خبرفوری بررسی می‌کند

دوراهی سخت پزشکیان/ برجام و معمای لاینحل دستگاه دیپلماسی کشور/ آقای جراح با ترامپ توافق می کند؟

پزشکیان با یک دوراهی سخت مواجه است. اگر بایدن به قدرت برسد، باید این فرض را بگیرد که اگر ترامپ در سال 2028 بیاید، به توافق هسته ای جدید پایبند می ماند یا نه؟ اگر هم ترامپ به قدرت برسد، باید با اصولگرایان و منتقدان داخلی روبه رو شود که معتقدند نباید با دیوانه ای مثل ترامپ مذاکره کرد.

دوراهی سخت پزشکیان/ برجام و معمای لاینحل دستگاه دیپلماسی کشور/ آقای جراح با ترامپ توافق می کند؟

به گزارش خبر فوری، مسعود پزشکیان در حالی وارد پاستور می شود که یکی از مهم ترین ماموریت های خود را از سرگیری جدی مذاکرات با آمریکا و غرب دانست و تاکید کرد که بدون حل بحران سیاست خارجی نمی توان درآمد کشور را بالا برد و اقتصاد را از وضعیت بد فعلی خارج کرد. مسعود پزشکیان تمرکز زیادی بر حل بحران سیاست خارجی داشته و احیاء برجام را پیش شرط طرح های اقتصادی خود می داند. اما به نظر می رسد حل بحران سیاست خارجی به همین راحتی هم نیست.

تناقض جهانی شدن و جهانی نشدن/ پارادوکسی که جهان را به هم ریخت

حل بحران سیاست خارجی منوط بر حل یک تناقض بزرگ و برجسته است. تناقضی که پزشکیان در مناظره های انتخاباتی، طرح روشنی برای حل آن، ارائه نداد. این تناقض مربوط به سیاست های متفاوت ترامپ و بایدن است. مجری مناظره آخر انتخاباتی از پزشکیان پرسید که اگر ترامپ مانند سال 1397 از برجام خارج شود، چه اتفاقی خواهد افتاد و چگونه می توان تضمینی برای عدم خروج آمریکا از برجام دریافت کرد؟ مسعود پزشکیان به سرعت از این پرسش عبور کرد و پاسخ روشنی به آن نداد و صرفا تاکید کرد که «آلترناتیوهای» زیادی پیش روی دولت اوست.

به نظر می رسد این مساله ذاتا پرتناقض و سخت است و ارتباطی به مسعود پزشکیان و دولت او ندارد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق و معمار برجام نیز زمانی که با انتقاد منتقدان مبنی بر چرایی خروج آمریکا از برجام، روبه رو شد تاکید کرد که ترامپ از پیمان پاریس هم خارج شد و این مساله ارتباطی به خلاء های قانونی برجام ندارد. تاکید ظریف بر این بود که دولت ترامپ اعتنایی به قراردادهای بین المللی نداشت و به همین دلیل، به راحتی نقض عهد می کرد؛ در نتیجه، بدون توجه به سازمان ملل و اروپا از برجام خارج شد.

در سخن ظریف، نکته مهمی وجود دارد. آنچه ترامپ با روی کار آمدنش به وجود آورد، سیاست و دیپلماسی جدیدی بود که سابقه نداشت. آمریکا از زمان ریگان و فروپاشی شوروی با قدرت تمام بر جهان حکومت می کرد. فرهنگ و اقتصاد و سیاست در ید قدرت واشنگتن بود. در دهه 90 اصطلاح «جهانی شدن» (Globalization)  نقل محافل روشنفکری و اندیشکده های آمریکایی و غربی بود. آمریکا توانسته بود از طریق هژمونی سیاسی خود، اقتصاد و فرهنگ دنیا را به دست بگیرد. لازمه این کار، نفوذ در ساختارهای سیاسی و اقتصادی بین المللی بود. آمریکا قوانین مطلوب خود را به بدنه سازمان ملل تزریق کرد و بدین طریق، توانست قوانین مورد علاقه خود را «جهانی» کند. با این سیاست، آمریکا قادر بود رقبا و دشمنان خود را با سلاح «سازمان ملل» سرکوب کرده یا تسلیم نماید. این سیاست تا زمان روی کار آمدن ترامپ جواب می داد.

تیم حسن روحانی و محمدجواد ظریف با همین فرض و بینش، سراغ مذاکرات هسته ای رفته و توانستند برجام را از طریق توافق با دولت باراک اوباما به وجود آورند. آنها یقین داشتند که دولت بعدی آمریکا (چه جمهوری خواه و چه دموکرات) از برجام بیرون نخواهد رفت. ظریف منتقدان را بدبین خواند و فرض خروج از برجام را بی معنا می دانست. او تا حدی حق داشت. برجام توافقی بین المللی بود و خروج از آن، می توانست تبعات بدی برای آمریکایی که معمار قوانین جهانِ قرن 21 بود، داشته باشد.

با این حال، زمانی که ترامپ روی کار آمد، همه چیز تغییر کرد. رئیس جمهور جنجالی آمریکا از همان ابتدا نشان داد نه یک سیاستمدار جمهوری خواه عرفی بلکه یک تمامیت خواه است که هیچ قید و بندی به قوانین جهانی ندارد. او سیاست کلینتون و ریگان را قبول نداشت و معتقد بود سرمایه گذاری آمریکا روی پروژه «جهانی سازی» بیش از اندازه بوده و باعث فقیر شدن آمریکایی ها شده است. ترامپ معتقد بود آمریکا باید فرسنگ ها از پروژه جهانی سازی عقب نشینی کند و برای هر خدمتی که به ناتو، ژاپن، کره جنوبی، اسرائیل و عربستان سعودی ارائه می دهد، پول دریافت کند. حاصل سیاست ترامپ، خروج آمریکا از برخی توافقات مهم از جمله توافق پاریس بود.

رابطه آمریکا با متحدانش تغییر کرد و ناتو آسیب شدیدی دید. یکی از قربانی های تغییر سیاست در آمریکا «برجام» بود. توافق هسته ای ایران و 5+1 قربانی شیفت تاریخی ترامپ شد و تاریخ دیپلماسی کشور را به مسیری دیگر برد.

تناقض «توافق و عدم توافق با آمریکا» از زمان خروج آمریکا از برجام به بعد، وارد مرحله ای جدید و پیچیده شده است. این تناقض و معضل با پارادوکس «جهانی سازی و عدم جهانی سازی» پیوند خورده است. ایران با دو تفکر متناقض در آمریکا رو به رو است که هر لحظه ممکن است جای دیگری را بگیرند. یک تفکر قوانین آمریکایی شده سازمان ملل و نهادهای جهانی را قبول دارد و بر مبنای آن عمل می کند و تفکر دیگر، زیر میز زده و منکر این قوانین است. میان این دو تفکر دیواری آهنین وجود دارد. آمریکا در جنگی سیاسی میان این دو تفکر گرفتار است اما تاثیر این جنگ بر کشورهایی مانند ایران بیشتر بوده است. منتقدان توافق با آمریکا مدعی اند اگر دولت ایران با طرفداران جهانی سازی توافق کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که صاحب تفکر دیگر به محض قدرت گرفتن، آن توافق را از بین نبرد. پاسخ  قطعی و قانع کننده ای برای این معضل وجود ندارد؛ اما باید این را هم در نظر داشت که بدون توافق و گفتگو نیز چیزی حل نمی شود و مشکل پابرجا خواهد ماند.

مسیر ایران بعد از ترامپ/ دوراهی سخت پزشکیان در سال 2024

حالا بهتر است تناقض بالا را کمی بهتر و جزئی تر بنگریم و آن را در مختصات سیاسی ایران بررسی نماییم. ایران بعد از خروج ترامپ از برجام وارد یک دوره سخت و پر نوسان شد. دولت روحانی مجوز لازم برای گفتگو با ترامپ را دریافت نکرد.

از آن سو، اصولگرایان به روحانی فشار می آوردند که برای تامین مایحتاج کشور به شرق روی بیاورد. بعد از روی کار آمدن شهید رئیسی، دوری از غرب و گرایش به شرق شدت گرفت. بین ایران و چین پیمان اقتصادی بسته شد. ایران به عضویت بریکس درآمد و یکی از اعضای پیمان شانگهای هم شد. با این حال، درآمدهای کشور همچنان پایین ماند. میزان فروش نفت بیشتر شد اما ایران مجبور شد، بشکه های نفت خود را با قیمتی پایین تر عرضه کند. از آن سو، جنگ اوکراین باعث تضعیف جایگاه سیاسی یکی از غول های شرق یعنی روسیه گردید و این مساله بر ایران نیز تاثیر گذاشت. اگرچه روابط تجاری ایران و روسیه به علت تحریم روسیه بیشتر شد اما قدرت سیاسی روسیه کم شد و دیگر نمی توانست کشورهای اروپایی را به سمت توافق با ایران شوق دهد. همچنین، کمک ایران به روسیه نیز باعث سوء ظن اروپایی ها به ایران گردید.

در این شرایط، دولت مسعود پزشکیان روی کار آمده است. پزشکیان عملا مدعی شد که رویکرد شرق گرایی دولت رئیسی شکست خورده است و باید بار دیگر بساط مذاکره با آمریکا را فراهم کرد. اما رئیس جمهور منتخب به خوبی می داند که شانس ترامپ برای پیروزی بر بایدن و ورود به کاخ سفید در سال 2024 بیشتر است. تیم سیاست خارجی او از حالا به فکر فراهم کردن شرایط برای مذاکره با ترامپ هستند. شکی نیست که سیاستمدارانی مانند ظریف و عراقچی زبان بایدن را بهتر از ترامپ بلدند و ترجیح می دهند با رئیس جمهور فعلی آمریکا به توافق برسند اما به نظر می رسد با وجود مخالفت شدید منتقدان و اصولگرایان، آنها سرانجام به مذاکره با ترامپ تن بدهند.

در همین رابطه، رضا مجیدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل مدعی شد: «می‌توان گفت که رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، یعنی علی عبدالعلی‌زاده، مهم‌ترین سیگنال سیاست خارجی دولت چهاردهم را در بحبوحه کارزار انتخاباتی رئیس دولت چهاردهم ارسال کرد که مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم حتی با شخص دونالد ترامپ، یکی از نامزد‌های کنونی انتخابات جاری ریاست جمهوری آمریکا، بود» (اینجا بخوانید).

هنوز معلوم نیست سرانجام طرح دیپلماتیک تیم مسعود پزشکیان چه می شود. آنچه مشخص است این است که پزشکیان با یک دوراهی سخت مواجه است؛ یک دوراهی که از هر سو به مانعی بزرگ برخورد می کند. اگر بایدن به قدرت برسد، تناقض «جهانی شدن و جهانی نشدن» مطرح می شود و دولت ایران باید بار دیگر این فرض را بگیرد که اگر ترامپ در سال 2028 بیاید، به توافق هسته ای جدید یا برجام احیاء شده پایبند می ماند یا نه؟ اگر هم ترامپ به قدرت برسد، باید با اصولگرایان و منتقدان داخلی روبه رو شود که معتقدند نباید با دیوانه ای که سردار سلیمانی را به شهادت رساند و این همه آسیب به کشور زد، مذاکره کرد و او را در جایگاه برتر نشاند. باید دید پزشکیان از پس این دوراهی سخت بر می آید یا نه.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 32
  • چای دبش باغ ازگل
    9

    بنظرم دکتر مسعود پزشکیان منتخب ملت ایران زمین و ترامپ ب توافق نهایی می‌رسند اما نمی‌گذارند اجرایی شود!!! نمونه اش انتصاب های دقیقه نودی دولت تندروها!!!

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      4

      رییس جمهور دراین مملکت مثل مترسک سرجالیز است

    • ناشناس
      3

      واقعا رئیس جمهور در کشور ما کاره ای نیست

    • چای دبش باغ ازگل
      0

      پزشکیان صددرصد رییس جمهور ایران زمین است

  • ناشناس
    9

    س.ساده لوح نباشیم...
    اجرای برجام دست دکتر نیست؟ طرفها به قو ل شما
    ۵.بعلاوه۱
    آخر چگونه ۱ می خواهد توافق کند؟ که قلش می دهید آقای دکتر وطرف داران آقای دکتر؟خدا کنه؟ بشه!!؟
    کو گوش شنوا

    نظرات شما -
    • حقگو
      0

      تاریخ مستند و معتبر را مطالعه کردن خیلی به آرامش انسان کمک میکنه وقتی به تاریخ ایران بین سال‌های ۴۰ تا ۶۰ رجوع میکنی و متوجه میشی از اونموقع برای ایران نقشه ها و برنامه ها طراحی شده این که چرا شوروی سابق به فرانسه کمک مالی میفرستاده و این کمک ها تحویل چه کسانی شده و نهایتا در ایران چگونه هزینه شده وقتی به نقش انگلیس و اسرائیل و فرانسه پی میبری وقتی درک میکنی که چرا آمریکا و شوروی در اجرای نقشه کمک کردن و .... وقتی متوجه شدی چرا کشورهای همسایه و اعراب به غیر از عراق و مصر باهاشون همکاری کردن و .... متوجه میشی مردم در کشورهای دارای ثروت و منابع خدادادی قدرتی نداشته و ندارن تمامی عزل و نصب ها و دولت‌ها و جنگ ها و ... برای غارت و چپاول کشور انجام میشه اگر هم کسی ناخواسته و اتفاقی سرکار بیاد که منافعشون در خطر بیافته عاقبت شاه را براش رقم میزنن

    • ناشناس
      3

      مهندس اون ۵ به علاوه یک منظورش از یک ایران نیست😂 آلمانه!
      شما تحلیل های سیاسیت رو برای خودت نگه دار

  • ناشناس
    0

    انشالله

  • ناشناس
    3

    انشااللہ درآیندہ ربادرکشورنباشدبانکھااسلامی شود

    نظرات شما -
    • به ناشناس ۰۷:۴۵:۵۲
      0

      زمان خاتمی ارزش پول و اندوخته مردم حفظ و جلوی تورم گرفته شده بود ، در نتیجه بانک ها هم با اینکه سود پایین تری می‌دادند مردم به جای خرید ارز خارجی یا طلای بیشتر و یا دلالی خودرو و مسکن ، به سود پایین تر ، راضی تر بودند .

  • ناشناس
    3

    چرا آدرس غلط می دهید سیاست خارجی ،در دست دولت نیست که بخواهد با کسی توافق انجام دهد

  • ناشناس
    2

    مهم ترین مشکل دکتر پزشکیان تمامیت خواهان. دزدان.رانت خواران.کاسبان تحریم . متحجرین نادان و.... هستند !!
    با پشتیبانی مردم می توان اینها را نابود کرد فقط مردم می توانند!! نصر من الله و فتح قریب

  • جعفرصادق
    4

    ترامپ تنها رییس جمهوریه که به فکر مردمشه، ایکاش ما هم یدونه ترامپ داشتیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تمام روسای جمهور و رهبران دنیا بفکر مردمشان هستند بجز ایران ، نمونه اش رهبران دبی و عربستان و امارات و قطر و اروپا و ترکیه و ......

  • ناشناس
    2

    بايدن و ترامپ هيچ فرقي با هم ندارند بايدن هم ايران را تخريم كرد زندگي همين جوري ادامه خواهد داشت

  • ناشناس
    10

    باسلام، به قول آقای احمدی نژاد حتی میتوان با ترامپ هم مذاکره کرد و به نتیجه رسید چرا از حالا بزرگش میکنید و ملت رو میترسانید اگه خدا بخواد همه چیز حله . انشاالله با توکل به خدا مشکلات اقتصادی کشور قابل حل است بحق محمد و آل محمد .این حرف ها رو چرا قبل از انتخابات به مردم اعلام نکردید؟ بخاطر رای همه چیز رو مخفی کردید و حالا هم قول داده (((پزشکیان))) ، باید جواب ملت رو بدهد ....

  • پرتو
    2

    پزشکیان رو آوردن واسه چی ؟ واسه ی همین کار

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      ما دکتر پزشکیان را به خاطر این به رئیس جمهوری برگزیدیم که مانع انتخاب شدن سعید جلیلی به رئیس جمهوری شویم!

  • عین اله خداکرمی
    12

    -

    در فاصله کمتر از یک ماه به پایان دولت سیزدهم و تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، جبهه انقلاب برخلاف سکوت ناشی از شرمندگی مدعیان اصلاحات در پایان دولت روحانی، با افتخار و مستند به آمار از دستاوردهای دولت شهید رئیسی می‌گویند.
    افتخار و شرم
    افتخار جبهه انقلاب به دولت سه ساله شهید رئیسی درست در مقابل شرم مدعیان اصلاحات در برابر عملکرد روحانی در طی هشت سال، به خوبی دلیل این عصبانیت مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای آنها را نمایان می‌سازد.
    کیهان باز هم در پایان عمر کوتاه سه ساله دولت سیزدهم با افتخار از وضعیت کشور در مرداد 1403 می‌گوید و برای ثبت در تاریخ از آمارها و عملکرد این دولت یاد می‌کند، آیا مدعیان اصلاحات نیز در پایان دولت دوازدهم حاضر به دفاع از شرایط کشور در مرداد 1400 بودند؟
    در قاموس مدعیان اصلاحات اگر شهید رئیسی دستاوردی داشته همه عوامل در آن دخیل و رئیس‌جمهور و دولت بی‌تاثیر بودند و در برابر اگر برجام به عنوان تنها برنامه دولت بدون برنامه روحانی با شکست رو‌به‌رو شد، این بار همه مقصرند جز روحانی و امیرکبیرهای خودخوانده آن دولت.
    در برابر این واقعیت، در طی دو روز گذشته این طیف تندرو در برابر گزارش مستند کیهان، با فرار به جلو، سعی داشته و دارند که با دروغ پردازی درباره وضعیت کشور در مرداد 1403، ناکارآمدی احتمالی‌شان را پیش از شروع دولت جدید توجیه کنند.
    با این وجود حتی این رسانه‌های زنجیره‌ای نیز نتوانستند منکر دستاوردهای بزرگ و درخشان دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و اقتصاد و مسائل اجتماعی شوند و با کوچک‌سازی این دستاوردها سعی در بزرگ‌نمایی مشکلات در شرایط فعلی دارند.
    ضعیف نشان دادن کشور با قصد جناحی
    و با ضربه به منافع ملی
    رویکرد جناحی مدعیان اصلاحات با ضعیف نشان دادن کشور در شرایط کنونی درست منافع ملی را هدف قرار داده و دست کشور را در سطح بین‌الملل خالی نشان می‌دهد. گرچه این رویکرد در میان این طیف مسبوق به سابقه بوده و در آغاز دولت یازدهم نیز روحانی با دروغ بافی درباره عملکرد دولت نهم و دهم، باعث تضعیف جایگاه کشور در کوران مذاکرات هسته‌ای شد ولی ملت ایران اکنون بیش از هر زمان به دستاوردهای گوناگون دولت رئیسی اذعان داشته و آن را به شکل ملموس حس
    می‌کند.
    اعتراف ناخواسته و واکنش‌هایی از سر استیصال
    در دو روز اخیر یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای در گزارشی با عنوان« دامن زدن انتظارات از دولت تشکیل‌نشده؛بررسی فضاسازی مخالفان پزشکیان با شعار اسب زین‌شده» با حمله و فرار به جلو در برابر گزارش کیهان عنوان داشت: «در این گزارش به وضع مطلوب همه حوزه‌ها اشاره شده بود. ساختار گزارش به این صورت بسته شده است: خرابکاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم، معجزه دولت سیزدهم. گزارش مذکور اما و اگرهای زیادی دارد. مثلاً فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت ذکر شده، اما از نحوه فروش آن، تاثیر جنگ اوکراین بر بازار انرژی، نادیده گرفتن تحریم‌ها و مذاکرات محرمانه و مستقیم با آمریکا در عمان در این گزارش خبری نیست. اگر در متن این گزارش جست‌وجو کنید، از این گزاره‌ها فراوان است.»
    یا در بخشی دیگری از این واکنش این روزنامه زنجیره‌ای عنوان کرد: «دولت سیزدهم خدمات خوبی در زمینه صدور مجوزها، احیای واحدهای تولیدی، آزادسازی سواحل، تکمیل عضویت در پیمان‌هایی مثل بریکس و شانگهای داشته اما مردم آثار این اقدامات را در زندگی‌شان ندیده‌اند. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که دولت را بدون مشکل به دولت بعدی تحویل می‌دهند.»
    یکی دیگر از روزنامه‌های زنجیره‌ای نیز در گزارشی با عنوان « اسب زین شده یا زمین سوخته» عنوان داشت: «در حوزه سیاست خارجی نیز گرچه برخی اقدامات مثل ارتباط با عربستان یا تحکیم حضور ایران در بریکس و شانگهای اتفاق افتاد اما به مسائل مهمی چون رفع تحریم‌ها، حل مسئله برجام و احیای توافق و FATF چندان وقعی نهاده نشد و از همین نظر نیز کشور نتوانست از ظرفیت‌های بسیاری که می‌شد در این راه استفاده شود. در حوزه بهداشت و درمان نیز که بسیار برجسته‌سازی می‌کنند در مورد واکسن‌ها باید اظهار داشت که قرارداد واکسن‌هایی مثل سینوفارم که در دولت مرحوم رئیسی وارد شد در دولت دوازدهم بسته شد و تحویل آن در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و اینکه این مسئله را نیز مصادره به مطلوب کنند چندان درست به‌نظر نمی‌رسد.»
    این واکنش نشانگر این است که حتی مدعیان اصلاح‌طلب که به کتمان واقعیت عادت دارند نیز نتوانسته‌اند منکر خدمات دولت شهید رئیسی بشوند، ولی این روزنامه‌ها و افراد که برجام را معجزه الهی و فتح الفتوح می‌دانستند، با بهانه تراشی موفقیت‌های دولت شهید رئیسی را به دیگر عوامل نسبت دادند.
    دو مثال بالا در کنار دیگر واکنش‌های ناشی از عصبانیت آنان به خوبی نشان می‌دهد که علی‌رغم دروغ‌پردازی‌های آنان درباره دولت شهید رئیسی، این طیف ناخواسته به صدق گزاره کیهان اعتراف دارند.
    نامه ظریف به شهید رئیسی در روز پایان فعالیت دولت دوازدهم درباره ناکامی در ورود واکسن، عدم موفقیت دولت دوازدهم در پیوستن به شانگهای و بریکس، عدم موفقیت دولت روحانی در حل مسئله قطع ارتباط با عربستان، عملکرد تأسف‌بار وزارت نفت دولت روحانی در موضوع پرونده گازی با ترکمنستان، گوشه‌ای کوچک از واقعیاتی است که مدعیان اصلاحات عامدانه به آن اشاره نمی‌کنند.
    فرار به جلو و توجیه ناکارآمدی در آینده
    دلیل اصلی این تلاش‌ها و فرار به جلوی مدعیان اصلاحات و ورشکستگان سیاسی دولت روحانی که متاسفانه در تلاش برای تسلط بر رئیس‌جمهور منتخب هستند، بیش از هر چیز بهانه‌تراشی آنان برای توجیه ناکارآمدی خود در آینده است، گویی خودشان نیز با نگاهی به سابقه خود در دولت روحانی دریافته‌اند که توان لازم را برای پیشرفت کشور نداشته و از پیش به دنبال این هستند که ناکارآمدی خود را به گردن دولت قبل از خود یعنی دولت شهید رئیسی بیاندازند.
    در این میان رئیس‌جمهور منتخب دکتر مسعود پزشکیان که خود نیز پیش‌تر در سال‌های قبل به سوءمدیریت روحانی اذعان داشت باید از در پیش گرفتن روش وی و انتخاب کادر اجرائی دولت از میان افرادی که همراه با روحانی کشور را در وضعیت اسفبار مرداد 1400 قرار دادند دوری کرده و با همان همت جهادی که وی در دوران تبلیغات از عملکرد خود در ساخت خانه‌های بهداشت در استان آذربایجان شرقی مثال آورد و با پیروی از پرکاری شهید رئیسی و دوری از ترک‌فعل‌ها و سوءمدیریت‌های روحانی و افرادش، مسیر رو به پیشرفت کشور در دوران دولت سیزدهم که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفته را ادامه دهد.
    ایران 1403
    ایران 1403 با همت و جهاد دولت شهید رئیسی، ناترازی شدید در تولید و مصرف برق کشور را از سر گذرانده است و ملت به شکل ملموس پایداری شبکه برق در سال 1403 و خاموشی گسترده برق در سال 1400 را از یاد نمی‌برد. خاموشی‌هایی که ناشی از 8 سال ترک فعل و دیدگاه غلط مسئولان وزارت نیرو در دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه ساخت نیروگاه و عدم سرمایه‌گذاری بر بهینه‌سازی مصرف و راهکارهای کاهش مصرف برق بود.
    ملت ایران نزدیک به یک سال و نیم عملکرد اسفناک دولت دوازدهم در موضوع مدیریت بحران کرونا و عدم توفیق این دولت در واردات واکسن(به اذعان ظریف در نامه به شهید رئیسی) و موفقیت دولت سیزدهم در واردات واکسن و کنترل همه‌گیری کرونا را از یاد نمی‌برند.
    ایرانیان ناترازی شدید گاز که حاصل عملکرد و ترک فعل هشت ساله ژنرال‌های نفتی و گازی دولت روحانی بود را از یاد نبرده و ثمره توافق جدید و اخیر گازی با ترکمنستان را در زمستان امسال خواهند دید.
    مردم ایران و به خصوص تجار و بازرگانان ثمرات پیوستن ایران به بریکس، شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حل شدن گره‌های کریدور شمال جنوب و پیشرفت تجارت دریایی ایران در چابهار و سواحل مکران را به خوبی و بعینه مشاهده و لمس کرده و می‌کند.
    همان‌طور که در گزارش سه‌شنبه نیز اشاره شد، دولت شهید رئیسی در وضعیتی کشور را تحویل گرفت که هم خزانه ریالی و هم خزانه کالاهای اساسی در وضعیتی بحرانی قرار داشت. آیا مدعیان اصلاحات می‌توانند نامه واعظی به نوبخت را کتمان کنند.
    مدعیان اصلاحات و ورشکستگان دولت روحانی شاید فراموش کرده‌اند که محمود واعظی، رئیس ‌دفتر وقت رئیس‌جمهور در تاریخ 9 مرداد 1400 در پاسخ درخواست بودجه از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان داشت که: «همه موجودی خزانه بر اساس درخواست‌های جناب‌عالی(نوبخت) تخلیه شده است موجودی وجود ندارد.»
    اشتراک گذاری

    نظرات شما -
    • چای دبش باغ ازگل
      0

      با سلام آقای خداکرمی نویسنده ماهری هستی پیشنهاد بنده ب شما تشریف ببرید جلوی دادسرای عریضه نویسی!!!

  • ناشناس
    5

    ترامپ بیاد پوستتون رامیکنه

  • ناشناس
    1

    آقای دکتر پزشکیان در تبلیغات انتخاباتی تلویزیونی و مناظره های تلویزیونی هیچگاه نگفته من هر طور شده برای احیای برجام یا توافق جدید با دولت آمریکا توافق می کنم! او گفته من تلاش می کنم ضمن استیقای حقوق برنامه هسته ای ایران برجام را هم احیاء کنم و اگر نشد حرجی و خرده ای به عملکرد رئیس جمهور نهم نیست چونکه او به وعده انتخاباتی خود در مورد برنامه هسته ای ایران و قانون باصطلاح راهبردی لغو تحریمهای مجلس عمل نموده است! احیای برجام بدون لغو یا اصلاح قانون باصطلاح راهبردی لغو تحریمها امکان پذیر نیست! قانون باصطلاح راهبردی لغو تحریمها مهمترین مانع داخلی پیش رو هر رئیس جمهور بر سر کار آمده در جمهوری اسلامی ایران است! از لحاظ موانع خارجی نیز تا موقعی که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد دو تا سه مورد اختلاف باقیمانده با آژانس شفاف سازی و همکاری نکند امکان بازگشت دولت آمریکا به برجام وجود نخواهد داشت! لازمه و پیش شرط بازگشت دولت آمریکا به برجام حل و فصل مسائل و موارد اختلافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی است!

  • همرزم هادی
    1

    ملت با رای به پزشکیان دیپلماسی خاله زنکی را کنارگذاشتند مستقیم بدون واسطه بااراده وعزت وقوی مذاکره کنیدوشفاف مردم را درجریان قراردهید دوران جهل دیگربه سر آمده ملت اجازه نمی دهند برسرمنافع کشور دیپلماسی ترس وخاله زنکی درکشور وجود داشته باشد تاباعث شودکشورهای باکارت ایران بازی کنند

  • ناشناس
    1

    اینبار دیگه مثل قبل نیست وضعیت دنیا و کشور. یا باید توافق کنید و گفته های آمریکا رو امضا کنید یا حمله نظامی و اتمی

  • تنوک وت مریک
    0

    از وقتی که این ترامپ نحس آمد زندگی بر ما حرام شد او هیتلر آمریکا هست و خیلی از مسئولان ما هم در زمین او بازی میکنند اگر معجزه ای بشه که ملت آرامش را درک کنند

  • ایرانی
    0

    اگر خاطرمبارکتان باشد وقتی ترامپ از برجام خارج شد پیش بن سلمان رفت وبایک عکس از جنگنده وسلاح بیش ازچند 100میلیارد اسلحه فروخت وبه عربستان گاو شیرده لقب داد. این معامله قرن صورت نمی‌گرفت مگر آنکه ایران تهدیدباقی می‌ماند ولزوم تداوم این تهدید خروج از برجام بود. لذا کاسبان تحریم تنها محدودبه سو استفاده از دارایی ایران نمی‌باشد بلکه چند برابر آن مربوط به کاسبان تحریمیست که روی دلارهای نفتی 4 گاو شیرده متل کویت، امارات عربستان وبحرین آنهم با تولید هفت برابر ایران ودرمجموع با جمعیتی نصف ایران بهره می‌برند. گیریم پزشکیان بتواند کاسبان تحریم داخل با اموال ایران را که نهایتا ده میلیارد باشد مهار کند با کاسبان تحریم که کارتلهای اسلحه سازی هستند با اموال صدها میلیارد دلاری چه می‌خواهد بکند؟ چطور آنها را راضی کند که ازاین کاسبی نجومی چشم پوشی کنند؟بودجه نظامی آمریکا 900میلیارد دلار است واین رقم از چند مغازه تامین می‌شود 1-ترس اروپااز روسیه وجنگ اوکراین 2_ترس از کره شمالی با ترساندن کره وژاپن 3-ترس از چین با ترساندن ژاپن، تایوان، فیلیپین 4_ترس از ایران با ترساندن اعراب خلیج فارس 5_ترس از مقاومت با ترساندن اسرائیل 6_ترس از خشونت وکشتار وزخمی شدن 80000نفر درسال درخود آمریکا با ترساندن مردم برای خرید اسلحه سبک وملزومات ایمنی. لذا آمریکا با زنده نگهداشتن تهدیدها، طولانی کردن جنگها، پیروز نشدن هیچ یک ازطرفین درجنگ به دنبال تنش وجنگ افروزیست. خیلی ساده لوحانه است با مرور تاریخ چند سال گذشته کسی ادعا کند که تقصیر ترامپ ویا داخل بود که برجام شکست خورد بلکه دکترین آمریکا برپایه جنگ وتنش برای فروش سلاح است وگرنه بایدن می‌توانست درسال آخر روحانی به برجام بازگردد.اگر جنگ اوکراین وغزه طولانی شد به خاطر اینکه باعث شد تمام ذخایر انبار مهمات خالی وکارخانجات اسلحه سازی رونق بگیرند حال میخواد بمب‌های یک تنی باشد که روی بچه ده کیلویی ریخته شود. هرچه باشد با هر جنایتی بایست این کارخانه ها کار کنند واصلا مهم نیست که پول آنرا مالیات دهندگان آمریکایی بپردازند یا مردم دیگر کشورها.

  • ناشناس
    2

    هنوز هیچی نشده؟ عدم اجرا برجام را به گردن دیگران می اندازید؟ برای شما شل مغزها متاسفیم؟
    چرا گول برجام که دست شما نیست را می خورید؟ غیر از ایران طرفهای دیگرند که تعیین وتکلیف برای شما میکنند؟

  • ناشناس
    3

    سلام..آقای دکتر می تواند بر جام را اجرا کند؟
    همانطور که روحانی توانست!؟ همه امتیازات را می دهد تا آنه هم مثل قبل در حرف نه عمل تحریم ها را بر میدارند؟ بعد می گویند نگذاشتند برجام را اجرا کنیم؟ دولت روحانی ۳

    ۴سال دیگه می گویند نگذاشتند؟ مقصر مسولین ومردم هستند؟ که از برجام سود ببرند؟ نگذاشتند؟

  • ناشناس
    3

    وقتی روحانی با آن یال وکمال اینجوری برجام را اجرا کرد؟ از آقای دکتر توقعی نیست؟ اکنون مردم هوشیارتر شدند؟ و دبه های آنها را به قول فضای ها دیدند؟ چه قد ساده لوحید؟

  • ناشناس
    4

    اری؟.چیزی که طرف داران دکتر می گویند؟ درست است؟ آقای دکتر هیچ قولی به مردم ایران نداده؟ شد شد ؟ نشد نشد؟ به قول قلندر....شد به یک طرفش؟ نشده یک طرفش؟
    وقتی به شما قولی ندادم؟ چه توقعی از ایشون دارید؟.!

  • بیشترین ضربه
    5

    ۸ سال خاتمی ۸ سال روحانی ۸ سال هم ببینیم این پزشکیان چکار میکنه بزرگترین ضربه ها رو بعد از انقلاب این اصلاح طلب ها به مردم زدن

  • ناشناس
    4

    اقایانی که از شکست در انتخابات ناراحتند و به این و اون اهانت می کنند و دروغ بافی می کنند باید بدونند که ؛
    ۱۷ ملیون رای دهنده پزشکیان از لج شما و از دست اعمال مضر بحال کشور شماها به ایشون رای دادند تا شما شرتون کم بشه

    اون ۳۰ ملیون نفر هم که نیامدن باز از دست عملکرد و سیاست شماها قهر کرده اند و این یعنی باید شرمنده ادعاهای صد من ی غاز باشید
    نه اینکه پررویی بکنید و هزاران دروغ سراپا بکنید !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    اخبار سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد