بچه ها هیچوقت بزرگ نمی‌شوند آنها هرگز به مدرسه یا دانشگاه نخواهند رفت. زنان دیگر به این دنیا بر نمی‌گردند و برای نگه داشتن فرزندانشان آنجا نخواهند بود.

این بدان معناست که ۴۰ هزار خانواده غمگین هستند و قلب آنها شکسته است."

منبع: اخبار روز آزاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 37
  • ناشناس
    11

    سران حماس اگر همان ابتدا بخاطر حماقت شان خودشان را تسلیم می‌کردند. باعث قتل عام و نابودی مردم غزه نمیشد

    نظرات شما -
    • علی رضا
      3

      اسرائیل منتظر یه بهانه کوچیک برای حمله به غزه بود
      و حماس با تهاجم به اسرائیل و کشتن و اسیر کردن
      مردم عادی و توریست های اروپائی،این بهانه رو به
      دستش داد.باعث و بانی اینهمه کشتار مردم بیگناه
      غزه حماس هست.

    • چای دبش باغ ازگل
      2

      چرا بعضی ها هنوز باور ندارند غزه و مقاومت شکست خورده؟؟؟

  • ناشناس
    9

    نتانیابو ،می دونه جنگ تموم بشه ،باید از قدرت خداحافظی کنه و بعدش بره دادگاه برای محاکمه.
    بعیده به آتش بس یا صلح حتی فکر کنه.

    نظرات شما -
    • ماست پرچرب حاوی ویتامین
      2

      چرا مذاکرات شکست خورده ؟
      چون اسراییل که یک طرف ماجراس . وجود نداره . اسراییل نابود شده رفته اضمحلالش تموم شده
      دیگه رو به افول نیست . به افول کامل رسیده
      تازه آمریکا هم داره اضمحلال میشه و فروپاشیش داره تموم میشه
      اونا نابود شدن اما خودشون نمیفهمن . ما که ازین بیرون داریم میبینیم نابود شدن و میفهمیم که نابود شدن
      آره پس چی . حق با ماست

  • ناشناس
    12

    در هندوستان ٧٢ملت با هم زندگي ميكنند فلسطين با اسراييل نميتونه

  • ناشناس
    7

    پس منتظر چی موندین بزنید اسرائیلو

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      چی چی رو بزنن ؟؟؟؟
      امروز آرم خونخوای میهمان و تصویر اسماعیل هنیه رو از گوشه تلویزیون برداشتن !!!

    • ناشناس
      10

      جان مادرت کوتاه بیا ؛ همینجوری هم برق نداریم ؛ وای به روزی که اسراییل ۴ تا نیروگاه برقمون رو هم بزنه !!!!

    • ناشناس
      44

      انتقام حتما گروفته خواهد شد
      یواش یواش
      البته ترسو هایی وجود دارد که میترسند یه وقت نیروگاه نزنن
      اگر بزنند ماهم میزنیم
      عامل اصلی جنگ در دنیا آمریکا هست

    • ناشناس
      11

      ما برای برق انقلاب نکردیم
      ما برای اسلام انقلاب کردیم
      ما برای قرآن انقلاب کردیم
      ما برای ارزش‌ها انقلاب کردیم
      ما انقلاب کردیم تا از سگ آمریکایی پست‌تر نباشیم
      حتی بدون برق هم اسرائیل و آمریکا را به زانو درمیاریم
      چون این وعده الهی است
      و ما این وعده الهی را به انجام میرسانیم

    • ناشناس
      1

      اشتباه لایک زدم

    • ناشناس
      2

      شما اگه انتقام بگیر بودین مانند اسراییل که نمیگذاره ۲۴ ساعت ازش بگذره انتقام میگیره ، مانند زدن S300 اصفهان و بندر حدیده نه اینکه بخواین یواش یواش انتقام بگیرید ، در ضمن تو سرت به آخور حکومت وصله و برقت قطع نمیشه ، مردم عادی روزی ۴ یا ۵ ساعت برق ندارن !!!!

  • ناشناس
    4

    دوطرف بایدبرای صلح واغازاتش بس تلاش بیشترکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      22

      کدوم 2 طرف اسرائیل از نیل تا فرات را میخواد یا باجنگ یا با باج و به اسم مذاکره

    • ناشناس
      1

      منم دروغای صداسیمارومیدیم ولی اصلش این نیست میگن حضرت مسیح ظهورشان دراین مکان بانیروهای شرینگ میکنن وبعدش پیروز وکیل تاثرات مثل زمان حضرت موسی یهودیان دراون بااهمیت زندگی میکنمدکنارسایرادیان ایراهیمی

    • ناشناس
      0

      ما هم سرزمین های از دست رفته ایران در شمال و غرب و شرق و جنوب را می خواهیم.

  • ناشناس
    5

    آتش بس و توافق ؟؟؟ چرا آمریکا کمتر از بیست روز قبل قرارداد تحویل بمب های سنگر شکن به اسرائیل را تصویب کرد ؟؟؟ چرا بعد از ترور هنیه کمتر از دو هفته تمام ناوهای جنگی خود را به دریای سرخ و مدیترانه و خلیج فارس انتقال داد ؟؟؟ برای اولین بار اعلام رسمی کردن که زیر دریایی جنگی را به خلیج فارس اعزام کردن و چرا انگلیس و آمریکا و فرانسه اعلام کردن در جنگ احتمالی از اسرائیل حمایت خواهند کرد ؟؟؟ تمام این برنامه ها برای هدف قرار دادن تاسیسات اتمی ایران است چه پاسخ بدیم و چه کاری نکنیم اینقدر انگولک میکنن تا کوچکترین حرکتی انجام بشه و اونوقت ....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      زدی توخال

    • به ناشناس ۲۲:۰۲:۴۹
      0

      آیا بهتر نیست گره هایی که امکان داشته باشد با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا باز شود، با جنگ بسیار خسارت بار برای ایران و آنها و به اصطلاح با دندان باز نشود .

  • غربگرا
    7

    اینم از مذاکرات دوحه،دیگه بهانه ای نیست حمله کنید و اسراییل رو مجازات کنید

    نظرات شما -
    • فاطمه عسکری
      20

      امیدوارم به زودی وعده صادق ۲ محقق گردد

    • پاسخ فاطمه
      0

      کدام صادق ؟ صادق بوقی یا صادق محصولی ،

  • بورس ایران یعنی طراران
    5

    صلح و آتیش بس خیلی خیلی بهتر از جنگ است .آمریکا میگه مثبت بوده شما میگی مه

  • محمود
    8

    ملت کم بدبختی دارند.بی برقی بی ابی گرانی و فساد.به درک که شکست خورد چرا شما خودتان را جلو انداختی بگذارید عربستان و قطر و دبی جلو بروند که برادران عرب شون هستند.انها پولها را خرج ملت میکنند.و ما خرج عراب که چی برید دنبال ملت بدبخت که دارند روز بروز بدبخت تر میشوند.این دفاع و هزینه توی این ۴۵سال چی شد.این همه ثروت که خرج عراب توی این ۴۵سال شد میشد کل ایران را طلا گرفت.

  • میثم امانی
    19

    دیگر انسانیت وجود نداره ۴۰هزار انسان بی دفاع قتل وعام بشه ودنیا ومدعیان دموکراسی وازادی بشر سکوت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      40 هزار بی گناه؟
      از حماس و جهاد اسلامی کسی کشته نشده؟

  • بهروز
    1

    کشوری مثل روسیه مخالف آتش بس در غزه هستند چون جنگ و آشوب در خاورمیانه به نفع آنهاست.

  • ناشناس
    0

    شکر

  • ناشناس
    3

    چون قاتل کودک کش یک طرف مذاکره ست
    دنیای بیرحم

  • ناشناس
    2

    آمریکا و اسرائیل باید حماس را بعنوان تنها نماینده مردم فلسطین و دولت حماس دولت قانونی فلسطینی ها بپذیرند تا آنش بس برقرار بشه

  • ناشناس
    1

    پس یعنی الان ایران و حزب الله حمله شون رو به اسرائیل انجام میدن!؟

  • واحد حقگو
    4

    سلام شاید بعضا نفع مقامات و گروهها از هر دو طرف متخاصم در ادامه جنگ باشد خیالشان هم نیست که اکنون تلفات فلسطینیان به 40000 نفر نزدیک شده است.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آمار دروغ

  • ناشناس
    0

    از قصد دارن مذاکرات رو به بن بست می رسانند تا اتش جنگ رو شعله ور کنند

  • ناشناس
    4

    بازی امریکا-اسرائیلی در برابر انسانهایی بی چاره و پناه و عقب مانده و جاسوس و نفوذی زده,برای استمرار نسل کشی و وقت کشی جهت مشخص شدن نتیجه انتخابات در امریکا و نجات نتانیاهو ی جنایتکار و بازگشت به نقطه صفر نیم قرن پیش!

  • ناشناس
    1

    لعنت بر نتانیاهو خائن و کودک کش بابا دلم هر روز بخاطر این بی گناهان که در غزه بخاک و خون کشیده میشن بيشتر میگیره،هر کی که انسان است باید بدنبال تمام کردن این نسل کشی باشه حالا به هر شکل یا با صلح یا با سازمان ملل یا حمله یا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد