چه کسی مقصر شکست اصولگرایان است؛ قالیباف یا جلیلی؟

از ساعات نخست اعلام نتایج انتحابات که مشخص شد سعید جلیلی بازنده انتخابات است، طرفداران او و هواداران محمدباقر قالیباف - بازنده دور اول - در فضای مجازی به جان هم افتاده اند و هر کدام، دیگری را مقصر این شکست می دانند.

چه کسی مقصر شکست اصولگرایان است؛ قالیباف یا جلیلی؟

اما کدام یک راست می گویند؟ پاسخ به این سوال از دو منظر کلان و خرد، قابل بررسی است.

از نگاه کلان، مقصر این باخت، کل جریان اصولگرایی است جریانی که نه در مجلس عملکردی داشت که مورد وفاق ملی باشد و نه دولتش توانست مردم را چنان راضی کند که دور او گرد آیند و پیروزی اش را تضمین کنند.

اما شاید مهم تر از ضعف کارنامه در دولت و مجلس، قوت کارکردی این جریان در کارشکنی علیه دولت های مستقر غیرهمسو هست که از دیدگان ملت دور نمانده است. مردم ایران فراموش نکرده اند چه کسانی در داخل کشور، همسو با نتانیاهو و ترامپ، برجام را که ضامن رابطه متعارف ایران با جهان بود، در دولن قبل زمین زدند و حافظه میانسالان و کهنسالان ایرانی هم یاری می کند که به یاد آورند "هر 9 روز یک بحران" در دولت سید محمد خاتمی را که اینک، همه معترف اند موفق ترین دولت جمهوری اسلامی در همه زمینه ها و مشخصاً در عرصه اقتصادی بوده است.

در همین انتحابات اخیر نیز ، کلیت جریان اصولگرا با همان نقطه قوت تخریبی خود وارد کارزار شد و دولت قبل همین نظام را چنان سیاه جلوه داد که در آرشیو رسانه های ضدنظام نیز نمی توان مشابهی برای این حجم از تخریب یک دولت جمهوری اسلامی یافت.

جریان اصولگرا، همچنین با خود حق پنداری، مفاهیمی را که تعلق عمومی به یک ملت دارد، به نفع خود مصادره کرده و از آنها به مثابه ابزار سیاسی استفاده می کند و این نیز، از نگاه تیز بین ملت، دور نمانده و نمره منفی بزرگی برای آنها به ثبت رسانده است.

به عنوان مثال آنها دین را ملک طلق خود می دانند و اگر رقیب سیاسی شان آیه ای از قرآن یا روایتی از نهج البلاغه بخواند بر می آشوبند، یا خود را انقلابی و جبهه انقلاب می خوانند و بدین ترتیب، بقیه را از دایره انقلاب بیرون می رانند، یا استفاده از مسجد و حوزه های علمیه و روحانیت را برای تبلیغ سیاسی خود روا می دانند و مداحان نیز مادام که اشعار مورد پسندشان را بخوانند، در حریم قدسی امام حسین(ع) هستند، یا شهیدان فقط برای آنها هستند و حتی می توانند در جانمایی مزار شهدای گمنام هم بر اساس خواست سیاسی خود عمل کنند و مواردی از این دست.

این نگاه "انحصاری" و "ابزاری" به مفاهیم ملی و مذهبی، آنها را به تافته جدا بافته ای تبدیل کرده که یک سو، آنان به عنوان "خودی" و در سوی دیگر، بقیه مردم از اصلاح طلبان و اعتدالیون و مخالفان هر سه طیف و بی تفاوت ها و براندازها در سوی دیگر، مجموعاً "غیر خودی" هستند. این غیر خودی بودن هم البته فقط یک برچسب نیست و  از توزیع مسوولیت های سیاسی تا تعیین هیات علمی دانشگاه ها، ملاک عمل قرار می گیرد.

مادام که جریان اصولگرا درگیر خودحق پنداری است، باید به شکست عادت کند و اگر هم بخواهد در رقابتی رأی بیاورد، ناگزیر است از آویختن به امکانات عمومی و استفاده ابزاری از مفاهیم پیش گفته و تخریب رقیب با ولو با تانک، چنانچه افتد و دانی!

این خود حق پنداری، همان آفتی بود که در 1384 بر دامن اصلاح طلبان مغرور افتاده بود و تصور می کردند بیش از بقیه می فهمند و ناگهان "تازه از راه رسیده ای به نام محمود احمدی نژاد"، بر چهره شان چنان سیلی واقعیت را نواخت که ردش هنوز باقی است.

اما از منظر خُرد و صرفاً ناظر به این انتخابات و بر اساس اعداد و ارقام و واقعیت ها، باید گفت که  مسوولیت شکست اصولگرایان، در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با شخص "سعید جلیلی" است.

1888656_863

درست است که در نظرسنجی های قبل از دور اول، جلیلی بالاتر از قالیباف بود و در انتخابات نیز رای بیشتری از او به دست آورد ولی بخش عمده ای از افت جایگاه قالیباف در میان اصولگرایان، ناشی از  تخریب هایی است که -به حق یا ناحق- جریان جلیلی در سال های اخیر متوجه او کرده است.

اما فارغ از این دعوای چند ساله جریان پایداری با قالیباف، به 2 دلیل، انصراف جلیلی و باقی ماندن قالیباف، می توانست به نفع اصولگرایان باشد:

1 - جلیلی به شدت دافعه دارد و بدنه جامعه از افکار و رویکردهای فکری و سیاسی او می ترسد. همین موضوع،  دو قطبی شدن انتخابات را رقم زد و بخش مهمی از قشر حاکستری که اساساً تمایلی به شرکت در انتخابات نداشت، وارد عمل شد و از بیم جلیلی به پزشکیان رأی داد.

اگر طرف پزشکیان، قالیباف بود، دو قطبی انتخاباتی شکل نمی گرفت و فضا در مشارکت اندک به نفع اصولگرایان بود.

2 - بخش مهمی از بدنه اصولگرایی و قسمتی از آرای خاکستری، برغم نقدهایشان بر قالیباف، در مجموع او را فردی دارای قدرت مدیریت اجرایی می دانستند که دارای کارنامه ای قابل ارزیابی است اما از سعید جلیلی ، تصویری از یک "سخنران ایدئولوژیک" در ذهن داشتند که جز "مجموعه ای از مذاکرات شکست خورده منتهی به تحریم ایران" در چنته ندارد. 

در واقع بسیاری از کسانی که از ترس جلیلی به پزشکیان رأی دادند، متمایل به قالیباف بودند. در صورتی که رقابت پزشکیان - قالیباف صورت می گرفت، بخشی از آرای کنونی پزشکیان به صندوق قالیباف ریخته می شد، کما این که در دور دوم انتخابات، بسیاری از رأی دهندگان قالیباف، نام پزشکیان را روی برگه های خود نوشتند. در واقع، قالیباف این قابلیت را داشت که به سبد آراء پزشکیان حمله کند ولی جلیلی سهمی از این سبد نداشت.

بنابراین، اگر قبل از دور اول، جلیلی کنار می کشید، تقریباً همه آرای او به علاوه بخشی از آرای پزشکیان به سبد قالیباف ریخته می شد. از سوی دیگر، با دو قطبی نشدن انتخابات، بخشی از آرای خاکستری هرگز به نفع پزشکیان فعال نمی شد. در چنان شرایطی قالیباف، می توانست حتی شانس اول انتخابات باشد ولی جلیلی ماند و دو قطبی اولیه در دور اول و دو قطبی نهایی در دوم دوم شکل گرفت و هم خود باخت و هم باعث باخت قالیباف شد تا مسعود پزشکیان راهی پاستور شود.

 

بخوانید: بازار خودرو در آستانه یک شوک شدید!/ پیروزی پزشکیان تاثیر خود را گذاشت

 

منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 137
  • ناشناس
    14

    واقعیت من اصلا از اصولگرها و اصولشان که جز به خودشان و دوستانشان فکر نمی کنند. خوشم نمیاد. نمونه هم چای دبش و باغ ازگل صدیقی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      کی خوشش میا؟

    • ناشناس
      12

      آفرین به قالیباف قدرت طلب که دوره اول انصراف نداد تا جلیلیپیروز شود!!!!!

    • ناشناس
      10

      خیلی انتظار پوچی است که گروهی حداقلی با تخریب برجام ، جلوگیری از تصویب FATF ، حمایت از فساد باغ ازگل و چای دبش ،آزار مردم با حجاب بان و جریمه ، دادن وعده های خیالی و پوچ در انتخابات ، جنگ طلبی و نابودی کشور و... بخواهند حمایت مردم را هم داشته باشند .

    • تلمبه
      9

      حالا توی تصویر چرا هردوشون دپرس و غمگین شدند غصه نخورید برید با دولت پزشکیان همکاری کنید شما از این پس زیر ذره بین مردم هستین اگر با ایشان همکاری خوب داشته باشید و به مردم خدمت کنید مردم هم در آینده به شما فرصت میدهند تا خودی نشان دهید

    • پارسا
      7

      تا ببینیم امام پوتین چه دستوری به آقای مخبر فرموده.‌

    • ناشناس
      6

      بنام خدا هیچ کدام فقط تفکر طالبانی

    • ناشناس
      3

      به10:12
      کی خوشش میاد؟معلومه همین عزیزانی که به این کامنت منفی میدن

    • ناشناس
      1

      هیچکدام مردم این تفکرات قدیمی را قبول ندارند الان نظم جهانی برقراره و تفکرات قدیمی و گول زدن مردم با دروغ و تظاهر و ریاکاری فریبنده در مورد خودشان و تظاهر به نداری و ساده زیستی با تیبا و یا حساب 3 میلیون تومنی داشتن را مردم قبول ندارند بخاطر دروغ هایشان دادن پول و غذا و تطمیع مردم با کارت بانکی علیرغم تظاهر به مدیریت باختن. ولی دکتر پزشکیان کلا صداقت باعث پیروزی اش شد

  • علی
    7

    نقشی که مصاحبه دختر قالیباف و گفتن جمله ی ، آخه من دوران حاملگی سختی داشتم در شکست قالیباف داشت هیچ اصلاح طلب یا اصول گرایی نداشت

  • ناشناس
    3

    هزار درصد موافقم

  • ناشناس
    5

    هیچکدام‌ ....
    جمع آراء دور اول قالیباف و جلیلی ۱۲،۸۵۵،۶۳۸ رای دور دوم جلیلی ۱۳،۵۳۸،۱۷۹ یعنی ۶۸۲،۵۴۱ رای بیشتر از بدنه جامعه به جلیلی رای دادند و رای اختیاری است.
    اما ، اما از ۶۰ درصد خاموش پزشکیان توانست حدود حدود ۶ میلیون نفر دا به آراء خود اضافه کند و حالا رییس جمهور۲۶ درصد مردم است از نظر عددی این اختلاف کار پزشکیان را سخت و به نقلی می توان گفت به دریای مواج سیاسی ورود کرد تا یا بتواند ۵۰ درصدی که رای گرفته را راضی و با عملکرد خوب ۵۰ درد خاموش را نیز همراه کند با کلاً تشت را وارونه و خود را به فنا دهد .
    ا، خداوند برایش به دور از جهت گیری شخصی و جناحی طلب موفقبت چون سرنوشت ایران را در شرایط سخت پذیرفته و به نوعی جلیلی را خدا دوست دارد که در سایه بنسبند و تخمه بشکند و به دولت منتخب نیز کمک برنامه ای کند.
    حالا فشاری نکنید قالیبافیان و جلیلیتی ها را چون تجمیع شد آرا آنها طبق آمار بالا ...
    خداوند ایران را در سایه رهبری و رییس جمهور منتخب به پیشرفت و آرامش یاری کند.
    آمین یا رب العالمین

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      بااین ریخت و پاشی که دولت و مجلس و بنیاد شهیدو کمیته و....کردن باید کل ایران به جلیلی رای می دادن اصولگداها

  • ناشناس
    14

    مقصر شکست جلیلی بود او در قد و قواره رئیس نیست !!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      سلام. چرا بعضی از دوستان خود را از مردم عاقل تر می دانند؟ مردم عقل ندارند به کی رای بدهند؟ واقعا به قیم نیاز دارند؟ همه مردم را سفیه فرض کردید؟ لابد شما عقل کل هستید؟ چرا آقای پزشکیان را پیش داوری کردید؟ مثلا مسلمانید؟ دروغ نمیگید؟ تهمت نمی زنید؟ مردم ما لایق پراید ۴۰۰ میلیونی اند؟ بخدا اول باید به حال شما گریست.چرا فک کردید تو اقتصاد و سیاست و حقوق بین الملل و.... صاحب نظرید؟ چرا فک کردید مردم خوب را از بد تشخیص نداده و صلاح کار خودشون را نمی دانند ؟ شعور و عقل ندارند و باید بدون مشارکت برای آنها تصمیم گرفت؟

    • ناشناس
      18

      معلومه قالیباف

    • خیلی پررویی
      22

      قالیباف سه میلیونی قد و قواره داشت ولی جلیلی ۹ میلیونی نداشت ؟!؟!

  • ناشناس
    9

    این پنج نفر نتونستند باهم به یک تفاهم برسند که شااااید میتونستند پیروز بشوند، اونوقت انتظار داشتیم با بیگانگان بتونند مذاکره کنند و به نتیجه برسند

  • ناشناس
    8

    خدا در جای حق نشسته انقدر آمار غلط در اختیار مردم گذاشتین مردم رفتن سمت پزشکیان باید بفهمید و بدونید که ۷۰درصد مردم واقعا درک و شعورشان از شماهای انگشت نما بیشتر است حیف در جامعه ی ما جای شغال و چوپان عوض شده

    نظرات شما -
    • علی
      0

      آفرین👏👏👏👏👏👏

    • علی
      5

      خداروشکر اصول گرایان توی این چند سال نشون دادند از اخلاق اسلامی هیچ بویی نبردند
      راحت تهمت می‌زدند توهین وناسزا گفتند
      خودشان را خوب به مردم نشان دادند و باعث نابودی خودشان شدند

    • ناشناس
      0

      صدای این انتخابات برای اصولگرایان بعدا درمیاد وقتی اخلاق را سقوط دادید حامیانتان پراکنده می‌شوند ولی ازایران که خارج نمی شوند بلکه به مکانی اخلاقی وتفکرمحور رجوع کرده وحامی پیشرفت در همه زمینه ها می شوند مثلا شما حجاب جامعه را در رؤسای جمهور بعد انقلاب مقایسه کنید ودلایل آنرا هم بررسی نمایید

  • ناشناس
    3

    تناقض و عدم صداقتشان،رفتار قومی و مافیایی وار اینها باعث شکستشون شد.

  • علی
    2

    اصول گرایان در واقع اصول اخلاقی و دینی راد به نفع خود مصادره میکنند!

  • ناشناس
    4

    فقط دنبال اون شخص هستم که هر روز اول وقت کامنت می گذاشت نام پسر فاطمه رو بخاطر سیاست بازی خودش می اورد،کجایی نیستی دعا کنی بخاطر سیاست و نفع شخصی خودت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اتفاقاً حضور دارد و به طرفداران آقای پزشکیان پیروزی ایشان را تبریک گفته و آرزوی موفقیت کرده است.

    • چای دبش باغ ازگل
      0

      یا توی لباس شه یا زیر دوش آب سرد!!! جایی دیگه نمی‌تونه باشه!

    • ناشناس
      1

      جوابش دادم گفتم سیاست وقدرت را با علی ممد ویا حسین و....قاطی نکن

    • ناشناس
      3

      واقعا، ننگ بر کسانی که دین و مقدسات رو قربانی اهداف قدرت طلبی خودشون کردند و میکنند، ولله قبل انقلاب اعتقاد اصیل به دین پررنگ تر بود، کسی علنی نمیتونست روزه خواری کنه و به مقدسات و آیین بی احترامی کنه و همین تندروهای چند آتیشه باعث سستی اعتقادی جامعه شدند در جایی که اگر در حد شعارشون اعتقاد داشتند چنین نمیکردند.

    • ناشناس
      1

      ایشون شخصی هستن که توی خبرگزاری فارس به اسم کاربری دوست خوب شدیدا فعال هست.

    • ناشناس
      2

      قربون دهنت کاش می تونستم یک ملیون لایک بهت بدم واقعا رو اعصاب بود. او یارو واقعا الان کجا است؟ فکر کنم یا دچار سندرم محرومیت از ساندیس شده یا مهدی فاطمه (روحی له الفداه) به کمرش زده
      خخخخخخخخخخخ

    • ناشناس
      1

      بهترین کامنت
      احسنت

  • ناشناس
    0

    وقتی عکس العمل مردم رو دربرابر تندروی و خشونتها و تورم دیدید باید به فکر بروید چرا این شکست افتضاح رو از تیم مقابل خوردید،این عاقبت کسی هست که زیاد مغرور می شود و من من می کند

  • ناشناس
    19

    قطعاً محمدباقر قالیباف با عدم کناره گیری خود به نفع سعید جلیلی مقصر اصلی شکست اصولگرایان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران است! اگر محمدباقر قالیباف در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به نفع سعید جلیلی کناره گیری می کرد سعید جلیلی با بیش از ۱۳ میلیون رأی حائز اکثریت مطلق آراء مأخوذه در همان مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری می شد!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      سال ۹۶ قالیباف به نفع رئیسی کناررفت نتیجه اش که یادتون هست؟ آرای قالیباف به سبدروحانی رفت

    • ناشناس
      0

      قالیباف هم کنار میرفت بازم پزشکیان پیروز میشد این برنامه ای که اصولگراها پیش گرفته بودند برا جلیلی با هر روشی میخواستند مردم به جلیلی رای بدند با توهین با قوم گرایی با تبلیغ چهره به چهره با وعده غذا ، یارانه ،حجاب و حتی همجنس گرایی به قالیباف کاری نداشتند یعنی نهایت رای اصولگراها در کشور ایران همین مقدار هست واقعا بعضی رفتارهای این اصولگراها در شان یه انسان نیست طرف خودش عاقل و دانا هست به هر کس دلش بخواد رای میده این که شما بخواهید برای یک فرد که شاخص و برجسته نیست و هیچ کار اجرایی که در جهت منافع دین و کشور باشه هم انجام نداده بیایید اینقدر تبلیغ کنید و مردم را با این روشها وادار به رای دادن بهش بکنید خیلی بی شرمانه هست الان که جوابتون را از مردم دریافت کردید ولی دیگه به خاطر هرکسی از دین ، خدا و ائمه مایه نگذارید که روز قیامت شرمنده باشید

  • ناشناس
    1

    جنگ قدرته وهمه طالب قدرت .دروغ این قوم را همین انتخابات روشن کرد .

  • تیمور
    1

    شکست اصولگرایان را مردم بی پناه ایران رقم زدنند چون با وضعیت این 3سال اعم ازگرانی گوشت مسکن اجاره مسکن مرغ ومراوده های بین المللی مردم امدنند پای کار اگر دراین 4سال اصلاح طلبان درست نکنند وا مصیبتا

  • چای دبش باغ ازگل
    2

    جنگ اصولگرایان تندرو بما ربطی ندارد!!!

  • ناشناس
    3

    چند چیز باعث شکستشان شد
    1-نرفتن قالی باف تا امار بیاد بالا
    2-استفاده از تمام امکانات دولتی و.....
    3-کلی گویی
    4-اون دونفر پوششی
    5-صدا سیما
    6-مناظره دکترفواد ایزدی با دکتر ظریف اومد تنور داغ کنه نونه سوخت
    7-امارهای الکی ورشد 8درصد

  • هموطن
    18

    فردا اگر ترامپ اومد سرکار و دولت پزشکیان با اون همه ادعا گشایش نتونست به وعده هاش عمل کند و آمریکا باز تحریم کرد اون موقع دیگه کاسه کوزه ها سر اصلاح طلبان می شکند و مردمی هم که بهشون رای دادن غر نزنند که پس چرا مشکل مسکن و گرانی و تحریم ها هنوز است، چون انتخاب خودشان بود

    نظرات شما -
    • آشنای سرشناس
      2

      غیر از این میشد باید شک میکردیم. وقتی یه عده بی شخصیت و نادان می‌ریزند سر مزار مادر آقای پزشکیان و عین انسانهای عصر حجر میزنند و میشکنند یا بنرهای تبلیغاتی ایشان را پاره میکنند، مطمئن باشید احساسات و عواطف مردم جریحه دار می‌شود... امان از روزی که مردم بخواهند حکومت یا شخصی را کنار بگذارند.

  • ناشناس
    3

    اصولگرایان خیلی وقت شکست خورده هستند ، اکثریت ملت مخالف اصولگرایان وهر وقت مردم آمدن دز انتخابات اصولگرایان شکست خوردن

  • علی
    0

    لطفا پیام ملت رو بفهمیم خواب خرگوشی تا کی؟....

  • ناشناس
    1

    بنده از جناح اصول گرا واصلاح طلب چيزي سر در نمي اورم فرقي نمي كرد رييس جمهور چه كسي بشه اميدواريم لجاجت وقدرت طلبي يك عده باعث افول بيشتر از اين كشور نشه رييس جمهور منتخب بتونه با تمام دنيا ارتباط برقرار كنه وديوار تحريم هاي كه كمر ملت را شكسته وباعث بدبختي مردم فقير جامعه شده بشكنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست عزیز ! دیوار تحریم ها ۸ سال پیش شکست !!

  • ناشناس
    4

    درود بر آقای (((پزشکیان ))) زنده باد ملت شریف ایران خدا رو شکر... به امید پیروزی انشاالله یا علی مدد... مخلصیم...

  • اشکبوس
    4

    اول احسنت به مردم ایران
    دوم ایول به اصلاحات
    سوم دمتون گرم .....

  • ناشناس
    6

    بزودی پماد سوختگی نایاب و گران میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      این حرفهارو دیگه نزنین، همه کمک کنیم به داشتن ایرانی آباد و پیشرفته.
      دیگه قراره همه یکی بشیم برای این آب و خاک پر از نعمت بکوشیم ابادش کنیم

  • ناشناس
    12

    مقصر فقط شورای نگهبان بود ،که ریسک کرد

  • ناشناس
    3

    مقصر اصلی تفکر اصولگرایی است که خواست اکثریت مردم نیست مردم آرامش و رفاه می خواهند نه حرفهای ایدئولوژیک شعارهای توخالی تخیلی

  • مانی
    1

    مقصر اصلی شکست اصولگرایان این است که وقتی یکی از اینا تو سازمانی مدیرعامل میشد اتوبوسی نزدیکان بی سوادشون رو میبردن سر پست های کلیدی سازمان و نیروهای قدیمی و متخصص را خانه نشین می کردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کاملا درسته مثل شرکت ملی مس و موسسه صندوق بازنشستگی مس

  • ناشناس
    0

    عجب تحلیل خوبی. از عوامل بیرونی هم کدهایی بود که نظام - برخی به یک نفر و برخی هم به هسته سخت حاکمیت اطلاق می کنند- با دستاوردسازی های عجیب و غریب دولت پیشین توسط صدا و سیما منتشر می کرد که بی شک مرددها یا خاکستری ها به هرکسی به جز قالیباف یا جلیلی رای میدادند.

  • ناشناس
    2

    طفلی ها چه رنگ و حالی دارند

  • چای دبش باغ ازگل
    1

    جلیلی و پاجوش های مثل رافعی پور و رسایی و ثابتی خود خواه بودن!!! اگر قالیباف ب مرحله دوم راه یافته بود حتماً با اختلاف کمتری بازنده میدان انتخابات بود!!! جلیلی دو کلام حرف می‌زد چهار تا سرفه می‌کرد تا سینه ش صاف شه بدون برنامه حرف زد!!!

  • ناشناس
    1

    مقصر تفکر اصولگرایی از دین ابزار ساختن برای حذف کردن و خالص سازی است.

  • حمید
    3

    من پیروزی آقای پزشکیان را تبریک می گویم امیدوارم به اهداف خود برسد و مشکل اقتصاد و تورم افسار گسیخته کشور را حل کند امیدوارم دولت سوم روحانی نباشد چون مردم از دولت روحانی دل خوشی ندارند امیدوارم دولت سوم خاتمی باشد چون در طول این بیست و پنج سال تنها دولت موفق به لحاظ مهار تورم دولت خاتمی بود

  • ناشناس
    5

    اگر چه پزشکیان بهتر از جلیلی است ولیکن با این ساختار کاری اساسی از دستش ساخته نیست ثانیا اکثر مردم طبق امار خودشان !! در انتخابات شرکت نکردند یعنی هیچکدام از کاندیداتورها مورد قبول مردم نیستند و درواقع اکثریت مردم نظرشون با عدم شرکت را در این انتخابات دادند

  • ایرانی
    17

    جلیلی

  • ناشناس
    1

    من از باخت جلیلی ناراحتم اما اصول گرایان باید تخریب و فحاشی و خودی و غیر خودی و غربگدا و...را کنار بگذارند بیایند داخل مردم، جوانان با سواد و با برنامه خود را به میدان آورند و از کنارقضایایی مانند چای دبش و باغ ازگل و... با بی تفاوتی عبور نکنند وگرنه نمی توان مردم را متقاعد کرد .

  • مهدیان
    3

    مسئول شکست اصولگرایان : بی عدالتی اشکار و محض " پنج در برابر یک " شورای نگهبان ، هتاکی های خارج از عرف زاکانی و هاشمی قاضی زاده در مناظرات ، غرور ، دروغ ، تکبر ، خود بینی و خود شیفتگی ، نقش غضنفرهای بد سابقه ای چون پناهیان و رسایی در جبهه خالص سازان ، ورود غیر قانونی مسئولین ارشد دولتی در تبلیغ و فعالیت برای یک کاندیدای خاص که نمونه بارز ان اقای محسن
    منصوری و فتاح و برخی مجلسیان بودند ، توهین صریح اقای محسن منصوری به جناح رقیب و " پسماند و جبهه کفر " نامیدن انها !!! جانبداری یک طرفه و اشکار سیمای جبلی و جلیلی در مناظرات از کاندیداهای خالص سازان ، خودخواهی و بروز جلوه های دیکتاتوری توسط زاکانی در انجایی که خطاب به پزشکیان گفت
    " می مانم و نمی گذارم تو رئیس جمهور شوی " !؟ و بالاخره صداقت ، سادگی ، بی ریایی ، و متدین بودن پزشکیان از یک طرف و پرهیز از مهمل گویی و ندادن وعده های تو خالی و پوچ چون وعده طلا و ارسال گوشت به درب منازل و..... باعث شد که ملت رشید ایران کاندیدای اصلح را انتخاب نماید و خالق عمق راهبردی و برنامه دار را برای سومین بار خانه نشین نماید . فاالعتبروا یا اولی الابصار

  • ناشناس
    13

    سلام بر دولت روحانی......... .

    نظرات شما -
    • بابک
      0

      تا حالا کسی بهتون گفته ؛ چقدر ..ده پررو تشریف دارید؟

    • ناشناس
      3

      والله دوره روحانی حال مردم بهتر بود یعنی حداقل ۵ سال خوش بودیم و در رفاه اما الان چی ؟؟؟ درستش اینه بگی سلام بر دولت سوم خاتمی عزیز و نورانی و با برکت انسان دوست

  • ناشناس
    0

    دنبال مقصر نگردید بلکه عملکرد اصولگرا ها باعث شکستشان شد مردم الان مردم دهه ۶۰ نیست مردم باجهان خارج ارتباط دارن اصولگراها خودشان را خدای ایران میدانن این یعنی غرور و خودخواهی بیش از حد که همان باعث هلاکت آدمی میشود نتیجه اش را دیدند یه کمی به خود آیید و دیگران را که در حلقه شما نیست بها بدهید

  • ناشناس
    0

    اگر چه پزشکیان بهتر از جلیلی است ولیکن با این ساختار کاری اساسی از دستش ساخته نیست ثانیا اکثر مردم طبق امار خودشان !! در انتخابات شرکت نکردند یعنی هیچکدام از کاندیداتورها مورد قبول مردم نیستند و درواقع اکثریت مردم نظرشون با عدم شرکت را در این انتخابات دادند

  • نوش چای در باغ ازگل
    0

    هجوم گسترده خالص سازان به داروخانه ها جهت خرید پماد سوختگی !؟ یخ هم کارساز است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تو اگه مدعی هستی خالص سازان متحجرند .خودت در حد یک انسان پیشرفته برخورد کن .این رفتار باعث جبهه کرفتن میشود .سعی کن اونی که مدعیش هستی را به دیگران بیاموزی .

  • ناشناس
    0

    تحلیلی کاملا جانبدارانه

  • فرج
    10

    این سناریو ازخیلی وقت پیش نوشته شده بود . حالا ببینیم این فرد تحمیلی چیکار می‌کنه ؟

  • ناشناس
    0

    هیچ‌کدام مقصر نیستند بلکه تفکر داعشی مقصر است و هیچوقت هم از میان نمی‌رود. بقول مطهری(مرحوم) گرچه بهبهانی بساط اخباریان را از حوزه‌های علمیه جمع کرد ولی روح اخباری‌گری همچنان در حوزه‌های علمیه باقی‌است!

  • ناشناس
    0

    بخدا ما مردم ایران همه باهم هستیم تا خودمون باهم خوب نباشیم نه قالیباف نه پزشکیان و نه هیچکس دیگه نمی تونه اوضاع رو درست کنه مثل زمان جنگ سیل زلزله که همه پشت هم ایستادیم اوضاع رو هم میتونیم درست کنیم من به عنوان کارگر یکی بعنوان کارمند اگر کارمون و درست انجام بدیم رشوه نگیریم رشوه ندیم جلوی کار بی قانونی وایسیم مملکتمون گل و بلبل میشه هم بسیجی تندرو و هم دختر بی حجاب جزو ما هستند من به هموطنام اعتماد و ایمان دارم همه کارها رو درست میکنن پرچم دارمون هم رئیس جمهور آقای پزشکیان شد که خدای مهربان کمکش میکنه انشالله

  • علی
    1

    به نظر من مقصر اصلی شکست جلیلی
    صداقت آقای پزشکیان بود

  • رضا
    0

    با استدلال فوق مبنی بر اینکه «در واقع بسیاری از کسانی که از ترس جلیلی به پزشکیان رأی دادند، متمایل به قالیباف بودن» مخالفم. چرا که جلیلی در دور اول حدود 9 میلیون رای، قالیباف و پور محمدی هم روی‌هم کمتر از 4 میلیون رای داشتند که مجموع آنها نزدیک به همان 13 میلیون و اندی رایی است که جلیلی در دور دوم آورد. بنابراین بیشتر رای اضافه‌ای که دکتر پزشکیان در دور دوم بدست آورده متعلق به انشان‌های صلح‌طلبی است که خواستند دوگانه ترامپ-جلیلی مشکلات کشور را بیش از پیش نکند. مگر اینکه فکر کنیم بخشی از آرای خاکستری از ترس اینکه پزشکیان امتیازهای بیشتری برای رفع تحریم‌ها به آمریکا بدهد به نام جلیلی در صندوق‌ها ریخته شده‌اند یا اینکه حدود یک تا میلیون رای نتیجه تلاش برخی مسئولین دولتی و روحانیون اعزامی به روستاها برای تبلیغ جناب جلیلی بوده است.

  • ناشناس
    0

    تحلیل خوبی بود ولی به نظرم کامل نیست. چون هم رای پزشکیان افزایش یافت و هم رای جلیلی. آرای پزشکیان آرای اصلاح طلبانی است که احساس تکلیف کردند و به میدان آمدند. افرادی که دلخورند و تقریبا کم‌کم به پارکینگ رفته‌اند ولی در این انتخابات احساس کردند باید بیایند و نگذارند جلیلی رییس جمهور شود. از طرفی جلیلی هم حدود دو سه میلیون رای بیشتر از مرحله اول آورد. رای جلیلی علاوه بر روستائیان که شدیدا روی آنها کار شد بخشی از رای قالیباف هم بود.
    سال‌هاست مردم فاصله گرفته‌اند که اگر این نبود و قرار بود رای خاتمی تکرار شود الان پزشکیان به جای شانزده میلیون باید بیست و شش میلیون رای داشته باشد. مسوولان کشور اگر واقعا علاقه‌مند به حضور جدی مردم باشند باید اول بی‌طرف باشند و اجازه دهند همه سلایق نماینده داشته باشند و هم از بی اخلاقی‌ها جلوگیری کنند.
    به امید سربلندی ایران.

  • ناشناس
    7

    جلیلی هم نزدیک چهارده میلیون رای داشت فقط دو میلیون تفاوت داشت پس شخصا نسبت به دوره قبل پیشرفت داشت و شکست نخورد

  • ناشناس
    8

    در اشتباه اصولگرایان شکی نیست اما این که مردم فردی را انتخاب کردند که هیچ برنامه ای نداشت جای تامل هست مردم باید به عقل خودشان مراجعه می کردند

  • جوان عاقل
    11

    اصلاح طلب ها در کارنامه خودشان فقط حرف و گفتار درمانی دارند.جلیلی وعده بیهوده نداد متاسفانه جامعه هم تشخیص درست و تحلیل اساسی از قضایا ندارد و دوقطبی احساسی جامعه مطلوب نیست وتبعات ان معلوم میشود

  • ناشناس
    1

    مقصر اصلی هردو هستند چرا که هردو ریاست طلبند

  • یه مرد ایرانی
    0

    خدا رو شکر میکنم مردم دانایی داریم جدا از اینکه طرفدار چه طیف یا گروهی هستند.مردم ایران را دست کم نگیرید، ایرانیان مردمانی باهوش، قدرتمند، مومن و دارای قلبهایی از طلا هستند.انشاالله که رئیس جمهور جدید، با یاری خدا و همراهی مردم خوب ایران، دوباره ایران را سربلند کرده و در صدد حل مشکلات برآید. الهی آمین

  • ناشناس
    0

    چیزی که مسلمه اینه که هر وقت توده مردم ایران از انتخابات دلسرد بوده اند اصولگرایان پیروز شده اند،ولی این دفعه مردم کمی بیشتر دخالت کردند البته با برنامه ریزی مقامات که اصول گرایی دفن شود.

  • ناشناس
    1

    مقصر شکست اصولگرایان کاندیداهای پوششی بودن، مخصوصا زاکانی و تا حدودی هم قاضی زاده هاشمی. باعث شدند احساسات خیلی از مردم را علیه جلیلی و اصولگرایان بر انگیزد. خیلی‌ها را سراغ دارم که برای مظلومیت پزشکیان رأی دادند.

  • فواد ری
    1

    دولت قبل ۱۸ میلیون رای اورد ، اما جلیلی که خود را ادامه دهنده راه دولت قبل می دانست ۱۳ میلیون (البته با احتساب رای های باطله که به رای او اضافه کردند ) بنابراین نتیجه می گیریم که ملت خواهان ادامه را دولت قبل نیست ! ملت هر گز فکر نمی کردند که طی سه سال در دولت گذشته گوشت کیلویی ۱۳۰ هزار تومان بشود کیلویی ۸۱۰ هزار تومان !؟

  • ناشناس
    0

    هردو مقصر بودند،اگه یکیشون انصراف میدادند،اصولگراها پیروز میشدند،پس نتیجه میگیریم هردو قدرت طلب بودند

  • ناشناس
    0

    طرز فکر طالبانیشون

  • ناشناس
    0

    مشکل اصولگرایان اینه که تو جامعه ای میتوانند قد علم کنند که افکارش مال 2000سال پیش باشد.برا همین عوض اینکه خودشونا بروز کنند سعی دارند جوامع را به بیست قرن پیش بکشونند .

  • امیر
    0

    اصول گرا ها با مهرهایی سوخته بازی کردند

  • ناشناس
    0

    حرص و طمع

  • م
    1

    شما هنوز گیر اصلاح طلب و اصولگرا هستی در حالیکه اکثریت مردم که دور اول شصت درصد و دور دوم پنجاه درصد بودند نشون دادن از هر دو گروه عبور کردن

  • سید مرتضی رئوفی
    1

    والعزه لله جمیعا.والعاقبه للمتقین.

  • مهرداد سربندی
    0

    قالباف و جلیلی اشتباه می کنند همدیگر را مقصر شکست می دانند. این دو نفر از خودشان شخصیت مستقلی نداشتند. هر دو طبق دستور عمل کردند. آنچه مهم است شکست جبهه انقلاب در مقابل جبهه مردم بود. مردم جبهه انقلاب را انقلابی نمیدانند.

  • ناشناس
    0

    چرا آسمان کشور این همه آلوده شده انگار چیزی داره می سوزه!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آره ، یه جای عرازشه داره میسوزه

    • ناشناس
      0

      والله امروز هوا بهتر و خنک تر شده .ر چه من به خرافات اعتقاد ندارم

  • نسرین
    1

    دختر قالی باف بخاطر نوع صحبت کردنش 🤣

  • ناشناس
    1

    سنت انتخاباتی ایران تغییر رویه در انتخاب بعد از هر دو دوره است، بلکه گشایشی بشه. هاشمی بعد خاتمی احمدی‌نژاد ، روحانی ، رییسی. پزشکیان. پس زیاد فشار به ذهن خودتون برای تحلیل نیارید نوع مردم کار به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان ندارند هر ناکامی را به حساب کل نظام میزارند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      با این تحلیل باید بگم
      1-هاشمی=اعتدالی(راست میانه)
      2-خاتمی =اصلاح طلب(چپ)
      3-احمدی نژاد=اصولگرا(راست)
      4-روحانی=اعتدالی
      5-رئیسی=اصلاح طلب😲می بخشید اصولگرا
      6-پزشکیان=اصلاح طلب
      7-............=اصولگرا

  • ناشناس
    1

    موقع غذا خوردن پیاز هم بخورید

  • ناشناس
    2

    یسیار تحلیل عالی بود.مردم از ایدیولژی جلیلی هراسانند برای همین امر جبهه پایداری دوست داشت انتخابت حداقلی صورت بگیرد.و همانند همین مجلس کنونی با رای حداقلی مجلس را تصاحب کنند

  • به نام الله
    1

    چقدر روحانی فرستادید روستاها چقدر تخریب کردین ولی نفهمیدین که مکرشما بخودتون بر می‌گردید.توبه کنید درپیشگاه خداوند متعال عمروعاص بازی درنیاربن سعی کنید حرف با عملتان یکی باشد. شاید خدا توبه شمارا پذیرفت

  • ناشناس
    1

    اصولگرا مانند اصلاحات فرماندهی واحدی ندارد که مثلا درانتخابات سال۹۲ به عارف تنها گزینه اصلاحات بگوید به نفع روحانی اعتدالگرا کناربرو...
    شورای نگهبان با تائیدنکردن همتی تنها گزینه اصلاحات پزشکیان به انتخابات معرفی کرد... علی جنتی پسر احمدجنتی وزیر فرهنگ دولت روحانی بود و البته درستادپزشکیان... نظرتون درباره شورای نگهبان و جنتی چیه؟

  • ناشناس
    0

    عشق به مقام و قدرت عامل شکست اصولگرایان است.

  • ناشناس
    1

    عدو سبب خیر گردد اگر خدا خواهد

  • م
    1

    خدا ما را از شر اینها حفظ کند ،،،،،،

  • م
    0

    مقصر هر کدام باشه اعدامش کنید،،،،

  • ناشناس
    0

    مقصر اصلی امریکا ست که نگذاشت این باه لاف کنند ؟؟

  • ناشناس
    0

    چاره کا سماق هست

  • حسن
    0

    باعث شکست شان استانداران فرمانداران بخشداران شهرداران درحالی که آقای جلیلی فرمودند بخاطر دنیای خودتان آخرتتان را خراب نکنید ولی آنها برای ماندن درقدرت به هر حربه ای چنگ زدند تقلب به نفع جلیلی فراوان اما نمی دانند اگر خداوند نخواهد برگ درختی به زمین نمی افتد ..این گونه شد که خداوند قهرش گرفت ورشکست سختی خوردند

  • ناصر رحیمی
    0

    هیچ کس مقصر شکست نیست کی باور میکند جناب قالیباف با آن همه تجربه و استخوان خورد کرده تشک سیاست و با جناب جلیلی با استفاده از تمام امکانات برای تبلیغات و همراه داشتن طرفدارانی بزرگ اینگونه شکست بخورد
    این یک امر تعیین شده برای مسأله ریاست جمهوری کشور اسلامی ایران می‌باش
    انشاالله که به خیر تمام مردم و صلاح کشور باشد

  • ناشناس
    0

    شاید بهتر باشد پس از این شکست در انتخابات بدنه اصولگرایی بنشینند وآنرا بررسی کنند حال وقت ان رسیده که دید چرا از زمان چند دستگی در جبهه اصولگرایی حضور جبهه پایداریها در زمان احمدی نژاد و وارد شدن در بدنه نظام اینگونه شرایط اقتصادی سیاسی اجتماعی و فرهنگی کشور اسلامی را به بن بست کشانده اند واقعا در این نوشتار بحث راجع به تفکر و اندیشه جبهه پایداریها و چگونگی اجرای برنامه های خودشان در نظام اسلامی اینگونه اصولگرایی را بن بست کشانده اند چیزی انسان نمی داند از آقایان باهنر و .....ودیگران خواسته شود که یک بررسی بر تفکر و چگونگی رشد آنها در همه جای نظام بشود آیا دارای محفل و یا مجالسی در ورای نظام دارند آیا افراد دو تابعیتیِِِِِِ...در بین این تفکر چگونه می توانند بر تفکر افراد رخنه نمایند و آنها را فدایی تفکرات خود بکنند مهمترین اصل تفکر ایدئوژیک آنها هست این تفکر بجای جذب بیشتر بفکر دفع افراد جامعه است و بیشتر خود را می بینند و بس باز کردن این موضوع در بحث های مناظره ای بین کاندیداها تا حدودی خود را نمایان کرد آقای جلیلی در مناظره ها به هیچ یک از سوالات بطور کامل و دقیق پاسخ نمی داد چرا ؟؟


  • رضوی
    0

    همه محاسبات مادی را گفتید اما غافل از ان هستید که همه امورات عالم زیر نظر خدای متعال است و هیچ برگی از درختی نمی افتد مگر به اذن الله ، من وقتی در یکی از مناظرات دیدم که زاکانی با کبر و غرور و با تحکم به پزشکیان گفت می مانم و نمی گذارم تو رئیس جمهور شوی ‌!!! به یقین رسیدم که پزشکیان به اذن الله رئیس جمهور خواهد شد و در این باره هیچ شکی نداشتم ، پزشکیان برخلاف ان چهار نفر صادق بود و با اخلاص و بی ریا و ساده و حرف هایش به دل مخاطب می نشست ، بر خلاف انها که نه تنها اخلاص نداشتند بلکه بر مرکب غرور و خودشیفتگی و کبر و تکبر سوار بودند ونهایتا از ان مرکب به زیر افکنده شدند .

  • ناشناس
    3

    چند ماهی صبر کنید. معمایی که با کار و تلاش حل میشود را نمیتوان یک شبه حل کرد.
    متاسفانه لج بازی آقای ظریف و خوش خدمتی او به دموکراتهای عزیزش باعث شد ، با آمار گذب خلق را فریب دهد. این آقا فقط برای نجات پیرمرد آلزایمری (بخوانید کد خدا) آمد وسط.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما برای نجات چه کسی سرمایه ها و جان جوانان این مملکت را گرفتید؟
      بشار اسد!!
      ارزشش را داشت؟
      حمایت بشار اسد از حق حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه براتون مهم نیست.
      جنگ و هزینه برای ملت ایران ولی حالا که که سوریه در مرحله بازسازی است، سود و منفعت برای اتحادیه اعراب.
      خجالت بکشید تا به کجا ملت باید تاوان اشتباهات عمدی و سهوی شما را بدهند .
      اشتباهات عمدی را کاسبان تحریم می کنند و اشتباهات سهوی را دلواپسان بیسواد.

  • صمد
    2

    ملت شریف وفهیم ایران کی منتظراولین
    اختلاس دردولت جدیدباشند.

  • ناشناس
    2

    رفتار ساندیس خورها

  • زارعی
    0

    ان شاالله که بتونن برای مردم کاری کنن تو ۳۲ سال که مملکت دستشون بود هیچ غلطی نکردن ما که از پیشرفت بدمون نمیاد ولی شماها یا کور و کرید یا خودتونو زدید به خواب و کوری و کری

  • ناشناس
    0

    آقای قالیباف می‌ماند بخاطر گرانی این ۳سال ومالیات ارزش افزوده تند تند تصویب می‌شد بازم رأی آقای پزشکیان خیلی بیشتر بود وآقای جلیلی از امکانات دولتی زیاد استفاده کرد و مردم فهمیدن همیشه سرفراز ایران به‌ قول آقای گزارش گر کشتی عامل عزیز فقط خدا

  • علی
    0

    وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ

  • ناشناسنه
    0

    نه عزیزم بدون برنامه نمی توان کار ی انجام داد برای هرکاری نیاز به برنامه داشتن ازقبل هست تابتوان کار راپیش برد والا عقیم است. ومشکل پیش خو اهد آمد .هنوز کاری انجام نشده واو ل کار است باید منتظر بود واین شرط دارد آقای پزشکیان یک قلم خو ب برداردوروی اشخاص دردولت گذشته که باحرص وولع برای رسیدن به قدرت وچپاول این مردم ونظام مظلوم کیسه دوخته اندبکشد وازدور خارجشان کند ونیروی جوان ونخبه وکارآزموده متعهد بیاورد تا ان شاءالله باعث شکوفایی مملکت گردد

  • ناشناس
    0

    هیچ کدام از دو عزیز اشتباه نکردن،اشتباه را کسانی کردند که دوران سیاه روحانی رو دیدن و عبرت نگرفتند،شب دراز است و قلندر بیدار

  • مهرداد سربندی
    0

    اصولگرایان شکست نخوردند. بلکه موفقیت هم بدست آوردند.این جماعت که شرکت در انتخابات را واجب عینی می دانند بطور کامل بلکه با مقداری افغانی وارد دور اول و دوم انتخابات شدند. در دور اول رای آنها مجموعا 12 میلیون خرده ای بود که بین سه نفر تقسیم شد. در دور دوم همون مقدار به یک نفر تعلق گرفت. منتهی در دور اول یه عده قلیلی از این جماعت خواب بودند یا خسته بودند یا کار داشتند خلاصه نیومدند. و در دور دوم اون ها هم اومدند. آیا این موفقیت نیست که از اول انقلاب تا به حال 13 میلیون شده اند.

  • ناشناس
    0

    حماقت آقایون و نفهمیدن نیاز مردم ، برخر خود سوار بودنشان ، افکار پوسیده شان
    خود برتر بینی، دروغگویی و دورویی، تهدید مردم ، خود را وکیل و وصی دانستن مردم بجای خدمت گذار و خادم مردم بودن ، طلبکاری از مردم به واسطه انقلابی فرض کردن خودشان ، انقلاب را ارث پدریشان دانستن ، تفکیک مردم به خودی و غیر خودی، سیاستهای و تفکر ابلهانه داشتن در روابط بین المللی و...

  • مردم
    0

    هیچکدامشان برای مردم کاری نمی‌کنند

    وسلام



    هدف نگذاشتن سفره خودشونه

    نه سفره مردم

  • سامان
    2

    قطعا جناب قدرت طلب و حریص سیاسی آقای قالیباف و دختر محترمشون مقصر شکست ملت ایران شدند.البته با این کار عمر سیاسی ایشون کامل به پایان رسید و خاطره تلخی در ذلهای ملت ایران بجا گذاشتند.

  • ناشناس
    0

    معلوم است هنوز حتی معنای اصولگرایی را نفهمیده ای!! اصولگرا کسی است که تبعیت محض از رهبر ؛ پابیندی عملی به دستورات اسلام ؛ تلاش برای ارائه خدمات به مردم برای جلب رضایت پروردگار رادنبال می کند این چیزی است که درمیان افسادطلبان از خدا بی خبر وجود ندارد آنها آخور بینند نه آخربین . همین قماشی که اکنون شعار رفع تحریم سر می دهند خودشان از اربابشان تحریم ایران را درخواست کردند و به او گرا دادند هفت سر اژدها را دیدی؟

  • ناشناس
    0

    هردو

  • هوشنگ
    0

    قسمت آخر که قالیباف رای بیشتری می‌آورد را قبول ندارم مردم خیلی بیشتراز قبل آگاهی دارنداگه قالیباف بود کمتراز چهارمیلییون رای می‌آورد.

  • ناشناس
    0

    خواست خدا بود اصولگرایان پیروز نشوند

  • پریسا
    1

    اصلاح طلبان به رسانه، تبلیغات و ایجاد جو دوقطبی وارد هستند وگرنه دولت سوم روحانی چه ویژگی داشت که پیروز شود.
    امیدوارم پزشکیان که خود شخص مثبتی است با اطرافیان دور شیرینی فریب نخورد.
    موضوع دیگر، ترامپ از برجام خارج شد و با تمام امتیازاتی که ایران داد و ما سالها بدون بهره ای در برجام ماندیم، تقصیر اصولگرایان است؟؟!!
    آینده از آن قالیباف است ،شما زنده و بنگرید.

  • ناشناس
    0

    هر دوره اصولگراها رای میارن اصلاح طلبها میگن خلایق هرچه لایق، هر وقت اصلاحطلبها رای بیارن میگن مردم فهیم ایران. به نظرم در خلوت یه کم با خودتان گفتگو کنید ببینید با مشکلتون را با خودتون حل کنید.

  • ناشناس
    0

    مطمئن باشید اگردور اول قالیباف کنار میرفت باز هم پزشکیان میبرد
    ولی اگر جلیلی کنار میرفت پزشکیان با رای خیلی بالایی میبرد

    اشتبااااااااااااه. نکنید ...

  • ناشناس
    0

    رقیب جدی شما آقای جلیلی است با نزدیک به ۱۴ میلیون رای. بله. معلومه که باید به عنوان عامل شکست اصولگرایان معرفی و تضعیف بشه. چون قالیباف با ۳ میلیون رای نه تنها برای شما خطری ندارد بلکه به نفع شما بود چون بیشتر طرفداراش به پزشکیان رای دادن که اگر این کار را نمی کردن قطعا جلیلی رئیس جمهور می شد. ضمنا پزشکیان از همون اول با رای قومیتی بالا اومد . نکته دیگر این که اصلاح طلبان در بهترین حالت ۶ تا ۷ میلیون بیشتر رای ندارن و البته سران اصلاحات همه کاره دولت پزشکیان خواهند بود بدون پذیرفتن نتیجه عملکردشان طبق سنت نهادینه شده در کنشگری سیاسی آن ها

  • اشنا
    0

    قالیباف غیر از سهرداری چه کارنامه ای داشت که اراذبنفع او سود .آیا قالیباف با اعلام حمایت از جلیلی نتوانست هوادارانش را قانع بنفع جلیلی کند. برای این تحلیل و تفسیر متاسفم. اگر ما که اصلا به رای دادن نبودیم پزشکیان را حمایت نمیکردیم مسلما قالیباف به اندازه ما کاری برای جلیلی نکرد. قالیباف همفکر جلیلی بود و هست ولی در ظاهری دیکر البته از نظر حامیانش . فکر نکنم قالیبافی ها حمایت چندانی از پزشکیان کرده باشند. پزشکیان خود باعث پیروزی شد و هیچ حمایتی هم نداشت حتی حمایت اصلاحطلبان هم از ارای او کم کرد. لطفا نگویید قالیباف و دایره خودیهابش خالصتر و بهتر از جلیلی هستند . از حمایت قالیباف بنفع جلیلی مشخص بود که بصورت دیگری میخواستند حاکم شوند. ضمنا ۴ سال دیگر اگر همینطور قدرت طلبان پیش برانند نه قالیباف نه جلیلی نه پزشکیان به دور اول و دوم و سوم نه میرسند نه اصلا انتخاباتی صورت میگیرد که مد نظر اقایان هست که رئیس جمهور باید پارلمانی باشد

  • ناشناس
    0

    قالیباف بزرگترین ضربه رابه مردم ایران وخانواده شون زد بخاطر دروغ گفتن همسانسازی و مهمتر از همه سن بازنشستگی روبرو بالا به ضاهر ۲سال ولی عملا تا۱۰سال بیشرم 😃اگه اینکارا رونمیکرد وهمسانسازی میشد بوقتش الان ایشان بالای ۱۵میلیون رای بازنشسته وخانواده شون را داشت

  • ناشناس
    0

    کامنتها رو ادم میخونه چقدر مردم بی‌خبرن، یعنی خبر ندارین قالیباف همون دور اول میخواست انصراف بده خود اصولگراها نذاشتن چون احتمال پیروزی پزشکیان بیشتر میشد، سبد رای قالیباف متنوعه و طبق اغلب نظرسنجیا یه بخش بزرگی از آرای قالیباف میرفت توی سبد پزشکیان، یه نگاهی به نظرات عباس عبدی بندازین متوجه میشین، اینکه قالیباف انصراف نداد یه جورایی فداکاری بود خودش خیلی خوب میدونست با وجود جلیلی شانسی نداره، و البته بنظر میاد این فداکاریش بی‌جواب نمی‌مونه و در بلندمدت محبوبیتش در جبهه انقلاب بیشتر خواهد شد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد